Miten ihmiset kiinnittyvät järjestötoimintaan Miten ihmiset kiinnittyvät järjestötoimintaan? Järjestöjen rahoitusverkosto 15.5.2017 Riitta Kittilä
Uutisnurkka STEA:n avustusehdotus julkaistu tänään Sisäministeriö kutsunut rahankeräyslain uudistamista käsittelevän työpajan koolle 2.6.2017, teemana rahankeräysmenettelyt Rahoituksen minimessujen tietoiskut katsottavissa SOSTEn Facebook-sivulla
Mihin järjestö tarvitsee jäseniä? Juridinen minimitaso, 3 hlö → Yhdistyksen perustaminen Toiminnan käynnistäminen, 10 hlö→ → Hallitus, toimintaryhmät, vapaaehtoistoiminta Viestinnällinen näkyvyys, 100 hlö → → Valtakunnallinen verkostoituminen ja näkyvyys mahdollista Taloudellinen lisäarvo, 1 000 hlö → → Jäsenmaksutuotoilla voidaan palkata työntekijä Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, 10 000 hlö → → Edustaa suurta kansalaisten ryhmää, joka voi vaikuttaa suunnitteluun ja päätöksentekoon → Vapaaehtoistoimijoina jäsenet voivat tuottaa merkittävää apua ja tukea yhteisöissään
Jäsenmaksutuotot – plussat ja miinukset - + Omaehtoinen, jatkuva tulonlähde Ei vaadi rahankeräyslupaa Mahdollistaa aidosti vapaan kansalaistoiminnan Ei määrämuotoisia raportointivaatimuksia Rajallinen tuotto, kipuraja noin 30 euroa /hlö Kiinnostus jäsenyyteen nykyisessä muodossa hiipumassa Merkitys järjestöjen kokonaistaloudessa kuitenkin pieni
Mistä vetovoimaa järjestöjäsenyyteen? Verkkopohjaiset ja mobiilit palvelut Markkinointi ja kampanjat Yhteistyö järjestöjen kesken Yhteistyö muiden sidosryhmien kanssa Jäsenten tarpeiden tuntemus Tuotteistaminen ja palvelumuotoilu Jäsenyyden eri lajit ja tyypit Jäsenpolut/urat Uudet potentiaaliset jäsentahot Uudet konseptit Vetovoimainen toiminta Tehokkaat kanavat Innostavat kumppanuudet Jäsen- lupaus
Järjestöön kiinnittymisen erilaiset tavat Lahjoittaja Vaikuttaja Tuottaja Lahjoittaja Rahalahjoitukset Tavaralahjoitukset Markkinointituki Vaikuttaja Päättäjäroolit Yhteisvaikuttaminen Lupaus Tuottaja Vapaaehtoistoiminta Yhteiskehittäminen
Vaikutus jota tavoitte-lemme Muutos joka pitää saada aikaiseksi Panokset jotka sijoitamme Teot joita tarvitaan kohti muutosta Vaikutus jota tavoitte-lemme Muutos Muutos joka pitää saada aikaiseksi Kohderyhmä jonka haluamme tavoittaa Lähde: Jonna Heliskoski: Vaikuttavuuden ekosysteemi
Keskustelu Miksi jäsenkato on ongelma? Riski järjestödemokratialle Puolesta tekemisen ja hyväntekeväisyyden kulttuuri valtaa alaa Mihin ihmiset tarvitsevat järjestöjä? ”Syövän voi sairastaa ilman Syöpäyhdistystä” Halutaan palvelua, mutta ei ”järjestövelvollisuuksia” Halutaan 30 euron jäsenmaksulla 150 euron etuja Mitä järjestö voi antaa jäsenelle? Näkymättömien etujen näkyväksi tekeminen: verkostot, oppiminen, kokouskäytännöt jne. Jäsenedut täydentävät, mutta niillä ei ole ratkaisevaa merkitystä Toimintaryhmä voi saada kunnan tiloja käyttöön Mikä on kasvattanut jäsenmäärää? Digi/somekanavat Jäsenhankintaan panostaminen, case Partio Mukaan tulemisen paikkojen kehittäminen, case SPEK Näkyvyys mediassa yleensä Paikalliset projektit ja aktiivinen toiminta
Työskentely
Mitä olette tehneet/mitä voisi tehdä jäsenmäärän kasvattamiseksi?
Askeleet 8x8 tekniikalla ideointi Idealogi: Steal with pride Kolmen parhaan idean valitseminen
Parhaat (varastetut) ideat Suunnitelmallinen jäsenhankinta Koulutuksissa ja kursseilla esillä aina jäsenyyden mahdollisuus Kohdentaminen ja eri jäsenryhmien puhutteleminen eri tavalla Tunteisiin vetoaminen Sen kertominen, mitä jäsenmaksutuotoilla saadaan aikaan Strateginen työskentely Aineettomien hyötyjen tuotteistaminen Järjestön toiminnan henkilökohtaistaminen ja tarinallistaminen Profilointi ja segmentointi Digikanavien hyödyntäminen Kiittäminen Sen näkyväksi tekeminen, että järjestöissä voi vaikuttaa monelle eri tasolla Ihmisiltä kysyminen ja kuunteleminen, millaista toimintaa ihmiset haluavat Tulevaisuuden tutkimuksen ja hiljaisten signaalien hyödyntäminen