Tuotekehitystyön tutkintoimikunta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

TUOTTAVAan aikuiskoulutuksen toimintamalliin
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä. Hankkeen tavoitteet Työelämän ohjaustarpeiden tunnistaminen ja määritteleminen Tuotteistaa ja mallintaa verkostoyhteistyössä.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta
TUTKINTOTOIMIKUNTA TEHTÄVÄT JA TOIMINTA
Tutkintosuoritusten arviointi
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
INTIA VERKOSTO JA SKILLS Lajipäällikköpäivät Tapio Kattainen.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Työpaikkakouluttajan ABC
Innova Länsi-Suomen akk
TUOTTAVA-hanke Koulutustuotteista työelämälähtöiseen palvelutarjoomaan.
Ritva Kareketo kouluttaja
Näyttötutkintoprosessi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Näyttötutkintoprosessi
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 32/011/
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ajankohtaista näyttötutkinnoista
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Yhteiset tutkinnon osat
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Esityksen transkriptio:

Tuotekehitystyön tutkintoimikunta 19.12.2016 Yhteistyöseminaari

19.12.2016 Päivän ohjelma Tervetuloa! Inkeri Liimatainen, Tuotekehitystyön tutkintotoimikunnan puheenjohtaja Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon perusteet uudistuvat Opetusneuvos Hanna Ketonen, Opetushallitus 7 totuutta teknologiateollisuudesta Asiantuntija Piia Simpanen, Teknologiateollisuus ry ja Toimitusjohtaja Juha Ritala, Enmac Miten haen uutta järjestämissopimusta? Opetusneuvos Markku Kokkonen, Opetushallitus Kysymyksiä ja keskustelua

Pirttilahti Eija, jäsen Ritala Juha, jäsen Simpanen Piia, jäsen Tutkintotoimikunta 1.8.2016 – 31.7.2018 Liimatainen Inkeri, pj Jaakkola Tarja, vpj Holappa Vesa, jäsen Pirttilahti Eija, jäsen Ritala Juha, jäsen Simpanen Piia, jäsen Talvitie Anne, jäsen Villikka-Storm Jaana, tutkintotoimikunnan sihteeri

Tilastoja: Suoritetut tutkinnot 2014 - 2016

Yhteistyöoppilaitokset - 28 kpl 19.12.2016 Yhteistyöoppilaitokset - 28 kpl Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr Ammattiopisto Tavastia Aspectum Oy Edupoli Hyria koulutus Oy Hämeen ammattikorkeakoulu Jyväskylän aikuisopisto Jyväskylän ammattikorkeakoulu Koulutuskeskus Salpaus Lapin ammattiopisto Management Institute of Finland MIF Oy Markkinointi-instituutti Omnian aikuisopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto Pohjois-Suomen teollisuusopisto POHTO

Yhteistyöoppilaitokset, 28 kpl Raahen Porvari- ja Kauppakoulu Rasekon aikuisopisto Timali Rastor Oy Ravintolakoulu Perho Saimaan ammattiopisto Sampo Sedu Aikuiskoulutus Suomen Liikemiesten Kauppaopisto Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TTS Turun Aikuiskoulutuskeskus Vaasan aikuiskoulutuskeskus - Vasa vuxenutbildningscenter Verutum Oy WinNova

Tutkintotoimikunnan laadunvarmistus 19.12.2016 Tutkintotoimikunnan laadunvarmistus Järjestämissuunnitelmat Miten toimin käytännössä – konkreettiset asiat Vierailut oppilaitoksiin Miten oppilaitoksessa toteutetaan tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoa Henkilökohtaistamissuunnitelmat/arviointiaineistot Tuotekehitystyöt käytännössä – seurataan minkälaisia töitä tehdään

