Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelujen käyttöönotto ja tuki Tietoverkkopalvelut.
Advertisements

KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI TYÖMUISTI.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
1. Tietoinen tiedonkäsittely
PSYKODRAAMA Aika: , 19 oppituntia. Pe ,
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
29. Jännite on pariston kyky tuottaa sähkövirtaa
Hermoston rakenne ja toiminta
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
S Teht. 4 Motoriikka – otsalohko Näkö – takaraivolohko
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kpl 7.
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
5 MUISTI PS3 LAJM.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Osakohteiden yhdistäminen merge+-ohjelmalla
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Liikesaksan perusteet I
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Muisti SENSORINEN MUISTI SÄILÖMUISTI TYÖMUISTI KAIKU- MUISTI (kuulo)
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Urheilusuoritusten hallintajärjestelmä ”kunto”
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Verkkokurssin tekeminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Mitä avuksi esiintymiseen?
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
LASTEN EKG -AIHEITA TUTKIMUKSELLE
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
Ajanhallinta opiskelussa
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Opintopsykologi Katja Hietanen
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Hyvää mieltä muistisairaiden arkeen hevosvideoilla
Esityksen transkriptio:

Kappaleet KooKooHuu2015

REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista  Toiveista  peloista

Suuri koko Hyvin lyhyt kesto (muutamia sekunteja) Näkö, kuulo, maku, haju, maku, tunto

Kooltaan ( 4 -9 yksikköä) ja kestoltaan rajallinen (muutamia kymmeniä sekunteja) Tärkeä Tietoisen ja tavoitteellisen ajattelun perusta  Yhdistely, vertailu, muokkaaminen, arviointi Toimintaa voi auttaa  Muistiinpanot, yhdistely (asioiden niputtaminen), automatisaatio Työmuistin toiminta heikkenee ihmisen ikääntyessä: työmuisti tukkeutuu aivotoiminnan hidastuessa

Työmuistin keskusyksikkö <- otsalohko <- ohjaa tarkkaavaisuutta ja työstää työmuisti n sisältöjä Kuulon työmuisti (fonologinen silmukka) <- Vasemman aivopuoliskon päälakilohko <- säilyttää hetken mielessä kuultua sekä sisäistä puhetta, ajatuksia Näön työmuisti(visuospatiaalinen työpyötä) <-oikean aivopuoliskon päälakilohko <- säilyttää hetken mielessä nähtyjä asioita ja visuaalisia mielikuvia Episodinen puskuri <- sijainti ei tiedetä <-yhdistää näön ja kuulon työmuistin sisällön juonelliseksi tapahtumaksi

säilytetään tämänhetkisessä tehtävässä tarvittavaa tietoa lukeminen, laskeminen, päätöksenteko muokataan tämänhetkisessä tehtävässä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisu, ajattelu, mielikuvien hyödyntäminen ajattelun apuvälineenä tarvitaan oppimisessa kertailu, tiedon muokkaaminen osaksi jo opittua tarvitaan opitun muistista haussa, mieleen palautuksessa hakuvihjeet

vastaanottokyvyn laajuus ja tiedonkäsittelykyky tehokkuus eli työmuistin kapasiteetti on rajallinen (5-7 yksikköä) tiedon säilymisaika on rajallinen (10-15 sekunttia) herkkä ulkoisille ja sisäisille häiriötekijöille työmuistin kapasiteetti korreloi joustavan älykkyyden kanssa; yksilölliset erot harjoittelun avulla kapasiteetti- ja aikarajoitusta voidaan vähentää, mutta se tulee esiin aina uudessa tilanteessa

AIVOALUE Otsalohkon etuosat ja niiden yhteydet ESIMERKKEJÄ Ajatus katkeilee, käsiteltävä tieto ei pysy muistissa, väliin tuleva häiriö salpaa/ heikentää suoritusta SYITÄ Normaali ikääntyminen, masennus, ahdistus