1 METAFYSIIKKA FI3 LAJM. 1.1 Mitä metafysiikka on? Kr. ta meta ta physika = luontoa käsittelevän jälkeen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Advertisements

Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Mitä oleminen on?.
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Klassiset jumalatodistukset
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Eutanasia s
Humanismi.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Positivismi.
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Vastuullisuus Askel 7.
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
5 MUISTI PS3 LAJM.
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
4 Työ, teho ja hyötysuhde.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
NUORUUS PS2 LAJM.
Mitä on olemassa?.
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
Filosofian osa-alueet
Onko mieli ainetta ?.
Viisauden rakastamista……
OPETUSVINKKI 3 Prometheus-myytti Luku 2 – Myytit.
Materialismi.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Onko kaikki ainetta?.
Onko tahto vapaa?.
Minä kuljettajana.
Tuomo Autio Psykologi Epshp
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
2. tieto osana maailmankuvaa
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
KE6 – Kemian kertauskurssi
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Tietopaketti kompostointipuiston vierailun jälkeen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Mihin feminiiniset strategiat ja taktiikat johtavat tietokonepeleissä?
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Ajanhallinta opiskelussa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Kaveritaidot.
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Esityksen transkriptio:

1 METAFYSIIKKA FI3 LAJM

1.1 Mitä metafysiikka on? Kr. ta meta ta physika = luontoa käsittelevän jälkeen

Metafysiikan osa-alueita Kosmologia: – oppi maailman- kaikkeuden rakenteesta Teologia: – jumaluusoppi Ontologia: – oppi olevaisesta

TEHTÄVÄ Kertaa opettajan jakaman monisteen avulla peruskurssilla käsiteltyjä metafysiikan käsitteitä

TEHTÄVÄ Tee lista asioista, joista olet vastuussa – miksi olet vastuussa näistä asioista? Tee lista asioista, joista ET ole vastuussa – miksi ET ole vastuussa näistä asioista? Kertaus FI2-kurssilta: – mitä tarkoitettiinkaan moraalisella agentilla? – miten se liittyy moraaliseen vastuuseen?

1.2 Onko tahtomme vapaa? Vaihtoehtoisten mahdollisuuksien periaate – olemme moraalisesti vastuussa teoistamme, jos voimme toimia toisin – ts. olemme vastuussa vain vapaan tahdon piiriin kuuluvista teoista

TEHTÄVÄ Selvitä kurssikirjan avulla seuraavat käsitteet: – kausaalinen – teleologinen – determinismi – indeterminismi – fatalismi eli teleologinen determinismi – predestinaatio

Determinismi ja vapaat teot 1 (P1) Kaikille tapahtumille on syy (P2) Tahtomme määräytyy sitä edeltävistä syistä (JP) Vapaita tekoja ei ole

Indeterminismi ja vapaat teot 1 (P1) On tapahtumia, joilla ei ole syytä (P2) Tekomme ei määräydy tahdostamme käsin (JP) Vapaita tekoja ei ole

TEHTÄVÄ Miksi kuuluisa fyysikko Michio Kaku ei ratkaise vapaan tahdon ongelmaa vetoamalla kvanttifysiikkaan? – m/watch?v=Jint5kjoy6I

Vapaan tahdon ja moraalisen vastuun dilemma Jos determinismi on tosi, vapaita tekoja EI ole – toimintani riippuu itseni ulkopuolisista tekijöistä Jos indeterminismi on tosi, vapaita tekoja EI ole – toimintani on sattuman sanelemaa EN ole moraalisesti vastuussa teoistani EN ole moraalisesti vastuussa teoistani ONKO ASIA NÄIN?

Determinismi ja vapaat teot 2 Yhteensopimattomuus- teoria (inkompatibilismi) – determinismi ja vapaat teot eivät ole sovitettavissa yhteen

Determinismi ja vapaat teot 2 Yhteensopivuusteoria (kompatibilismi) – valintojemme täytyy määrätä toimintaamme – jos toiminnallamme EI ole ulkoisia esteitä, toimintamme on vapaata

Indeterminismi ja vapaat teot 2 On olemassa kahdenlaisia syy- seuraussuhteita: – tapahtumakausaliteetti (determinismi) – agenttikausaliteetti: ihminen on itse vapaiden tekojensa syy (indeterminismi)

TEHTÄVÄ Mitä aivotutkimus kertoo meille vapaasta tahdosta? – m/watch?v=ln_FL3lkFW 8

TEHTÄVÄ Mitä aivotutkimus kertoo meille mielen olemassaolosta?

1.3 Mielenfilosofia Mieli–ruumis-ongelma eli psykofyysinen ongelma: – mikä on mielen suhde aineeseen?

Substanssidualismi Maailmassa on kaksi substanssia: – aineellinen – mentaalinen Mieli on aineeton ja ruumiista erillinen

TEHTÄVÄ Millaisia argumentteja voimme esittää substanssidualismin puolesta ja sitä vastaan?

