Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus 14.11 2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Advertisements

KOULUTERVEYSKYSELY 2013 KOULUTERVEYSKYSELYN HISTORIAA: - Thl:n toteuttama valtakunnallinen kysely nuorille. - Tehty vuodesta 2000 lähtien.
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
TOSITIETOA Tupakka. TOSITIETOA Yleistä tupakasta Tupakan savu sisältää yli 4000 kemikaalia Nikotiinin lisäksi tupakka sisältää mm. arsenikkia, kadmiumia,
Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Susanna Fagerlund-Jalokinos1 Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen THL: lla 2015.
Ppky Selänne / Pyhäjärven Perhekeskus AARNOLA. Pyhäjärven perhekeskus  Toiminta alkoi vuonna 2012  Vaihtoehto kunnalliselle päivähoidolle  Ohjatut,
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Nuorisotakuun seuranta 2015 * Varsinais-Suomi ja naapurialueet Juha Pusila Varsinais-Suomen ELY-keskus
2 Etsivän nuorisotyön ja Duunari-hankkeen yhteistyö
KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
1. Monimuotoinen terveys
Rahoitus Opetus- ja kulttuuriministeriö

KULTTUURIMENTORI VUOLLE SETLEMENTTI RY
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Opojen työelämäjaksot
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2018
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Kysely opintojen ohjauksesta
Lukutaito ja syrjäytyminen
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Väyläopintoihin ohjautuminen
Alueellisella yhteistyöllä kohti tavoitteellista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä 1/3/2019.
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2019
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
LAPSI- JA PERHEJÄRJESTÖT KESKI-SUOMESSA
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Väyläopintoihin ohjautuminen
Haastavimpien asiakkaiden asumisen tukeminen
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Salla Turpeinen, Virpi Inkinen, Kaarlo Laine
Esityksen transkriptio:

Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus

KESKI-SUOMEN ELINIKÄISEN OHJAUKSEN STRATEGISET PAINOPISTEET VUOSILLE 2015 – Opiskelu- ja työkuntoisuuden turvaaminen 2. Perusteltuihin ja mielekkäisiin valintoihin ohjauksen toimijoiden ohjausotetta vahvistamalla 3. Hanketoimijoiden verkottaminen synergiaetujen lisäämiseksi ohjauksessa

 Opiskelu- ja työkuntoisuuden turvaaminen Jatketaan viime vuonna aloitettua työtä Kaikilla kouluasteilla Oppilaitoksen yhteistyö perhe- nuoriso- ja sosiaalityön kanssa tarpeen Jokainen toimija on osa elinikäistä ohjausta, jolloin myös tulosten arviointi on tehtävä muiden elinikäisen ohjauksen toimijoiden näkökulmasta Oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointipalvelujen riittävyys ? Oppimisvaikeuksiin apua mahdollisimman varhain Päide- ja peliriippuvuuksiin apua Päättöluokan arvosanat vastattava osaamista Jatko-opintovalmiuksien varmistaminen Työelämävalmiuksien varmistaminen

Nuorten perusosaaminen PISA 2012 tutkimus 15-vuotiaista 11% :lla eli 6800:lla lukutaito ontuu, Tytöistä 5% ja pojista 18% lukutaito oli riittämätön Sukupuoli selittää vahvasti, maahan muuttaja nuoristakin tytöillä keskimäärin riittävä lukutaito; pojilla vanhempien ammattiaseman mukaan suuria eroja riittämättömän lukutaidon omaavien osuus on kasvanut vuodesta 2006, jolloin se oli 7% Työpoliittinen aikakausikirja 3/ % nuorista vuotiaista, joiden luku- ja numerotaito ei ole riittävä (taso alle 2) päivittäisiin perustehtäviin, eivät ole koulutuksessa tai työssä. OPH Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma 2013 Opiskelija-aineksen heikentymiseen ei ole osattu reagoida riittävän nopeasti

Hyvinvointi koulussa Lapsiasiain valtuutetun vuosikirja 2014 Koulukiusaaminen ei ole vähentynyt: edelleen 7% yläkoululaisista joutuu viikoittain koulukiusatuksi, määrä on sama kuin v /3 sta koulukiusaanistilanteessa osallisena olleista yläkoululaisesta kertoo, etteivät koulussa aikuiset puutu kiusaamiseen Terveyden ja hyvinvointilaitoksen Kouluterveyskysely % 8-9 luokkalaisista tytöistä on kokenut seksuaalista väkivaltaa (koskettelu, pakottaminen, lahjonta) Suomessa nuorista vuotiaista on 11% koulutuksen, työn tai valmennuksen ulkopuolella Näistä nuorista merkittävä osa on koulukiusattuja Koulukiusaamisen taustalla on usein oppimisvaikeudet, joihin ei ole saatu apua (Helsingin Diagonissalaitoksen haastatelut)

Keski-Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämistyöstä Elinikäisen ohjauksen kehittämistyön lähtökohdat: Elinikäisen ohjauksen strategia ja seuranta: Elinikäisen ohjauksen kehittämishankkeiden ”hankekartta”