Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mihin feminiiniset strategiat ja taktiikat johtavat tietokonepeleissä?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mihin feminiiniset strategiat ja taktiikat johtavat tietokonepeleissä?"— Esityksen transkriptio:

1 Mihin feminiiniset strategiat ja taktiikat johtavat tietokonepeleissä?
Esimerkkipeleinä The Sims, Warcraft III: The Reign of Chaos ja Arcanum: of Steamworks and Magick Obscura

2 Miksi tutkimus on oleellista?
Tytöt pelaavat poikia vähemmän tietokonepelejä – kysyntä ei vastaa tarjontaa? Ei aiempaa empiiristä tutkimusta Pelit ovat helppo tapa oppia tietokoneen käytön perusteet Pelit opettavat myös motoriikkaa, kolmiulotteista hahmottamiskykyä, yms. Peliteollisuus vaatii uusia kohderyhmiä Rika Nakamura ja Hanna Wirman

3 Kuinka tutkimus tehtiin
Etsimme aikaisemmasta pelikeskustelusta mainintoja pelien ominaisuuksista, joista tyttöjen oletetaan pitävän Tärkeimmät lähteet: 1. Cassell, Justine & Jenkins, Henry (toim.): From Barbie to Mortal Kombat. 2. painos. The MIT Press: Lontoo 1999. 2. Huhtamo, Erkki & Kangas, Sonja (toim.): Mariosofia. Gaudeamus Kirja: Tampere 2002. 3. ”Gender Bender” WIRED-lehdessä, Marraskuu/1996. Rika Nakamura ja Hanna Wirman

4 Kuinka tutkimus tehtiin (jatkuu…)
Lähtökohtina kulttuurintutkimus, mediatiede, naistutkimus ja sosiologia Teoriapohjana de Certeau sekä naistutkimukselliset tekstit Metodina löydettyjen feminiinisten ominaisuuksien testaaminen de Certeaun teorian avulla Rika Nakamura ja Hanna Wirman

5 Kuinka tutkimus tehtiin (jatkuu…)
de Certeaun strategia määrittelee pelin paikaksi, jolle on ennalta määrätty tiettyjä sääntöjä Suurin osa strategisista säännöistä on ennalta asetettuja, mutta myös pelaaja voi itse asettaa sellaisia (feminiiniset strategiat!) Taktiikan avulla pelaaja liikkuu sääntöjen määrittelemässä tilassa Rika Nakamura ja Hanna Wirman

6 Rika Nakamura ja Hanna Wirman
The Sims Realistinen elämäsimulaatio Rika Nakamura ja Hanna Wirman

7 Warcraft III: Reign of Chaos
Reaaliaikainen fantasiastrategiapeli Rika Nakamura ja Hanna Wirman

8 Arcanum: of Steamworks and Magick Obscura
Fantasiahenkinen vuoropohjainen roolipeli Rika Nakamura ja Hanna Wirman

9 Feminiiniset strategiat
Yhteistyö eli mahdollisuus toimia pelihahmojen tai toisten ihmispelaajien kanssa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi Ihmissuhteet eli hahmojen väliset suhteet, jotka tuovat syvyyttä tunnetasolla Hoivaaminen (fyysinen ja psyykkinen) Rika Nakamura ja Hanna Wirman

10 Feminiiniset strategiat (jatkuu…)
Naispuoliset hahmot Realistiset hahmot eli arkipäiväiset roolit, kuten perheenäiti, opettaja tai herbalisti Itse päähahmona eli ulkoisesti samannäköisen hahmon valitseminen ja samojen valintojen tekeminen kuin ”tosimaailmassa” Rika Nakamura ja Hanna Wirman

11 Feminiiniset strategiat (jatkuu…)
Muuttuminen taianomaiseksi tai hohdokkaaksi hahmoksi – millaiseen muuttumiseen peli tarjoaa mahdollisuuksia? Väkivallattomuus Oma pelitahti eli tehtävien suorittaminen omalla ajalla kaikessa rauhassa Rika Nakamura ja Hanna Wirman

12 Feminiiniset strategiat (jatkuu…)
Realistiset puitteet eli oikeasta elämästä tuttuja viittauksia, ei fantasiaa Omat tavoitteet Rika Nakamura ja Hanna Wirman

13 Kuinka tutkimus tehtiin (jatkuu…)
Rika Nakamura ja Hanna Wirman

14 Rika Nakamura ja Hanna Wirman
Loppupäätelmät Ominaisuudet moniselitteisiä Osa ominaisuuksista vanhentuneita, muuttaneet muotoaan tai eivät ehkä pidä (enää) paikkaansa Nykyaikaiset tietokonepelit eivät monilta osin sovellu feminiiniselle pelaajalle Rika Nakamura ja Hanna Wirman

15 Kommentteja tai kysyttävää?
Rika Nakamura Hanna Wirman Rika Nakamura ja Hanna Wirman


Lataa ppt "Mihin feminiiniset strategiat ja taktiikat johtavat tietokonepeleissä?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google