Reduktio Ylemmän tason ilmiön palauttamista alemman tason ilmiöihin – mielen ilmiöiden selittämistä aineellisin syin

Materialismi Mieli on vain abstraktin tason kuvaus aivojen aineellisista tapahtumista – mieli EI ole erillinen ruumiista

TEHTÄVÄ Onko materialistinen mielen selittäminen lopullinen? – voiko materialistisen selityksen haastaa ilman substanssidualismin sudenkuoppia?

Emergenssi Laadullisesti uusien ominaisuuksien esiin tulemista alemman tason ilmiöistä – aivotoiminnan pohjalta syntyy ilmiöitä, joita EI voi redusoida aineellisiin tapahtumiin

TEHTÄVÄ Mitä kuuluisa mielenfilosofi David Chalmers (1966–) kertoo emergenssistä ja sen suhteesta mieleen? – m/watch?v=FN9lT8Vc8k k

Ominaisuusdualismi Maailmassa on vain yksi substanssi, mutta kaksi ominaisuusluokkaa: – aineelliset ominaisuudet – mentaaliset ominaisuudet

Supervenienssi Ei-reduktiivinen suhde kahden ominaisuus- luokan välillä: – aineellisten ominaisuuksien muuttuessa, myös mentaaliset ominaisuudet muuttuvat

TEHTÄVÄ Voiko mieli–ruumis- ongelmaa ratkaista jotenkin toisin kuin materialismin tai dualismin kautta?

Neutraali monismi Maailma ei ole aineellinen eikä mentaalinen vaan neutraali – sekä mieli että aine ilmentävät samaa neutraalia substanssia

Aristoteles Mieli on organismin toimintaperiaate – ei pidä kysyä mitä, vaan miten

Fenomenologia Mieltä ei voi erottaa ruumiista eikä maailmasta; mieli on tavassamme olla ruumiillisesti maailmassa

TEHTÄVÄ Mikä mielenfilosofinen kanta on parhaiten perusteltu? – mitä heikkouksia havaitset? – miten argumentteja ja kantoja voisi kehittää eteenpäin?

Intentionaalisuus Tietoisuuden kyky viitata itsensä ulkopuolelle – ajatuksemme ovat aina ajatuksia jostakin

TEHTÄVÄ Onko mahdollista rakentaa kone, joka on intentionaalinen? – onko tekoäly mahdollista?

TEHTÄVÄ Mitä video kertoo Turingin testistä ja kiinalaisen huoneen argumentista? – m/watch?v=TryOC83PH1 g

TEHTÄVÄ Selvitä kurssikirjan avulla mitä Karl Popper (1902–1994) tarkoittaa kolmen maailman teoriallaan

1.4 Oliot vai prosessit? Olio-ontologia – olio = olemassa oleva ilmiö tai asia – todellisuuden hahmottamista sen pysyvien piirteiden kautta Prosessiontologia – todellisuuden hahmottamista jatkuvien tapahtumien, prosessien kautta

TEHTÄVÄ Onko metafyysisestä tutkiskelusta mitään hyötyä?

1.5 Metafysiikan kritiikki David Hume (1711–76) – havaintojen tuolle puolen kurkottavien päätelmien tekeminen on viisastelua Positivistit ja 1900-luvuilla ovat jatkaneet Humen perinnettä – metafysiikka on merkityksetöntä

TEHTÄVÄ Voimmeko päästä metafysiikasta täysin eroon?

TEHTÄVÄ Selvitä kurssikirjan avulla seuraavat käsitteet: – metafyysinen realismi – kriittinen realismi – naiivi realismi – annetun myytti

Kuvalähteet ve/2012/01/what-happened-before-the-big- bang-the-new-philosophy-of- cosmology/251608/ ealism-vs-realism/

Kuvalähteet fate.html lity.html g_little_steam_train.html who/michio-kaku/ 25-putoavia-kivia-181

Kuvalähteet MemoireCognition_esl/Moyens- Techniques/EEG-Platform between-the-mind-and-the-brain/

Kuvalähteet d hotos/brain/#/human-brain_1001_600x450.jpg -network-size-linked-brain-size/

Kuvalähteet rifiuti-arte/23711/ C290F6C973EA64FDE /09/what-we-are-mind-body-and-the-dangers- of-dualism/ JPG heart/

Kuvalähteet uetral-monism.html /12/aristotles-poetics-and-rape-culture.html erleau-ponty-wittgenstein-and.html earch/philosophyresearch/cspe/news-and- events/archive/metaphysicsofmind/

Kuvalähteet Computer-Science-s/369.htm metaphysics.html maa-vuodesta-1972-tahan-paivaan