Johdon työkalut julkisen hallinnon digitalisaatiossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
© T 2 O Consulting Oy Liiketoiminnan tasapainoinen kehittäminen T 2 O Consulting Oy Juhani Pylkkänen Maj-Britt Rytkönen.
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Vaikuttavuuden arviointi
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
Tutkimustietovaranto
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Esiselvitys & jatkoselvitys Tarkan tason toimintamallin määrittely
Digitalisaation vaatima osaaminen
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Datan avaamisen ohjeistus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Datan avaamisen ohjeistus
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Tervetuloa Innopajaan
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
IT-arkkitehtuuri Liiketoiminta määrää tietotekniikan tavoitteet ja toimintatavat. Halutaan kustannushyötyjä kilpailuhyötyjä tehokkuushyötyjä.
Avainresurssit ja kyvykkyydet
<Hankkeen nimi>
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Oulun yliopiston intranetprojekti
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Nyt kannattaa toimia!.
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
THL:n tuki kehittämishankkeille
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Viestinnän työkalupakki
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Organisoituminen ja käynnistyminen
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Research Data Management Agents
Kokeilun nimi: Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksujen käsittelyyn Kehittämispäällikkö Tuuli Karjalainen Ratkaisuarkkitehti.
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Esityksen transkriptio:

Johdon työkalut julkisen hallinnon digitalisaatiossa

Tilaisuuden sisältö Digitalisaatio edellyttää toiminnan, tiedonhallinnan ja tietojärjestelmien kokonaisvaltaista kehittämistä. Kokonaisarkkitehtuuri on toiminnan, tiedonhallinnan ja tietojärjestelmien kokonaisvaltaista kehittämistä Hyödyt saavutetaan keskittymällä tavoitetilan ja kehityspolun suunnitteluun Kokonaisarkkitehtuuri on johdon työkalu digitalisaation johtamiseen 23.3.2017

Digitalisaatio – mitä, miksi ja miten 23.3.2017

Digitalisaatio Hallituksen kärkihankkeina mm. Digitalisoida julkiset palvelut ja Rakentaa digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö Digitalisaatiolla tarkoitetaan kokonaisvaltaista toimintatapojen uudistamista, joka sisältää myös uusien digitaalisten teknologioiden käyttöönottoja. Digitalisaatio on tapa, jolla organisaatio tuottaa arvoa uusien, ketterien toimintatapojen sekä digitaalisten teknologioiden avulla. Lähde: Valmiina digikiriin: Digitalisaatio ja virastojen tuottavuuspotentiaali (Valtionkonttorin selvitys) 23.3.2017

Miksi palveluita tai toimintaa digitalisoidaan? Digitalisaatio Digitaaliset palvelut osaksi kokonaispalvelua Toiminnan tehostaminen 1. Edellä-kävijyys Tekno-logiat mahdollis-tajana Asioinnin helpottaminen 2. Asiakas-kokemuksen parantuminen Uusien palveluiden luonti 3. Uudenlaisia asukaspalveluita 23.3.2017

Esimerkki passin hakuprosessi Lähtötilanne Asiakas toimittaa passikuvat Asiakas toimittaa paperisen hakemuksen Virkailija syöttää tiedot järjestelmään Passi tuotetaan Asiakas noutaa passin määrätystä viranomaisen toimipisteestä Nykytila Fyysinen paikalla olo poistunut ja prosessi automatisoitunut Manuaalista työtä poistettu/ automatisoitu Prosessin integroituminen kumppaneihin Asiakaan passikuvat toimitetaan sähköisesti poliisille Asiakas täyttää sähköisen lomakkeen Virkailija valvoo prosessin oikeellisuutta Passi tuotetaan Asiakas noutaa passin itse valitsemasta noutopisteestä Asiakas aloittaa itse sähköisen prosessin 23.3.2017

Miten digitalisaatiohankkeissa onnistutaan? Onnistuminen edellyttää kokonaisvaltaista kehittämistä: Toiminta Tiedonhallinta Tietojärjestelmät Teknologiat Digitalisaatiossa onnistuminen ei ole pelkästään uusien teknologioiden tai järjestelmien käyttöönottoa Kokonaisvaltainen kehittäminen TOIMINTA TIETOJÄRJESTELMÄT TIEDONHALLINTA TEKNOLOGIAT 23.3.2017

Tehokas digitaalisten palveluiden rakentaminen Monikanavaisuus Keskitetty digitaalisten palveluiden kehittämisen johtaminen Tavoite-tila ja tie-kartta Tarvittavien ICT-muutosten toteuttaminen Palvelumuotoilu, prosessien kehittäminen digitalisaation keinoin sekä yhteisten osioiden tunnistaminen Digitaaliset palvelut osana asiakkaan arkea Tarkennettu markkinointi ja viestintä Muutosjohtaminen organisaatiossa Yleisviestintä ja –markkinointi digitaalisista palveluista

