14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakaslehtitutkimus 2009 Heikki Nikali ja Arja Kaikkonen, Itella Oyj Riitta Siikaranta ja Annika Fock, Rian Oy Aikakausmedian Asiakaslehtiryhmä.
Advertisements

Etene klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
DIRECT TÄYDENTÄVÄT PALVELUT
AB CHIPSTERS FOOD OY.
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
Kaupallisen alan kulttuuri
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Asiakkuudet luovalla alalla
Kotisivut myynnin edistämisessä Sametime-kokoontuminen Heidi Varpelaide.
MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu.
Lamppu NY – Välähtävää toimintaa!. NY 6h -leiri Aurinkokennovarjostin.
Terveysosaaminen ja media
Miten tuo Kalle on tuohon nukahtanut? Pitäisköhän se herättää? On niin vaikeaa ja kokeitakin!
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet.
Kalevankankaan koulun mainosprojekti Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt.
Suomalaisten asennoituminen mainontaan 2009 Perusosa.
Aikakauslehtimainonnan vaikutukset KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus.
Markkinoinnin perusteet
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
HRD-Kunto – tuotteen markkinointi -markkinoinnin kohderyhmät -myyntimenetelmät -myynnin välineet.
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
Joulukampanja Vuoden 2015 kampanjan ”uutuudet” Nettimyynti Avainlippu Tilausjärjestelmä Kuksan kautta.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Samuli Hyvönen, Matias Meskanen ja Henri Jurvelin.
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
Teknikmagasinet Puhelimenkuoret.fi Gigantti
19 Yritys tavoittelee voittoa s
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Inflaatio.
18 Yrittäminen alkaa ideasta s
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
Kysynnän ja tarjonnan laki
Mainonnan vaikutuskeinoja
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Yritys ja markkinointi mediassa
Inflaation lajit Petra & Natalie.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
KILPAILIJAT.
INFLAATIO ”Inflaatio on väkivaltainen kuin mukiloitsija, pelottava kuin aseellinen ryöstäjä ja tappava kuin salamurhaaja” – Ronald Reagan.
PIENIÄ TEHTÄVIÄ MAINOKSISTA
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Hyvä ympäristö syntyy aina uudelleen
Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
Arvonlisävero Välillinen vero
Team Finland – palvelutarjonta
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Markkinointisuunnitelma
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
Markkinointisuunnitelma
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Esityksen transkriptio:

14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s

Markkinoinnin kilpailukeinoja tuote hinta saatavuus markkinointiviestintä -mainonta -myyntityö -myynnin edistäminen -tiedotus- ja suhdetoiminta

Markkinointi edistää myyntiä 1) Suunnitteluvaihe Markkinointitutkimuksilla kartoitetaan kuluttajien mielipiteitä ja tarpeita. Suunnittelussa huomioidaan valittu kohderyhmä. 2) Myyntivaihe Mainonta on markkinoinnin näkyvin muoto. Markkinointia on myös muun muassa tuotesijoittelu tv-sarjoissa, ilmaisnäytteiden jako ja kilpailut. 3) Tavoitteena kiinnostava brändi Yritys pyrkii luomaan tuotteestaan tai nimestään ja logostaan brändin, johon liittyy kuluttajien mielessä positiivisia, myyntiä edistäviä mielikuvia.

Mainonnan hyvät ja huonot puolet + Yritys saa tuotteensa tai palvelunsa kuluttajien tietoon. Onnistunut mainonta lisää myyntiä. Yrityksen kannaltaKuluttajan kannalta  Mainonta voi tulla hyvin kalliiksi eikä takeita myynnin lisääntymisestä ole. + Kuluttaja saa tietoa uusista tuotteista. Voi vertailla tuotteita ja hintoja jo kotona.  Mainonta voi olla harhaanjohtavaa. Mainonta voi luoda halun ostaa turhiakin tavaroita tai palveluita. Mainostamiseen kuluvat rahat nostavat tuotteiden ja palveluiden hintoja.

Mainonnan tehokeinot Kuluttaja haluaa kokea, että hänen ostopäätöksensä on järkevä: Tuote- ja tutkimustieto lisäävät uskottavuutta. Huumori luo positiivista kuvaa tuotteesta. Tuttu musiikki ja julkkisten käyttö vetoaa tuttuuden tunteeseen. Ärsyttävä musiikki, hokema tai kömpelö esitys pysyy muistissa. Pieni lapsi mainoksessa vetoaa hoivaviettiin. Erotiikka ja seksuaalinen vihjailu herättää mielenkiinnon. Kolme kahden hinnalla – vain tänään! Lahjoitamme jokaisesta tuotteesta 2 ostetusta senttiä hyväntekeväisyyteen! Kuluttajien valinta vuoden tuotteeksi!

Mitä itse ajattelet? Kumman puolen perustelut painavat mielestäsi enemmän?

Avainlippumerkki tuotteessa kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa. Lisäksi tuotteen kotimaisuusaste valmistuskulujen osalta on yli 50 prosenttia. Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki kertoo tuotteen täyttävän kriteerit, jotka ottavat huomioon tuotteen koko elinkaaren aikaiset ympäristövaikutukset. Pakkausmerkinnät kuluttajan apuna Tunnetko merkit? Avainlippumerkki löytyy mm. oppikirjasi sivulta 2. EU:n luomumerkki kertoo, että kyseessä on EU:n alueella valmistettu luomutuote. Allergiatunnus kertoo, että tuotteen suunnittelussa ja valmistuksessa on otettu huomioon erilaiset allergioita aiheuttavat tekijät. Hyvää Suomesta -merkki kertoo, että elintarvike on valmistettu Suomessa ja että tuotteeseen käytettyjen raaka-aineiden suomalaisuusaste on vähintään 75 %. Reilun kaupan merkki kertoo, että tuotteen tai raaka-aineen valmistuksessa on noudatettu kansainvälisiä Reilun kaupan kriteerejä.

Millainen kuluttaja sinä olet?