10/2010, Pirjo Oinas Tapaustutkimus YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Pilkku Kotilainen, Liedes, Luttinen, Meriläinen.  Pääsääntönä on, että virkkeen lauseet erotetaan toisistaan yleensä pilkulla.  Päälause erotetaan sivulauseesta.
OPPIMISKÄSITYS KOULUN KÄYTÄNNÖISSÄ Pentti Moilanen
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
9/2011, Pirjo Oinas Tapaustutkimus YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset.
RISKIENHALLINNAN MALLEJA TTM 21 | YHTEISTYÖSSÄ.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Kvantitatiiviset menetelmät
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Teemu Kemppainen Post-doc–tutkija Helsingin & Turun yliopisto
Tutkimusraportin perusrakenne
AAAK 2015 ihmisprojekti OTSIKKO Palautus myCoursesiin 4. 12
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
Motivaatioteoriat Julia L..
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Sairaalatekniikan päivät Kuopio
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
LETKA-hanke vertaa Naseva- käyntien ja Welfare Quality - arviointien tuloksia Mikaela Mughal1, Lilli Frondelius2, Matti Pastell2, Pirjo Kortesniemi 3,
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Tieteellisen tekstin peruselementit
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
KE6 – Kemian kertauskurssi
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Muutokset matematiikan opetuksessa
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Seminaarien käytänteitä
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
1. Biologia On elämän tiede.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Järjestötieto muutoksessa
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Salla Turpeinen, Virpi Inkinen, Kaarlo Laine
Esityksen transkriptio:

10/2010, Pirjo Oinas Tapaustutkimus YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset

10/2010, Pirjo Oinas Tapaustutkimus Tutkimusstrategia, lähestymistapa ei aineiston keruu- ja analyysimenetelmä Useita menetelmiä (triangulaatio); sekä tilastollisia että laadullisia aineistoja Tutkimuksen kohteena pääsääntöisesti jokin tapahtumakulku tai ilmiö

10/2010, Pirjo Oinas Tutkii hetkeen liittyviä ilmiöitä todellisessa kontekstissaan ilmiö/konteksti: raja ei yksiselitteisen selvä Perusteellinen ja tarkka kuvaus Kokonaisvaltainen selitys Kehyksiltään joustava Teoria, aineisto, tapaus itsessään…

10/2010, Pirjo Oinas Juuret Chicagon koulukunnassa kaupunkeihin, kaupungistumiseen ja siihen liittyviin sosiaalisiin ilmiöihin ja ongelmiin keskittynyt tutkimus Myös antropologiassa kulttuurien tarkastelu heimoissa, kylissä, homogeenisissa yhteisöissä Luonnontieteissäkin viitteitä?

10/2010, Pirjo Oinas Varhaisia tapaustutkimuksia Horace M. Miner; St. Denis, a French- Canadian parish 1939 Everett C. Hughes; French Canada in Transition 1943 Heikki Waris, Työläisyhteiskunnan syntyminen Helsingin Pitkänsillan pohjoispuolelle I-II 1932, 1934

10/2010, Pirjo Oinas Alkuvaiheessaan lähinnä kaikenkattava menetelmä Peitti alleen toisistaan poikkeavia lähestymistapoja Kenttä on yhä laaja ja yleispätevä, kattava määrittely vaikeaa

10/2010, Pirjo Oinas Tärkeitä kysymyksiä Mitä voimme oppia tapauksesta? Missä tapauksessa tämä tapaus on tapaus? Mistä tämä tapaus on tapaus?

10/2010, Pirjo Oinas Valintakriteerejä Kun kysytään miten, miksi, kuinka Kun tutkijalla on vain vähän kontrollia tapahtumiin Kun aiheesta on tehty vain vähän empiiristä tutkimusta Kun tutkimuskohteena on jokin ajassa ja paikassa oleva/tapahtuva ilmiö

10/2010, Pirjo Oinas Tapaustutkimus/tilastollinen tutkimus Yksi tapaus, pieni joukko Laaja aineisto eri ulottuvuuksista ”Luonnollisesti ilmenevät” tapaukset Keskeinen aineisto laadullista Päämäärä ymmärtää tapausta Suuri joukko tapauksia Aineisto suppeasta ominaisuuksien joukosta Edustava otos laajasta populaatiosta Aineisto määrällistä Päämäärä empiirinen yleistäminen

10/2010, Pirjo Oinas Tieteellinen kiinnostavuus ei yksittäisessä tapahtumakulussa tai paikallisessa omalaatuisuudessa. Pyrkimyksenä rakentaa juoni, joka muodostaa suhteen tapauksen ja ympäröivän maailman välille.

10/2010, Pirjo Oinas Tapauksesta liikkeelle lähdettäessä pohditaan, mitkä käsitteet soveltuvat analysointiin ja mistä tapaus kertoo, mikä on tutkimuksen kohde. Kohteesta liikkeelle lähdettäessä etsitään tapaus, jossa tutkimuksen kohteeseen liittyvät käsitteet ovat soveltuvia.

10/2010, Pirjo Oinas Käytännössä tapaustutkimuksen toteuttaminen näiden yhdistelmä tai välimuoto. Tutkimuksen tiedonintressi sekä idiografinen, ainutlaatuista tutkiva että nomoteettinen, lainalaisuuksien löytämiseen pyrkivä.

10/2010, Pirjo Oinas Työvaiheet Tutkimuskysymys/-kysymykset Tutkimusasetelman jäsennys Tapausten määrittely ja valinta Teoreettiset näkökulmat ja käsitteet Aineiston ja tutkimuskysymysten keskusteluyhteys ja sen logiikka Aineiston analyysitavat ja tulkintasäännöt Raportointitapa

10/2010, Pirjo Oinas Tapauksen määrittely Teorialähtöinen Käytäntölähtöinen Rajaaminen: paljon vähästä, ei vähän paljosta. Pienestä suurta, ei suuresta pientä.