Digitalisaatiohankkeet ja KOKONAISARKKITEHTUURIN suunnittelu 23.3.2017

Kokonaisvaltainen kehittäminen Kokonaisarkkitehtuuri – toiminnan kokonaisvaltaisen kehittämisen työkalu Kokonaisarkkitehtuuri …on strategisen johtamisen väline, jonka avulla ohjataan toiminnan kehittämistä kohti määriteltyä tavoitetta … kuvaa, kuinka organisaation elementit liittyvät toisiinsa ja toimivat kokonaisuutena, sekä organisaation sisällä, sekä suhteessa muihin toimijoihin (yhteentoimivuus) Kokonaisvaltainen kehittäminen TOIMINTA TIETOJÄRJESTELMÄT TIEDONHALLINTA TEKNOLOGIAT 23.3.2017

Strategialähtöinen kokonaisarkkitehtuuri Fokus toiminnan tavoitteissa Fokus tavoitteiden toteutuksessa Prosessit Tieto Järjestelmät Teknologia Visio ja Strategia Strategiset Tavoitteet Kehitystoimenpiteet Kyvykkyydet 23.3.2017

Mikä on kyvykkyys? Kyvykkyys Esimerkkejä mahdollisista kyvykkyyksistä Rakennuslupahakemusten vastaanottaminen ja käsittely (digitaalisesti) Kriisialueella matkustavien suomalaisten varoittaminen ja tavoittaminen Reaaliaikainen verottaminen Viestiminen koululaisen huoltajien kanssa (digitaalisesti) Kyvykkyys Organisaation kyky tehdä jotakin, jota tarvitaan organisaation perustehtävän ja strategisten tavoitteiden toteuttamisessa. Toimintamallit ja prosessit Henkilöstö, osaaminen ja resurssit Tiedot ja järjestelmät Kokonaisarkkitehtuurityötä voi tehdä ilman organisaation kyvykkyyksien virallista määrittelyäkin. Kyvykkyyksien hahmottaminen karkeallakin tasolla tukee ongelmakohtien ja onnistumisten tunnistamista. 23.3.2017

Tehokas digitaalisten palveluiden rakentaminen Monikanavaisuus Keskitetty digitaalisten palveluiden kehittämisen johtaminen Tavoite-tila ja tie-kartta Tarvittavien ICT-muutosten toteuttaminen Palvelumuotoilu, prosessien kehittäminen digitalisaation keinoin sekä yhteisten osioiden tunnistaminen Digitaaliset palvelut osana asiakkaan arkea Tarkennettu markkinointi ja viestintä Muutosjohtaminen organisaatiossa Yleisviestintä ja –markkinointi digitaalisista palveluista Kokonaisarkkitehtuurin tavoitetila ja tiekartta

Esimerkki kunnan sähköisten palveluiden tavoitetilasta Asiointi ja viestintä Tapahtumat Tarjoa palvelua Omat tiedotteet Vaikuttaminen Harrasta Omat asiointi-tapahtumat ja -viestit Yhteydenpito päättäjiin ja osallistuminen päätöksentekoon Harrastus-mahdollisuudet Kaupungin tiedotteet ja asioinnin aloitukset Markkinapaikka palvelun-tarjoajille ja tarvitsijoille Tapahtumat ja niihin liittyvät palvelut Liiku Palvelut Karttapohjainen paikka- ja reittipalvelu Kaupungin tarjoamat palvelut, ml. verkkokauppa Omat tiedot Omat ryhmät ja keskustelut Ota yhteyttä Omat perustiedot, asetukset ja etusivun personointi Keskustelupaikka erilaisille ryhmille sekä valittujen uutisryhmien uutiset ja tiedotteet Eri yhteydenottomuodot kaupungin henkilöstöön Kaikkiin näistä liittyy sekä toiminnan että tietojärjestelmien kehittäminen yhteisistä lähtökohdista. Kokonaisarkkitehtuuri tarjoaa tähän hyvät käytännöt ja vakiintuneet menettelytavat. 23.3.2017

Julkisten palveluiden digitalisointi ja kokonaisarkkitehtuuri Pelkkä digitaaliajan teknologian käyttöönotto ei luo digitaaliajan palveluita Digitaalisten palveluiden kehittäminen edellyttää kokonaisvaltaista näkemystä toiminnasta, tiedon hallinnasta ja tietojärjestelmistä Palveluiden onnistunut digitalisaatio edellyttää toiminnan, tietojen ja tietojärjestelmien yhteisen ytimen tunnistamista. Digitalisaatiosta ei saada täysimääräisiä hyötyjä ilman kokonaisarkkitehtuuriajattelua 23.3.2017

