Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali,
Hankkeen tavoitteet Työkalu tiedonhankinnan opetuksen kartoittamiseen –nykytila, seuranta, tulevaisuus –työkalun avulla mahdollista selvittää opetusresurssien tarve tulevaisuudessa Kirjaston muuttunut rooli – kirjaston opetusresurssien tarve –Raportti hallinnolle; raportti perustuu työkalun avulla kerättyihin tietoihin Näkyvyyden lisääminen –Esite uusille opiskelijoille –Esite yliopiston ohjaushenkilökunnalle
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali,
Tilanne Oulun yliopistossa Tutkinnonuudistus ja informaatiolukutaito –tiedonhankinnan opetuksen integrointi perusopetukseen –opetuksen määrän lisääntyminen –systemaattisuus > työ jatkuu!
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Kirjaston muuttunut rooli Aineistojen siirtyminen verkkoon: –Infoähky: käyttöliittymät, tiedonhakumenetelmät, relevantin tiedon löytyvyys > opetuksen ja neuvonnan lisääntynyt tarve Opiskelijoiden työhuone: –Myös virtuaalinen –Etäkäyttö –Oppimiskeskus-opiskeluympäristö Verkkopalvelut: 24/7 Ei tukipalvelu, vaan opiskelun ja tutkimuksen edellytys
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Elektronisen aineiston käyttö Bibliografiset tietokannat Yhteydenottokerrat Tiedonhakujen määrä* Hakuteos- ja sanakirjatietokannat Tiedonhakujen määrä Elektroniset kausijulkaisut Yhteydenottokerrat Katsotut tietueet Tiedonhakujen määrä Digitaaliset dokumentit (Ebrary) Yhteydenottokerrat* Katsotut tietueet*
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Työkalu tiedonhankinnan opetuksen kartoitukseen ja seurantaan Excel-taulukko: –Tiedekunnittain, koulutusohjelmittain, oppiaineittain –Opetus opintojen eri vaiheissa –Laajuus, pakollisuus, ajoitus, suoritusmerkinnät, opetusryhmien ja osallistujien määrä jne. –Systemaattisuus, yhteismitallisuus ja vertailtavuus –Mittareiden tarve: kirjaston ”tuloksellisuus”
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Raportti Sisältää –Kirjaston antaman opetuksen yksissä kansissa –Analysoidut tiedot opetuksesta –Kootut ongelmakohdat ja kehityshaasteet Tekee opetuksen näkyväksi Tehty kirjaston hallinnon tueksi
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Kirjaston opetusresurssien tarve Yliopisto hankkii e-aineistoja noin 1 milj. €:lla (v. 2006) > kasvua edelliseen vuoteen n € Tehokas itsenäiskäyttö edellyttää hyviä tiedonhankintataitoja ja uusimpien tiedonlähteiden tuntemista > opetuksen tarve lisääntyy Resurssien oikea kohdentaminen: –Opetukseen osallistuvan henkilökunnan riittävä määrä –opetuksen oikea-aikaisuus ja itseopiskelumateriaalit ym.
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Näkyvyyden lisääminen Opettajat / ohjaajat -jatkuva markkinointi: mm. sähköpostilistat -tiedonhankinnan opetuksen merkityksen tiedostaminen -tiedote kirjaston osuudesta osana opintojen ohjausta Opiskelijat: –tiedote tiedonhankinnan opetuksesta opintojen eri vaiheissa –jaetaan tiedekunnan infopaketin mukana –kiinteä osa HOPSia
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Kehittämishaasteita Opiskelijoiden tasavertaisuus Jatko-opiskelijoiden opetuksen systematisointi Suoritusmerkinnät Kurssikoodialue
Oulun yliopiston kirjasto, Jani Sassali, Yhteenveto Hyvät tiedonhankintataidot ovat osa akateemisia opiskelutaitoja, työelämätaitoja sekä mahdollistavat osaltaan elinikäisen oppimisen Informaatiolukutaidon kehittäminen on oleellinen tekijä sekä opiskeluaikojen lyhentämiselle että laadukkaille opinnäytetöille Hyvät tiedonhankintataidot tehostavat opintoja ja nopeuttavat valmistumista > lisäävät osaltaan yliopiston tuloksellisuutta
KIITOS! Kysymyksiä? Yhteystiedot: p