Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Harvialan koulu ja päiväkoti
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Ainedidaktiikan perusteet
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
FILOSOFIAA LAPSILLE Hannu Juuso
Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian oppimateriaalit AD-perusteet 2016 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kieli itseilmaisun välineenä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Nopolan koulu Opettajien veso
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Luku- ja tenttivihjeet 7
Ajattelun opettaminen ja Lipmanin P4C (FILA)
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Filosofian kandiohjelma
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Filosofiaa lapsille Matthew Lipman: Filosofiaa lapsille Lyhenne FILA, Lipmanin alkuperäinen muotoilu P4C (Philosophy for Children, nykyään usein PwC, Philosophy with Children). Taustalla pragmatismi ja amerikkalainen critical thinking – movement (vrt. IB-lukioiden TOK –opetus) Päätavoitteena: ajattelun taitojen kehittäminen (erityisesti etiikassa) ei suurta ristiriitaa kehityspsykologian kanssa

Lipmanilainen FILA Merkittävä kansainvälinen tutkimussuunntaus Lipmanilainen: IAPC, The Institute for The Advancement of Philosophy for Children, valveutuneen demokraattisen kansalaisen kasvun tukeminen lasten kunnioittaminen varteenotettavina keskustelukumppaneina ja itsenäisinä tutkijoina lasten (ja opettajien) oikeus ja velvollisuus vaikuttaa omiin asioihinsa (mukaan lukien koulu)

Lipmanin lapsifilosofian pedagogiikkaa ja didaktiikkaa selkeä ja johdonmukainen ajattelu kysymisen, tutkimisen älyllisen uteliaisuuden vaaliminen eri näkökulmien ymmärtäminen, toisten kunnioittaminen ja väärinkäsitysten selvittäminen tutkivan yhteisön muodostuminen kommunikointitaitoja: harjaantua toimimaan tutkimusyhteisön jäsenenä ajatteleminen tuodaan julki keskustelussa, jossa kaikki yhteisön jäsenet osallistuvat ajatusten arviointiin ja jatkokehittelyyn.

Lipmanilainen FILA Suomessa Laaja kytkentä suomalaiseen ET:n opetuksen perinteeseen Organisoitu, 'koulumainen’, yläkouluissa valinnaiskursseja (varsinkin 1994 OPS aikana) Oulun Norssissa FILA-keskus Lipmanin aineistot pääosin suomennettu luvulla (jolloin ajateltu pitkälle ET opetuksen käyttöön, ks alla) Uusia suomennoksia (niin & näin 2008 →)

Ajattelun opettaminen ajattelu on valmius, jota voi sekä harjaannuttaa että opettaa lapset ajattelevat eri lailla kuin aikuiset käsitteet ja sanavaraston laajentaminen ja kielen rakenteiden oppiminen pohdiskeleva suhtautuminen emme voi opettaa ketään ajattelemaan itsenäisesti, mutta voimme luoda ympäristön, jossa on mahdollista oppia itse ajattelemaan itsenäisesti rationaalisuuden, luovuuden ja (uutena) välittämisen yhdistyminen (ajattelusssa)

Lipmanin ”uusi (2003 painos) visio”: multidimensionaalinen ajattelu

FILA-metodi ilmapiirin pohjustaminen sekä keskustelun sääntöjen ja periaatteiden kertaaminen yhteinen kokemus, yleensä tarina aloituskeskustelu (esim. pareissa) -> oppilaiden omat mieleen tuleva kysymykset (opettajaa varten laajoissa oppaissa) valitaan ensiksi käsiteltävä kysymys keskustelu jatkuu tavoitteena saada opetusryhmä tutkivaksi yhteisöksi yhteenveto ja keskustelun sujumista koskeva (meta-) pohdinta opettajalta hyvä etukäteissuunnittelu

Arviointia Kritiikkiä (ks. Saranpää M. niin & näin 4/95) valmis ajattelun uoma, opettajalla ristiriitainen rooli (vrt. konstruktivismi) kapea filosofiakuva, ei herätä uusia kysymyksiä Ansioita soveltuu hyvin kouluun, laaja tuki opettajalle sopii kaikille oppijoille