Organisaation toiminnan kehittäminen Kokonaisarkkitehtuurityö kytkeytyy strategiatyöhön, budjetointiin ja resursointiin Visio ja strategia ohjaavat arkkitehtuurin kehittämistä Kokonaisarkkitehtuurilla hallitaan kokonaisuutta ja ohjataan hankkeiden valintaa hankesalkkuun hankkeen suunnittelua hankkeessa kehitettävien toimintoprosessien ja tietojärjestelmien suunnittelua Kokonaisarkkitehtuurin tavoitetila toteutuu vaihe vaiheelta kehittämishankkeiden kautta 23.3.2017

Kokonaisarkkitehtuuriprosessin vaiheet ”Kokonaiskuva liiketoiminnasta” sellaisena kun sen halutaan tarrkastelujaksolla olevan. ”Miltä iso kuva näyttää?” Kokonais-arkkitehtuurin tavoite ja visio Tunnistetaan ydinkehitysalueet ja kiinnitetään mitä muutosta alueilla tavoitellaan. ”Zoomataan Isossa Kuvassa mielenkiintoisiin kohtiin.” Laaditaan strategisen tavoitetilan vaihtoehtoiset toteutusskenaariot, arvioidaan ja valitaan tavoitetilaan soveltuvin ”Älä anna minulle yhtä ratkaisua – anna kolme vaihtoehtoa!” Tavoitetila-arkkitehtuuri Laaditaan vaiheistettu, aluekohtaiset hyödyt tunnistava etenemispolku ”Milloin tästä saadaan hyötyjä?” Kehityspolun suunnittelu Kuilu-analyysi Suunnitellaan kokonais-arkkitehtuurin kehittämisen operaatio- ja hallintamalli ”Kuka tekee ja mitä?” Operaatio- ja hallintamallin suunnittelu Kuvataan kokonaisarkkitehtuurin nykytila mallinnetun liiketoiminta-arkkitehtuurin viitekehyksen mukaisesti ”Mitä meillä täällä oikein on?” Nykytila-analyysi Suunnitellaan kehitysalue-kohtainen lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin kattava kokonais-arkkitehtuurin muutostiekartta ”Miten tämä siirretään päivittäiseen toimintaan?” Tiekartta Kustannus-arviointi 23.3.2017

Kokonaisarkkitehtuurin hyötyjä Nopeuttaa Päätöksen-tekoa Ehkäisee päällekkäisiä ratkaisuja Rakenteiden vakiointi KehittämisestäAsiakas- ja Toiminta-lähtöistä Ennakoiva ICT:n kehittäminen Tehtyjen hankintojen tehokkaampi hyödyntäminen Linkki liiketoiminnan ja ICT:n Kehittämisen välissä Tukee strategian suunnittelua ja toteuttamista Parempi näkymä organisaation tilaan Tukee riskien hallintaa 23.3.2017

Miten välttää tyypilliset kompastuskivet? Sitoudu, tue ja ohjaa kokonaisarkkitehtuurityötä - varmista toiminta- ja strategialähtöisyys. 1 Varmista, että kaikki toiminnan ja tietojärjestelmien kehittäjät hyödyntävät kokonaisarkkitehtuuria. 2 Pragmaattisuus – ota aina huomioon organisaatio johon toimintaa pystytetään. “Yksi koko ei sovi kaikille.” 3 Vaadi nopeita mitattavia hyötyjä – vältä pitkää läpimenoaikaa ja “suurta rysäystä”. 4 Mittaa, mittaa, mittaa – tunnista hyödyt, mittaa niiden toteutumista ja vaikuttavuus - ja optimoi! 5 Varmista tasapaino joustavuuden ja kontrollin välille. 6 Edellytä tavoitehakuisuutta ja rohkeutta KA-työssä 7 Huolehdi, että nykytila kuvataan vain sillä tasolla, että näet mitä pitää muuttaa ja mihin muutokset vaikuttavat 8 23.3.2017

Ensimmäiset päätökset Resursointi ja vastuut Nimeä kokonaisarkkitehtuurin ohjausryhmä ja kehitystiimi Aikataulu Edellytä hyödyllisiä tuloksia nopealla aikataululla Fokus tavoitetilassa ja strategian toteuttamisessa Ota kokonaisarkkitehtuuri johdon työkaluksi Yhteistyö Tee kokonaisarkkitehtuurista toiminnan ja tietohallinnon yhteinen asia 23.3.2017

Yhteenveto Digitalisaatiohankkeet Menettely-tavat Toiminta Tiedon hallinta Parhaat käytännöt KA Tieto-järjestelmät Työkalut Johtaminen Tavoitetila ja kehityspolut Resursointi ja yhteistyö 23.3.2017

KIITOS!