Petra Suonio Keskeistä!!! MITEN LUODA LAPSELLE HYVÄ PÄIVÄ, MITEN SITOUTTAA LAPSI!!! SAAKO LAPSI KASVURAUHAN RIITTÄÄ ETTÄ TEEMME JUURI TÄNÄÄN HYVÄN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Perheen ja päivähoidon vuorovaikutusareenat
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
PETRA SUONIO 2011 ” Tulkaa lasten puutarhaan, kylvämään ja leikkaamaan, tuuli vilpas puhaltaa, vihertää ja kukkii maa.” (Fröbel)
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Kohtaako aikuinen lapsen Petra Suonio Lasten suusta: Mitä kasvatus on? Sellasta niinkun opetusta, mutta siinä myös hoidetaan sitä jota kasvatetaan.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Petra Suonio 2011 Vuorovaikutuksen elementit Onko meillä kivaa?
Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Näin arvioimme tiimin toimintaa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
VARHAISKASVATUS 1 OV PETRA SUONIO.
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Asiakasraati Lapsen vasu
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Vy Kaisaniemen toimintasuunnitelma
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

Petra Suonio 2011

Keskeistä!!! MITEN LUODA LAPSELLE HYVÄ PÄIVÄ, MITEN SITOUTTAA LAPSI!!! SAAKO LAPSI KASVURAUHAN RIITTÄÄ ETTÄ TEEMME JUURI TÄNÄÄN HYVÄN PÄIVÄN LAPSELLE

Päivähoidon kulttuurista.. Päivähoidon toimintakulttuuria on leimannut pitkään ihanne tarjota mahdollisimman paljon oppimisen virikkeitä Kuitenkin päivähoitoikäisen lapsen tärkein kehitysvaihe liittyy itsetunnon kehittymiseen ja minuuden vahvistamiseen -> tämä jätetään liian usein yksittäisen työntekijän henkilökohtaisten taitojen ja vaistojen varaan

Varhaiskasvatustyön keskiöön on noussut vuorovaikutus, leikki ja lapsen hyvinvointi Aitoon kohtaamiseen tarvitaan hyvin organisoitua, kiireetöntä arkea, jossa jokaista hetkeä osataan arvostaa

Kasvatustietoisuus Käsitykset kasvatuksen arvoista ja arvopäämääristä Käsitykset vuorovaikutuksen laadun merkityksestä, kuten ohjaustapa, tunnetapa, käsitykset virikkeiden merkityksestä kasvulle Käsitykset ihmisen olemuksesta ja kehityksestä Jatkuvasti kehittyvä ja etenevä prosessi Näkyy toiminnassa Ammattikasvattajan tunnusmerkki

Mitä on varhaiskasvatus? (vasu) Pienten lasten eri elämänpiireissä tapahtuvaa kasvatuksellista vuorovaikutusta, jonka tavoitteena on edistää tasapainoista kasvua, kehitystä ja oppimista Vanhempien ja kasvatuksen ammattilaisten kiinteää yhteistyötä eli kasvatuskumppanuutta kasvatustehtävän turvaamiseksi

Mitä on varhaiskasvatus? Yhteiskunnan järjestämää, valvomaa ja tukemaa Suunnitelmallista ja tavoitteellista Lapsen omaehtoisella leikillä/toiminnalla keskeinen merkitys Vahvaa kasvatustietoisuutta

varhaiskasvatus kasvatus opetus hoito

Hoito, kasvatus ja opetus Painottuvat eri tavoin eri-ikäisillä Hoitotilanteet myös kasvatuksen, opetuksen ja ohjauksen tilanteita Selkeä mutta joustava päivärytmi Lapsen päivään kuuluu hoito- ja muita vuorovaikutustilanteita Arjen pieniä työtehtäviä Leikkiä ja muuta lapselle ominaista toimintaa Lepoa

EDUCARE- MALLI EDUCARE EDUCATION -ESIOPETUS VARHAISPEDAGOGIIKKA CAREGIVING -PERHEEN SOSIAALI- PALVELU

Varhaiskasvatuksen arvopohja LAPSEN ETU OIKEUS MIELI- PITEESEEN TURVALLI- SET IHMIS- SUHTEET TURVALLINEN YMPÄRISTÖ OIKEUS OPPIA JA KEHITTYÄ OIKEUS LEIKKIÄ OIKEUS SAADA ERITYISTÄ TUKEA KULTTUURIN/ USKONNON HUOMIOINTI

