Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Haastattelutekniikat
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Työhönvalmennuksella työelämään
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Terveydenhoitaja opiskelijat Anna Peltomaa Tiia Vaak Metropolia AMK
tel: TUTKIMUSPRAKTIKUM
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Valtakunnallinen kielikoe
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
Psykologinen tutkimus
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
7 Terveyden tutkiminen.
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
VINKIT HAASTATTELIJALLE
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Haastattelu laadullisessa tutkimuksessa
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
2 Tutkimuksen suunnittelu
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Hurtig TE1 Kansalaistoiminta kansanterveystyössä.
Selvitys vammaisten opiskelijoiden koulutuspoluista Anna Niemelä Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Kyselylomakkeen tekeminen
Kirjallisuuden käsitteitä
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Tutkielman teko-ohjeet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.

Tutkimuksen abc.
ICF moniammatillisena arviointimenetelmänä
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Yhteistoiminnallinen kokous
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Arvioinnista arkipäivää
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Production line simulation model
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Auttava keskustelu
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä

Haastettelu Haastattelu on perusmenetelmä, joka sopii moneen erilaiseen tilanteeseen. Haastattelumuodot erotellaan sen mukaan, miten strukturoitu ja miten muodollinen haastattelutilanne on.

Haastattelumuodot strukturoitu haastattelu puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu avoin haastattelu ja syvähaastattelu.

Strukturoitu haastattelu (lomakehaastattelu) sopii käytettäväksi silloin, kun haastateltavia on monta ja he edustavat melko yhtenäistä ryhmää. Strukturoitu haastattelu on etukäteen jäsennelty haastattelu, jossa haastattelijalla on valmis lomake, jossa hänellä on valmiit kysymykset ja niiden esittämisjärjestys on kaikille haastateltaville sama. tieto on vertailukelpoista ja tietojenkäsittely tapahtuu nopeasti

Puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu kohdennetaan teemoihin, jotka haastattelija on laatinut etukäteen teoreettisesta viitekehyksestä Teemat voidaan jakaa pää- ja alateemoihin ja teemoihin liittyvät kysymykset mietitään myös ennakkoon, mutta niillä ei ole tarkkaa esittämisjärjestystä. Teemahaastattelu sopii sellaisiin aiheisiin, joissa käsitellään emotionaalisesti arkoja aiheita tai kysytään aiheista, joista haastateltavat eivät ole tottuneet puhumaan.

Teemahaastattelusta Teemahaastattelua tehtäessä tarvitaan usein hieman taustatietoa haastateltavista. Teemahaastattelua on hyvä käyttää silloin, kun tutkittavaa asiaa ei tunneta hyvin, eikä tutkimusasetelmaa ole tarkasti määritetty, vaan sitä täsmennetään hankkeen edetessä. Tutkija esittää pääasiassa avoimia kysymyksiä, joihin ei ole valmiita vastausvaihtoehtoja.

Avoin haastattelu vapaamuotoinen haastattelu tietystä aihepiiristä. Haastattelu muistuttaa tavallista keskustelua, sillä haastattelija ei yleensä ohjaile keskustelua vaan aiheen muutos tulee haastateltavalta itseltään. Avoin haastattelu vaatii aikaa ja useita haastattelukertoja. Haastattelut nauhoitetaan ja kirjoitetaan puhtaaksi. Avoin haastattelu sopii menetelmäksi silloin, kun haastateltavien kokemukset vaihtelevat ja halutaan saada esille heikosti tiedostettuja asioita tai tutkimusaihe on arkaluontoinen.

Syvähaastattelu Avoin haastattelu voi muuttua myös syvähaastatteluksi, jolloin paneudutaan haastateltavan kannalta perimmäisten asioiden ytimeen (mm. psykoanalyysi). Henkilökohtaiset syvähaastattelut toimivat hyvin kun halutaan ymmärtää haastateltavan suhtautumista, asenteita tai reaktioita tiettyyn asiaan kokonaisuutena. Syvähaastattelu vaatii haastattelijalta vankkaa haastattelijana olemisen kokemusta. 

Haastattelun toteutus Haastattelussa tulee olla tavoite, johon pyritään kysymysten avulla, joihin haastateltava vastaa. Haastattelu voidaan toteuttaa yksilö-, pari- ja ryhmähaastatteluna.

Yksilöhaastattelu on yleisimmin käytetty haastattelumuoto Yksilöhaastattelu on yleisimmin käytetty haastattelumuoto. Yksilöhaastattelussa keskustelut voivat olla luontevia ja vapautuneita. Ryhmähaastattelu on tehokas tiedonkeruun muoto, koska samalla saadaan tietoja usealta henkilöltä yhtä aikaa. Ryhmähaastattelun voi tehdä myös kyselylomakkeen avulla. Tällöin haastattelijan kannattaa esitestata kyselylomake, jolloin varmistetaan kysymysten ymmärrettävyys ja toimivuus. Parihaastattelu on ryhmähaastattelun alamuoto.

Haastattelun luottamuksellisuus Molempien osapuolien tulee olla motivoituneita, jotta haastattelun päämäärä saavutettaisiin. Haastattelijan tulee kertoa haastateltavalle vaitiolovelvollisuudesta ja siitä, että haastateltavan henkilöllisyys ei paljastu valmiista tutkimuksesta.

Haastattelun suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitavia seikkoja Haastattelupaikka ja haastattelusta sopiminen Haastateltavan näkökulma Haastateltavan vointi, kunto Eettiset asiat Esihaastattelun tarpeellisuus Erilaiset haastateltavat, erilainen lähestyminen, kohtaaminen, ennakko tiedottaminen Muut tiedonkeruumenetelmät Ulkopuoliset häiriötekijät, haastattelutila luo merkityksiä asioille (esim. työhuone, -välineet), Haastattelun asetelma: kasvokkain, vieretysten… Vuorovaikutustilanne, joka tapahtuu yleensä haastattelijan aloitteesta Sosiaalinen tilanne: roolit, statusero, ikäero, puhuttelu, pukeutuminen, kieli, puhetapa, jne. Haastattelun kulku/eteneminen: riippuu aiheesta ja sen luonteesta Haastattelun ”eteneminen”  

Edut ja haitat Haastattelun etuna on muun muassa suuri vastausprosentti, nopeat vastaukset, kysymyksiä voi olla useita, oheismateriaalin käyttö ja vastaukset saadaan tarkasti ja juuri halutussa järjestyksessä. Haastattelun haittoina voidaan pitää muun muassa sitä, että haastattelu vie aikaa ja vaatii huolellista suunnittelua. Haastattelija voi johdattelevilla kysymyksillä vaikuttaa vastauksiin, jotta saisi tutkimuksen kannalta mieleisiä vastauksia.