Tutkintotoimikunnan laadunvarmistus 19.12.2016 Tutkintotoimikunnan laadunvarmistus Suoritusrekisterilomakkeet Työtehtävät – kenttä: Kuvaa tutkinnon suorittamisen suunnitelmassa esitetty tuotekehitysprosessi, joissa tutkinnon ammattitaitovaatimukset on osoitettu. Esitä kuvauksessa myös tuotekehitystyön tuottama hyöty tutkinnon suorittajalle ja hänen organisaatiolleen. Esim. Tuotekehitystyönä kehitettiin uusi oppisopimusmalli, joka toimii osallistavana ja oppimista ohjaavana työvälineenä. Oppisopimusmalli tukee opiskelijan henkilökohtaisia kehittymistavoitteita ja osallisuutta hyödyntäen digitaalisia ympäristöjä. Järjestämispaikka –kenttä: Mille organisaatiolle tuotekehitystyöt on tehty ja sen sijaintipaikka Esim. Oppisopimusmalli kehitettiin Metsäkylän koululle, Metsäkylä. Käyttöön 11.1.2017

Tuotekehitystyön eat; tutkinnon osat 19.12.2016 Tuotekehitystyön eat; tutkinnon osat Proaktiivinen kehittäminen, jolloin tutkinnon suorittaja toimii proaktiivisesti valmistellessaan tuotekehitystyötä tuottaa lisäarvoa asiakkaalle toimii markkinoilla varautuu yllätyksiin toimii verkostoissa toteuttaa organisaation strategiaa Läpivie tuotekehitystyön prosessin

Brändin rakentaminen, jolloin tutkinnon suorittaja 19.12.2016 Brändin rakentaminen, jolloin tutkinnon suorittaja rakentaa brändiä osana organisaation strategiaa työstää organisaation ja verkoston välisiä kohtauspintoja tekee brändimääritykset •Tuotteistaminen tuotekehitystyössä, jolloin tutkinnon suorittaja tuotteistaa tuotteita tai palveluja arvioi tuotteen tai palvelun taloudelliset vaikutukset kaupallista tai levittää tuotteen tai palvelun •Innovaattorinatoimiminen, jolloin tutkinnon suorittaja toimii kehittäjämielellä vie innovaatiot käytäntöön tekee näkyväksi innovaatiotoiminnan tulokset •Palvelumuotoilu tuotekehitystyössä, jolloin tutkinnon suorittaja suunnittelee palvelumuotoilun prosessin toteuttaa palvelun käyttäen palvelumuotoilun menetelmiä

Järjestämissuunnitelma 19.12.2016 Järjestämissuunnitelma Kohta 5 Näyttötutkinnon järjestäjän asiantuntemus Kuvaa toiminnan laajuus (näyttötutkintoja määrällisesti) ja näyttötutkintojärjestelmän asiantuntemus Alan asiantuntemus – kuvaa tuotekehityksen asiantuntemus; yksikön ja henkilöstön asiantuntemus, tuotekehitystyön eat määriä, tuotekehitystyössä mukana oleminen Kohta 6 Arvio vuosittaisista suorittajamääristä Uudet hakijat – perustelut miksi haetaan järjestämissopimusta Perustele suorittajamäärä työelämälähtöisesti; markkinat, kysyntä Kohta 8 Yhteistyö työelämän kanssa Kerro käytännön toimenpiteitä miten teette yhteistyötä Tutkintotilaisuuksien suunnittelussa Tutkintotilaisuuksien toteutuksessa Tutkintotilaisuuksien arvioinnissa

Järjestämissuunnitelma kohta 9: Ohjauksen resurssit 19.12.2016 Järjestämissuunnitelma kohta 9: Ohjauksen resurssit Ohjauksen resurssit Kerro minkälaista Lähi- ja verkko-ohjausta tarjoatte Yksilö- ja ryhmäohjausta Ohjaajien osaaminen Tuotekehityksen osaaminen Pedagoginen osaaminen Näyttötutkintomestarin pätevyys Työpaikkakouluttajien ohjausosaaminen

Järjestämissuunnitelma kohta 11: Henkilökohtaistaminen 19.12.2016 Järjestämissuunnitelma kohta 11: Henkilökohtaistaminen Hakeutumisvaiheen lopussa tehtävät johtopäätökset Tarkistakaa henkilökohtaistamisasetus! Muiden tutkinnon osien liittäminen ja tunnustaminen tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoon Tunnustaminen – arvioijat arvioivat Liittäminen – tutkintotoimikuntaan suoritusrekisterilomakkeella Soveltuvan tutkinnon valinta Valtuudet tehdä tuotekehitystyötä