Muuta filosofiaa lapsille Gareth Matthews: Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003) Hans-Ludwig Freese: Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992) Esim: sivustot Sophia – Eusropean Foundation for the Advancement of Doing Philosophy with Children: ICPIC – International Council of Philosophical Inquiry with Children:

Toimintatapa Filosofin ja vapaiden lapsiryhmien keskustelut. Itse kehitellyt keskustelun aiheet (Matthews) tai esim. kirjallisuudesta otetut tarinat (Freese), joiden pohjalta keskustellaan Luottamus lasten filosofisiin kykyihin lasten avoimuus lapsuuden erityiset filosofiset pohdinnat Ei hyväksy kehityspsykologian (Piaget, Kohlberg) väitteitä

Arviointia Kritiikkiä (ks. Saranpää M. niin & näin 4/95) käsitys lapsista saattaa olla sekä perusteeton että heille vaarallinen sopii vain erityislahjakkaille ei sovellu kouluun Ansioita kritiikki saattaa olla suurelta osin perusteetonta aidosti filosofista (kysymykset jäävät auki, ihmisillä kyky filosofiaan)

Uusia avauksia Uusi innostus niin & näin -lehden kautta Sokrates koulussa Kytkentä UNESCON raporttiin filosofian opetuksesta eri maissa Ajattelun taidot -kirjasarja Keskusteleva opetus (ranskalainen Oscar Brenifier) Eri oppiaineissa Filosofiset pienoisromaanit (Marie-France Daniel) ja niihin liittyvät opettajan materiaalit Aloite filosofiasta perusopetukseen, kevät 2010

Filosofiaa lapsille -materiaalit 1. Kustantaja on luopunut vanhojen käännösten myynnistä, mutta niitä voi tiedustella kääntäjiltä Elfie + opettajan opas; kysymistä ja tiedonhankintaa, luokille 1-2 Kim ja Jonna + opettajan opas; maailmaan liittyviä kysymyksiä, luokille 1-3 Harri + opettajan opas; päättelyn taitoja ja eettisiä kysymyksiä, luokille 4-6 Liisa + opettajan opas; eettisiä kysymyksiä, luokille 5-7 Oppilaan kirja on kertomus, jonka avaamiseksi opettajan oppaassa on runsaasti vihjeitä sekä aiheisiin liittyviä harjoituksia. Sarjan perustavoite on eettisten ajatteluntaitojen kehittäminen. Ihmisoikeudet ja demokratiakasvatus ovat myös vahvasti esillä.

Filosofiaa lapsille –materiaalit (jatkoa) 2. niin & näin –kirjat (Eurooppalaisen filosofian seura) on aloittanut filosofiaa lapsille ja nuorille kirjojen kustantamisen Tällä hetkellä valmiita ovat teoreettisina taustaesityksinä: Hannu Juuso ja Tuukka Tomperi (toim.): Sokrates koulussa Maughn Gregory (toim.): Filosofiaa lapsille & nuorille. Käytännön käsikirja, Oscar Brenifier: Keskusteleva opetus, esi- ja alkuopetukseen: Ann Margaret Sharp: Nukkesairaala, Ann Margaret Sharp: Kuka minä olen? Nukkesairaala- kertomuksen opettajanopas, 2010.

Filosofiaa lapsille –materiaalit (jatkoa) Beate Børresen, Bo Malmhester & Tuukka Tomperi: Ajatellaan yhdessä – taitavan ajattelun työkirja, (ks. yhdessa.html ja malmhester-tuukka-tomperi-ajatellaan-yhdessa-%E2%80%93- taitavan-ajattelun-tyokirja) lisäksi löytyy samanlaista menetelmää käyttäviä kirjoja muihin aineisiin: Marie-France Daniel et al.: Matildan ja Taavetin matemaattiset seikkailut, Marie-France Daniel et al.: Matildan ja Taavetin seikkailut tieteen maailmassa, Marie-France Daniel, Louise Lafortune, Richard Pallascio & Pierre Sykes: Filosofoidaan matematiikasta ja luonnontieteistä, 2010.