Lapsen oikeudet päivähoidossa Aikuinen ottaa tunteet vastaan Toiminnalla on rakenteet ja rajat, aikuinen ennakoi Aikuinen suojaa liian suurelta vuorovaikutussuhteiden määrältä

Luottamus syntyy tunteista ”olen ja pysyn lähellä” ”sinulla on lupa olla oma itsesi” ”autan ja kannustan sinua”

Kasvatuspäämäärät Lapsuuden itseisarvo Henkilökohtaisen Hyvinvoinnin edistäminen Toisten Huomioon- ottamisen painottaminen Itsenäisyyden asteittainen lisääminen

Kuitenkin… Käytännössä varhaiskasvatuksen toteuttamiselle on jätetty varsin väljät raamit ja paljon valinnan vapautta. Vapaus tuo mukanaan vastuun, jota kaikki ei kanna

Varhaiskasvatuksen tehtäviä Edistää varhaiskasvatuksen yhdenvertaista toteuttamista Ohjata sisällöllistä kehittämistä Ohjata laadun kehittämistä Lisätä henkilöstön ammatillista tietoutta

Päiväkodin pedagogiikka Pedagogiikka on valintoja ja rajauksia- kaikkea hyvää ja kivaa ei ole mahdollista toteuttaa Toiminnan suunnittelun perusta Yhteinen näky ja sitoutuneisuus ” Tiedän mitä minulta odotetaan ja pystyn sitoutumaan yhteiseen toimintalinjaan.” Usein kuitenkin näin: ” Emme ole valinneet päiväkodissamme mitään painotusta vaan toteutamme monipuolisesti hyvää ja lapsilähtöistä päivähoitoa”

KUVA- TAITEET STEINER LUONTO ULKOILU KIELI- KYLPY MUSIIKKI LUONTO LIIKUNTA MATEMA- TIIKKA MON- TESSORI ASKARTELU LEIKKI LAPSI- LÄHTÖISYYS DRAA MA PIENRYHMÄ- TOIMINTA DOKU- MEN- TOINTI

Petra Suonio 2010 Taso 5- aikuinen täysin sitoutunut vuorovaikutukseen Taso 1- aikuinen täysin sitoutumaton vuorovaikutukseen

Aikuisen sitoutuneisuus HERKKYYS-TASO 5 Myönteinen äänensävy Myönteiset eleet Lämpö ja kiintymyksen osoittaminen Rohkaisu ja kehuminen Kuuntelee ja vastaa lapselle Tunnistaa lapsen tarpeet ja huolenaiheet HERKKYYS-TASO 1 Negatiivinen äänensävy Kylmä ja etäinen Ei kunnioita lasta Kritisoi ja torjuu Ei kuuntele Puhuu toisille lapsesta ikään kuin lapsi ei olisi paikalla Petra Suonio 2010

Aikuisen sitoutuneisuus AKTIVOINTI- TASO 5 Energinen ja elävä Virittävä Sovittaa yhteen lapsen kiinnostukset ja havainnot Motivoi lasta Stimuloi keskustelua Osaa olla non-verbaalinen AKTIVOINTI- TASO 1 Rutiininomainen Puuttuu energia ja into Puuttuu rikkaus ja selkeys On sekava Ei viritä tarkoituksenmukaisesti Vähentää vuoropuhelua Petra Suonio 2010

Aikuisen sitoutuneisuus AUTONOMIA- taso 5 Sallii lapsen valita Tuottaa tilaisuuksia kokeiluille Rohkaisee lapsen aloitteellisuutta Rohkaisee lasta neuvottelemaan konflikteista ja säännöistä AUTONOMIA- taso 4 Ei anna lapsen valita Ei rohkaise lapsen ideoita Ei anna lapselle vastuuta On autoritaarinen Pakottaa jäykästi sääntöihin ja rajoituksiin Petra Suonio 2010

Lähteet Stakes, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Karling ym Lapsen aika Mikkola & Nivalainen, Lapselle hyvä päivä tänään Nivalainen, Kehittyvä perhepäivähoito