19.12.2016 Järjestämissuunnitelma kohta 13 a ja b: Tutkintotilaisuuksien järjestäminen Tutkintotilaisuuksien järjestäminen, kohta 13 A Miten varmistat 13 a Tuotekehitystöiden tekemisen valtuus yrityksessä Millaisissa käytännön työtehtävissä tutkinnon osat voidaan suorittaa 13 b Vähintään 3 tutkinnon osan osalta, saa kuvata kaikki osat Muutamia konkreettisia esimerkkejä työtehtävistä ammattitaitovaatimuksia mukaellen - tiivistetysti Ei suoraan tutkinnon perusteista hyväksytyn suorituksen kriteereitä Tutkinnon osa jostakin muusta tutkinnosta – esimerkiksi niistä at ja eat tutkinnoista, joihin oppilaitoksella on järjestämisoikeus

19.12.2016 Järjestämissuunnitelma kohta 14: Arvioijien valinta ja arviointiosaamisen ylläpito Aikuiskoulutuslaki 15a §: Arvioinnin toteuttavat näyttötutkinnon järjestäjän nimeämät arvioijat, jotka edustavat työnantajia, työntekijöitä ja opetusalaa ja joilla on riittävä suoritettavaan tutkintoon liittyvä ammattitaito ja riittävä perehtyneisyys arviointiin ja suoritettavan tutkinnon perusteisiin. Jos tutkintosuoritus liittyy alaan, jolla toimitaan tyypillisesti itsenäisenä ammatinharjoittajana, voi itsenäisten ammatinharjoittajien edustaja korvata työnantaja- tai työntekijäarvioijan. Kyllä Jos suoritettava tutkinto tai tutkinnon osa liittyy alaan, jolla työntekijäedustus ei ole mahdollinen, arvioijat edustavat työnantajia tai itsenäisiä ammatinharjoittajia ja opetusalaa. Ei Vähintään yhden arvioijista tulee olla suorittanut näyttötutkintomestarikoulutuksen. Kuka tahansa kolmikannasta Arvioinnista päättävät edellä mainitut arvioijat yhdessä tutkinnon osittain.

19.12.2016 Järjestämissuunnitelma kohta 14: Arvioijien valinta ja arviointiosaamisen ylläpito Opetushallitus: Henkilö ei voi edustaa opetusalaa, ellei hän ole palvelussuhteessa koulutuksen järjestäjään tai opetusalalla toimivaan organisaatioon.

Järjestämissuunnitelma kohta 14: Arvioijien valinta ja arviointiosaamisen ylläpito Esteellisyys: Aikuiskoulutuslaki 15 a § Arvioijien esteellisyyteen sovelletaan, mitä hallintolain 27—29 §:ssä säädetään. Esteellisyydestä päättää arvioija itse Esteellisyysmahdollisuus pitää aina selvittää

19.12.2016 Järjestämissuunnitelma kohta 16: Arviointipäätöksen tekeminen ja dokumentointi Tarkistakaa 1.8.2016 voimaan tullut ammatillista aikuiskoulutusta ohjaava lainsäädäntö Arviointipäätöksen tekeminen Arvioijat / Tutkintotoimikunta )

Järjestämissuunnitelma kohta 17: Arvioinnista, oikaisumenettelystä ym. 19.12.2016 Järjestämissuunnitelma kohta 17: Arvioinnista, oikaisumenettelystä ym. Tarkistakaa 1.8.2016 voimaan tullut ammatillista aikuiskoulutusta ohjaava lainsäädäntö Arviointipäätöksen tekeminen Arvioijat / Tutkintotoimikunta

Tutkintotoimikunnan yhteystiedot Sähköposti tuotekehitystyon@tutkintotoimikunta.fi 19.12.2016 Tutkintotoimikunnan yhteystiedot http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/tutkintotoimikunnat/tuotekehitystyon_tutkintotoimikunta Tuotekehitystyön@tutkintotoimikunta 29 533 1588 (sihteeristö) Tuotekehitystyön tutkintotoimikunta Näyttötutkintosihteeristö, c/o Opetushallitus PL 380 00531 Helsinki