Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto 6.2.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Advertisements

Minä oppijana 1 ov..
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Yritysviestinnän ja internet-palveluiden asiantuntija.
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
2/2009 Nordplus Info /2009 Nordplus Korkeakoulutus - Päämäärät Edistää korkeakoulujen verkottumista, kokemusten, hyvien käytänteiden.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Jarno Laakso kirjastonhoitaja OULUN KAUPUNGINKIRJASTO
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuloksellinen Java-ohjelmointi
Tietotekniikan opetuksen perusteet
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Oulun normaalikoulun lukio
Osana sivistysteknologiaa
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Opetustoimi osana Jyväskylää
L7 Sovellus Koulutusrekisteri
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
FinELibin Tieto tutkijan työpöydälle –kyselyn tiedotus ja tulokset Oulun yliopiston kirjastossa Oulun yliopiston kirjasto, Anna-Kaarina Linna ja Tiina.
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Ammatinen koulutus uudistuu
Datan avaamisen ohjeistus
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Internetin käyttö opetuksessa
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Ravinne- ja energiatehokas maatila
Maakuntakirjastokokous
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Oodin version 3.7 yhteenveto
Oodi versio 5.0. yhteenveto
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali,

Hankkeen tavoitteet Työkalu tiedonhankinnan opetuksen kartoittamiseen –nykytila, seuranta, tulevaisuus –työkalun avulla mahdollista selvittää opetusresurssien tarve tulevaisuudessa Kirjaston muuttunut rooli – kirjaston opetusresurssien tarve –Raportti hallinnolle; raportti perustuu työkalun avulla kerättyihin tietoihin Näkyvyyden lisääminen –Esite uusille opiskelijoille –Esite yliopiston ohjaushenkilökunnalle

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali,

Tilanne Oulun yliopistossa Tutkinnonuudistus ja informaatiolukutaito –tiedonhankinnan opetuksen integrointi perusopetukseen –opetuksen määrän lisääntyminen –systemaattisuus > työ jatkuu!

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Kirjaston muuttunut rooli Aineistojen siirtyminen verkkoon: –Infoähky: käyttöliittymät, tiedonhakumenetelmät, relevantin tiedon löytyvyys > opetuksen ja neuvonnan lisääntynyt tarve Opiskelijoiden työhuone: –Myös virtuaalinen –Etäkäyttö –Oppimiskeskus-opiskeluympäristö Verkkopalvelut: 24/7 Ei tukipalvelu, vaan opiskelun ja tutkimuksen edellytys

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Elektronisen aineiston käyttö Bibliografiset tietokannat Yhteydenottokerrat Tiedonhakujen määrä* Hakuteos- ja sanakirjatietokannat Tiedonhakujen määrä Elektroniset kausijulkaisut Yhteydenottokerrat Katsotut tietueet Tiedonhakujen määrä Digitaaliset dokumentit (Ebrary) Yhteydenottokerrat* Katsotut tietueet*

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Työkalu tiedonhankinnan opetuksen kartoitukseen ja seurantaan Excel-taulukko: –Tiedekunnittain, koulutusohjelmittain, oppiaineittain –Opetus opintojen eri vaiheissa –Laajuus, pakollisuus, ajoitus, suoritusmerkinnät, opetusryhmien ja osallistujien määrä jne. –Systemaattisuus, yhteismitallisuus ja vertailtavuus –Mittareiden tarve: kirjaston ”tuloksellisuus”

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Raportti Sisältää –Kirjaston antaman opetuksen yksissä kansissa –Analysoidut tiedot opetuksesta –Kootut ongelmakohdat ja kehityshaasteet Tekee opetuksen näkyväksi Tehty kirjaston hallinnon tueksi

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Kirjaston opetusresurssien tarve Yliopisto hankkii e-aineistoja noin 1 milj. €:lla (v. 2006) > kasvua edelliseen vuoteen n € Tehokas itsenäiskäyttö edellyttää hyviä tiedonhankintataitoja ja uusimpien tiedonlähteiden tuntemista > opetuksen tarve lisääntyy Resurssien oikea kohdentaminen: –Opetukseen osallistuvan henkilökunnan riittävä määrä –opetuksen oikea-aikaisuus ja itseopiskelumateriaalit ym.

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Näkyvyyden lisääminen Opettajat / ohjaajat -jatkuva markkinointi: mm. sähköpostilistat -tiedonhankinnan opetuksen merkityksen tiedostaminen -tiedote kirjaston osuudesta osana opintojen ohjausta Opiskelijat: –tiedote tiedonhankinnan opetuksesta opintojen eri vaiheissa –jaetaan tiedekunnan infopaketin mukana –kiinteä osa HOPSia

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Kehittämishaasteita Opiskelijoiden tasavertaisuus Jatko-opiskelijoiden opetuksen systematisointi Suoritusmerkinnät Kurssikoodialue

Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Yhteenveto Hyvät tiedonhankintataidot ovat osa akateemisia opiskelutaitoja, työelämätaitoja sekä mahdollistavat osaltaan elinikäisen oppimisen Informaatiolukutaidon kehittäminen on oleellinen tekijä sekä opiskeluaikojen lyhentämiselle että laadukkaille opinnäytetöille Hyvät tiedonhankintataidot tehostavat opintoja ja nopeuttavat valmistumista > lisäävät osaltaan yliopiston tuloksellisuutta

KIITOS! Kysymyksiä? Yhteystiedot: p