iTEC – Suomi 4. sykli pähkinänkuoressa
Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti maaliskuu 2013 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti 3 oppimisaktiviteetti 5 oppimisaktiviteetti 6 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 2 oppimisaktiviteetti 4 oppimisaktiviteetti 5 oppimisaktiviteetti 6 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti 2 oppimisaktiviteetti 3 oppimisaktiviteetti 4 oppimisaktiviteetti 5 Oppimisaktiviteetti 6 skenaario
Oppimiskertomukset (Learning Stories) Kolme oppimiskertomusta 1. Kerro tarina – audiovisuaalista tarinankerrontaa 2. Luo objekti – objektin suunnittelua ja muotoilua 3. Luo peli – oppimispelin suunnittelua ja toteutusta Oppimiskertomukset ovat esimerkinomaisia kertomuksia siitä, kuinka kunkin aihealueen pilotointi voidaan toteuttaa Opettaja valitsee yhden oppimiskertomuksen aihealueen toteutettavakseen maaliskuu 2013
Oppimisaktiviteetit (Learning Activities) Oppimisaktiviteetit 1. unelmoi 2. tutki (vertaile/observoi) 3. kartoita 4. reflektoi 5. valmista 6. kysy 7. näytä 8. tee yhteistyötä maaliskuu 2013
Oppimisaktiviteetit Kuvaavat oppimiskertomusten mahdollisia toteutustapoja Sisältävät vinkkejä toteutuksesta, työskentelymenetelmistä sekä teknologiasta Opettaja muokkaa ryhmälleen ja aiheeseen sopivaksi Aktiviteettien käyttö on erittäin tärkeää pilotoinneissa, sillä ne sisältävät varsinaisen pilotoitavan aineksen maaliskuu 2013
Opettajan rooli Opettajan tulee kehittää inspiroida ohjata kuunnella kyseenalaistaa tukea arvioida maaliskuu 2013
Pilotointi käytännössä Tavoitteena on, että toteutettu pilotointi muodostaa opetuksellisen kokonaisuuden, joka suunnitellaan ja toteutetaan oppimiskertomusten ja –aktiviteettien pohjalta Tuntimäärää ei ole määritelty, laajuus on käytännössä ollut 8-16 tuntia maaliskuu 2013
Pilotointi käytännössä Osallistumiseen kuuluu pilotoitavan opetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteuttaminen pilotoinnin dokumentoiminen oppimaisema.fi – julkaisualustalleoppimaisema.fi osallistuminen Skypellä järjestettäviin tapaamisiin koordinaattoreiden kanssa (2-4 kpl) Teacher Questionnaire –kyselyyn vastaaminen pilotoinnin lopussa (n. 20 min) maaliskuu 2013
Tehtävät Yksilövaihe (30 min) Ryhmätyövaihe (45 min) Koontivaihe (45 min) maaliskuu 2013
Tehtävät Yksilövaihe (30 min) Lue se oppimiskertomus jota olet ajatellut pilotoida ja siihen liittyvät oppimisaktiviteetit Kirjaa ylös ajatuksiasi siitä, kuinka voisit pilotoinnin toteuttaa Kirjaa ylös myös niitä asioita, jotka sinua tällä hetkellä askarruttavat Kirjaamistavan ja –muodon voit valita itse. Ryhmien esitettävät tuotokset on oltava sähköisessä muodossa ( PPT) maaliskuu 2013
Tehtävät Ryhmätyövaihe (45 min) Esitelkää ajatuksenne ryhmälle Keskustelu ja ajatusten sieppaaminen sallittua ja toivottavaa! Tehkää lyhyt koonti (5 min) PPT-muodossa ryhmässä esiin nousseista ajatuksista seuraavista näkökulmista: Ryhmämme jäsenillä oli seuraavia ajatuksia siitä, kuinka pilotoinnin voisi toteuttaa Ryhmämme jäseniä mietityttivät seuraavat asiat Valmistautukaa esittämään koonti ryhmänne työskentelystä Lähettäkää ryhmän koonti Pasille ja Markulle maaliskuu 2013
Tehtävät Koontivaihe (45 min) maaliskuu 2013