10/2010, Pirjo Oinas Tapaus voi määrittyä ennen aineiston keruuta tai vasta sen jälkeen Tutkijan tehtävä määritellä ja perustella Rajattu systeemi – ilmiö, ajallinen prosessi – muutosprosessi, tapahtumaketju, toimijoiden suhteet, monimutkaiset ilmiöt

10/2010, Pirjo Oinas Tapauksia (Laine & Bamberg & Jokinen 2007) Kriittinen tapaus; todennäköisin/epätodennäköisin ilmiön kannalta Äärimmäinen tapaus, paradigmaattinen tapaus; kärjistynyt tapaus Ainutlaatuinen tapaus Tyypillinen tapaus Paljastava tapaus; ilmiön näkökulmasta tutkimaton Tulevaisuudesta kertova tapaus; näyttää suunnan Pitkittäisotokseen perustuva tapaus; vähintään kaksi otantaa

10/2010, Pirjo Oinas Itsessään arvokas tapaustutkimus Välineellinen tapaustutkimus Kollektiivinen tapaustutkimus Kuvaileva tapaustutkimus Selittävä tapaustutkimus Eksploratiivinen ja uutta teoriaa kehittävä tapaustutkimus Intensiivinen tapaustutkimus Ekstensiivinen tapaustutkimus Ks. Eriksson & Koistinen 2005

10/2010, Pirjo Oinas Yleistettävyys Tulosten yleistettävyys perustuu oletukseen tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen yleistettävyydestä. Analyyttinen yleistäminen; perustuu sekä kerätyn aineiston suhteuttamiseen teoriaan että teorian testaamiseen aineiston avulla.

10/2010, Pirjo Oinas Tapaustutkimuksessa on kyse tulosten suhteuttamisesta osaksi laajempia kokonaisuuksia Yksi tapaus perusteellisesti tutkittuna voi antaa tietoa tapausta laajemmasta

10/2010, Pirjo Oinas Ennalta asetetut käsitteelliset luokitukset, rajaukset sekä teoria muodostavat kontekstin, jossa ilmiötä ja tapahtumakulkuja tarkastellaan. Tapaus vaikuttaa käsitteiden valintaan ja käsitteet vaikuttavat tapaukseen.

10/2010, Pirjo Oinas Konteksti Asiayhteys ja enemmänkin Sijainti, joka tekee sanasta käsitteen Koherenssi tekstien ja diskurssien välillä Sisäinen näkökulma Näyttäytyy eri tasoilla Muovaa tapausta, tapaus kontekstia

10/2010, Pirjo Oinas Tekee tapauksen ymmärrettäväksi ja osin myös selittää sitä Kontekstivirhe vääristää Kontekstin osoittaminen ei kuitenkaan vielä paljasta sen vaikutuksia, aikaansaannoksia tai seurauksia.

10/2010, Pirjo Oinas Teorian ja empirian suhde Induktio? Deduktio? Molemmat? Mahdollista aloittaa joko kiinnostavasta tapauksesta tai kiinnostavasta tutkimuksen kohteesta.

10/2010, Pirjo Oinas Aineisto voi paljastaa ennakoimatonta ja yllättävää Teorian avulla on mahdollista sitoa langat toisiinsa On oltava valmis myös joustamaan

10/2010, Pirjo Oinas Triangulaatiosta Aineisto: eri lähteitä, eri tavoilla Menetelmä: menetelmän sisällä tai menetelmien välillä Teoria: toisiaan täydentäviä Tutkija: useita, eri vaiheissa Kerrannainen

10/2010, Pirjo Oinas Haasteita (Eriksson & Koistinen 2005) Teoreettisten käsitteiden tai älyllisen rikkauden puuttuminen Tapaus jää irralleen muusta tieteellisestä keskustelusta ja sen tarjoama uusi tieto hämäräksi Epäselvä tapauksen (tapausten) määrittely Epäselvä alusta asti tai hämärtyy/muuttuu tutkimuksen kuluessa

10/2010, Pirjo Oinas Epäselvä tai liian yleinen tutkimuskysymyksen määrittely Vastaukset jäävät myös yleisiksi ja vaille uutuusarvoa Puutteellinen aineiston analysointi, näyttö ja yhteyksien häviäminen Mihin johtopäätökset perustuvat?

10/2010, Pirjo Oinas Heikot yhteydet aikaisempaan tutkimukseen Mitä muita tutkimuksia tehty? Mitäänsanomaton raportointi Sivuutetaan kokonaan Kontribuution vähäinen pohdinta Mitä johtopäätöksiä, mitä uutta ne tarjoavat?

10/2010, Pirjo Oinas Kritiikkiä Yleistettävyys? Objektiivisuus/subjektiivisuus? Tarkkuus ja täsmällisyys? Luotettavuus? Yksittäisyys/toistettavuus?

10/2010, Pirjo Oinas Tapauksen aika- ja paikkasidonnaisuus Kokemusten ja tapahtumien ainutkertaisuus Prosessien monimutkaisuus

10/2010, Pirjo Oinas Huolellinen, perusteellinen kuvaus aineistosta ja analyysistä. Tieteellisyys: noudatetussa kurinalaisuudessa havaintojen tuottamisessa ja kuvaamisessa tieteen sääntöjen mukaan.

10/2010, Pirjo Oinas Lähteitä Robert E. Stake Robert K. Yin Gomm, Hammersley, Foster Bent Flyjberg Hendrik Wagenaar Laine, Bamberg, Jokinen Eriksson, Koistinen Charles Ragin