LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Advertisements

Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
Biotalousoikeus – oikeudellisen sääntelyn rooli biotalouden edistämisessä ja sen rajoitteena Prof. Tapio Määttä, Itä-Suomen yliopisto , Helsink.
Globalisaatio Globalisaatio (maailmanlaajuistuminen) tarkoittaa eri alueiden välisen vuorovaikutuksen kasvua ja vahvistumista Taloudellinen globalisaatio,
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
Tiimarin uuden sukupolven testimyymälät avattu Tiimari on avannut kolme uuden sukupolven testimyymälää, jotka sijoittuvat kauppakeskuksiin Vantaalle,
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Hannu Pokela © Castrén & Snellman
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Aulis Kuusela Maaseutuvirasto
Eurooppaoikeus Lue teksti s.57 ja vastaa kysymykseen Eurooppaoikeus – mitä se on?
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Hotellien sähköiset varauspalvelut ja MFN-lausekkeet
Media säätiöiden seuraajana ja valvojana
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Aalto-yliopiston ylioppilaskunta
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Lissabonin sopimus.
Lukuvuosimaksutietotyöryhmän intro-kokous
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Hankintalain mukainen menettely
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
KULUTTAJANSUOJA.
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Kilpailuoikeuden perusteet
Viestinnän työkalupakki
Määräävä markkina-asema
Kilpailuviraston toiminnan esittely
ELINKEINONHARJOITTAJIEN VÄLISET KILPAILUNRAJOITUKSET
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
Yrityskauppavalvonta
Kilpailulainsäädäntö
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Vertikaaliset rajoitukset
EUROOPAN UNIONIN KILPAILULAINSÄÄDÄNTÖ
KULUTTAJANSUOJA.
Ympäristökorvauksen muutokset v. 2020
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
määräaikaiset kannustimet 2018 – 2023
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Kilpailuviranomaisten toiminta
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT

LIIKEKILPAILU Kilpailulaki 12.8.2011/948

KARTELLI? Tuotteen X valmistajat Tuotteen X maahantuojat Tuotteen X vähittäismyyjät Sopivat esim. yhdenmukai-sista hinnoista 57 € 57 € 57 € 57 € 57 € 57 € 57 €

Elinkeinonharjoittajien väliset kielletyt kilpailunrajoitukset (1) Sopimukset, elinkeinonharjoittajien yhteenliittymien päätökset sekä elinkeinonharjoittajien yhdenmukaistetut menettelytavat, joiden tarkoituksena on merkittävästi estää, rajoittaa tai vääristää kilpailua tai joista seuraa, että kilpailu merkittävästi estyy, rajoittuu tai vääristyy

Elinkeinonharjoittajien väliset kielletyt kilpailunrajoitukset (2) Erityisesti kiellettyjä ovat menettelytavat, joilla suoraan tai välillisesti vahvistetaan osto- tai myyntihintoja taikka muita kauppaehtoja; joilla rajoitetaan tai valvotaan tuotantoa, markkinoita, teknistä kehitystä taikka investointeja; joilla jaetaan markkinoita tai hankintalähteitä; joiden mukaan eri kauppakumppaneiden samankaltaisiin suorituksiin sovelletaan erilaisia ehtoja siten, että kauppakumppanit asetetaan epäedulliseen kilpailuasemaan; tai joiden mukaan sopimuksen syntymisen edellytykseksi asetetaan se, että sopimuspuoli hyväksyy lisäsuoritukset, joilla niiden luonteen vuoksi tai kauppatavan mukaan ei ole yhteyttä sopimuksen kohteeseen

Poikkeus kiellettyihin elinkeinonharjoittajien välisiin sopimuksiin Kielto ei koske menettelytapaa, joka osaltaan tehostaa tuotantoa tai tuotteiden jakelua taikka edistää teknistä tai taloudellista kehitystä; jättää kuluttajille kohtuullisen osuuden näin saatavasta hyödystä; ei aseta asianomaisille elinkeinonharjoittajille rajoituksia, jotka eivät ole välttämättömiä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi; ja ei anna näille elinkeinonharjoittajille mahdollisuutta poistaa kilpailua merkittävältä osalta kysymyksessä olevia hyödykkeitä.

MÄÄRÄÄVÄN MARKKINA-ASEMAN VÄÄRINKÄYTTÖÄ? Tuotetta X myyvät yritykset MÄÄRÄÄVÄN MARKKINA-ASEMAN VÄÄRINKÄYTTÖÄ? Yr. A Yritys Y Yr. C Yr. D Yr. B Yr. E 80 € X Yr. F 80 € 80 € Yritys Y esim. kieltäytyy sopimuksista perii tuotteistaan ylisuuria hintoja asettaa asiakkaansa eriarvoiseen asemaan 15 €

Määräävä markkina-asema Käsite Yhdellä tai useammalla elinkeinonharjoittajalla elinkeinonharjoittajien yhteenliittymällä on koko maan tai tietyn alueen kattava yksinoikeus tai muu sellainen määräävä asema tietyillä hyödykemarkkinoilla, joka merkittävästi ohjaa hyödykkeen hintatasoa tai toimitusehtoja taikka vastaavalla muulla tavalla vaikuttaa kilpailuolosuhteisiin tietyllä tuotanto- tai jakeluportaalla

Määräävä markkina-aseman väärinkäyttö on kielletty Väärinkäyttöä on esim. kohtuuttomien osto- tai myyntihintojen taikka muiden kohtuuttomien kauppaehtojen suora tai välillinen määrääminen; tuotannon, markkinoiden tai teknisen kehityksen rajoittaminen kuluttajien vahingoksi; erilaisten ehtojen soveltaminen eri kauppakumppanien samankaltaisiin suorituksiin kauppakumppaneita epäedulliseen kilpailuasetelmaan asettavalla tavalla; tai sen asettaminen sopimuksen syntymisen edellytykseksi, että sopimuspuoli hyväksyy lisäsuoritukset, joilla niiden luonteen vuoksi tai kauppatavan mukaan ei ole yhteyttä sopimuksen kohteeseen.

Valvonta Seuraamukset Tuomioistuin: Markkinaoikeus (Eu-tuomioistuin) Kilpailu- ja kuluttajavirasto valvoo (EU:n laajuisesti Euroopan komissio), voi asettaa väliaikaisia kieltoja ja määräyksiä Elinkeinonharjoittajilla ja heidän yhteenliittymillään tiedonantovelvollisuus Kilpailu- ja kuluttajavirasto (Komissio) ja aluehallinnon virkamiehet voivat tehdä tarkastuksia Seuraamukset Tuomioistuin: Markkinaoikeus (Eu-tuomioistuin) Seuraamusmaksu Max 10% liikevaihdosta Kartellin paljastamisessa myötävaikuttanut kartelliosapuoli voi vapautua Vahingonkorvausvelvollisuus Lopettamismääräys, uhkasakko Määräys toimittaa hyödyke toiselle elinkeinonharjoittajalle samoin ehdoin kuin muille

YRITYSKAUPPOJEN VALVONTA Jos yrityskaupan 1. Osapuolten yhteinen liikevaihto > € 350 milj. ja 2. Vähintään 2 osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto > € 20 milj. => kaupasta on ilmoitettava kilpailu- ja kuluttajavirastolle => 1) Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi asettaa ehtoja kaupalle tai 2) Markkinaoikeus voi kieltää yrityskaupan, mikäli sen seurauksena syntyisi määräävä markkina-asema, joka merkittävästi estää kilpailua Suomessa