PERTIVA – liittyviä ohjelmia, hankkeita, projekteja ja työryhmiä Heikki Talkkari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
KRYSP-projektin tulokset kuntien ja yritysten käytössä
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Avoimen tiedon ohjelman toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelmasta  Toimintasuunnitelma syksyksi 2014 on koottu ohjelman keskeisistä suunnitteludokumenteista.
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
PERTIVA Kansallinen palveluarkkitehtuuri ja perustietovarannot JulkICT-toiminto, strateginen ohjaus Yksikön päällikkö Riku Jylhänkangas
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena Kooste kyselyn tuloksista Paula Merikko
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
JulkICTLab Projektipäällikkö Kirsi Pispa, CSC. JulkICTLab lyhyesti JulkICTLab on avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö Osa VM:n julkisen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari 1 Kuntatieto-ohjelman tavoitteet Tommi Oikarinen valtiovarainministeriö JulkICT-toiminto.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Anne Kauhanen-Simanainen
Haastattelujen kysymykset
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Ehdotus: Janne Viskari, Joonas Kankaanrinne
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Avoimen tiedon tavoitteet
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Automatisoidun talousraportoinnin koulutusohjelma
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Asiointipalveluiden laatu
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Asiointipalveluiden laatu
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

PERTIVA – liittyviä ohjelmia, hankkeita, projekteja ja työryhmiä Heikki Talkkari

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Perustietovannot Vero- hallinto MML PRH Kela VRK Sairaan- hoitopiirit Apteekit Kunnat Maistraatit Seurakunnat Yksityinen terveyden- huolto Henkilöt Yhteisöt Säätiöt Yritykset Ministe- riöt Poliisi Virastot Yliopistot Ympäristö- viranomaiset Kunnat ELY- keskukset Trafi Kansainväliset tahot (esim. Eurostat) Perustietovarantojen sidosryhmiä

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Julkishallinnon perustietovarantojen rajapinnat (PERA) –työryhmä  Toimikausi/aikataulu: –  Tehtäväkuvaus: Työryhmän tehtävänä oli yhtenäistää perustietovarantojen käyttöä luomalla yhteinen tekninen ratkaisumalli, jolla eri tietovarannot tarjotaan tarvitsijoiden käytettäväksi. Työ suoritettiin tehtyjen esitutkimusten pohjalta ja työssä otettiin huomioon Euroopan unionin PSI-direktiivin (2003/98/EY) sekä INSPIRE-direktiivin (2007/2/EY) tavoitteet.  Työryhmän tehtävänä oli määritellä arkkitehtuuriratkaisu perustietovarantojen rajapintapalveluiden toteuttamiselle sekä määritellä perustietovarantojen sovellus-sovellus -käytön rajapintoja. 3

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri  Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri on osa julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuria sekä siitä määritettyä Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - kuvausta Tämän viitearkkitehtuurin tavoitteena on luoda yhteinen rakennemalli sille, miten julkisen hallinnon perustietovarannoissa sijaitsevia tie-toja hyödynnetään julkisen hallinnon organisaatioiden prosesseissa ja tietojärjestelmissä. Viitearkkitehtuurin hyödyntämiskohteita ovat:  perustietojen ja niihin liittyvien metatietojen haku prosessien, palveluiden ja järjestelmien käyttöön  tietovarantoa hallinnoivan organisaation ulkopuolelta tapahtuvat tietojen päivitykset tieto-varantoon.  tietojen jakelu ja käyttöön tarjoaminen yhteneväisellä tavalla julkisen hallinnon organisaa-tioiden ydintoiminnan prosessien ja tietojärjestelmien hyödynnettäviksi  Perustietovarantojen tietojärjestelmäratkaisujen kehittämistoimenpiteissä noudatetaan PERA-määrityksiä sekä mitä Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuurissa Metatietoarkkitehtuurista määritetty 4

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv VATU / YTA -selvitykset 5 Palveluportaalit Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Sähköinen Identiteetti / Sähköinen Identiteetti / Kv- tunnistaminen (STORK) Kv- tunnistaminen (STORK) Rooli/ valtuus- hallinta Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Virkamiehen näkymä Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Perustieto- varannot Valtion yhteiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Sähköisen asioinnin ja palvelut (substanssi) ehdotukset (K4UM, Y2OM, K44VM, K58VM, K67VM, K79OKM, K97MMM, K107MMM, S15LVM, K126TEM, K136STM, K152YM VATU/YTA: K50VM, K68VM K51VM, Y10MMM, K141STM = Sähköisen palvelun edellytykset = Sähköiset palvelut (substanssi) = Perustietovarannot/-rekisterit = Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Tunnistus- Palvelu(t) Tunnistus- Palvelu(t) Y1VNK, K9UM, Y30STM, K21OM, Y20LVM, K56VM, K70OKM, K71OKM, Y7VM, K95 MMM, K156YM, Y23STM VATU/YTA: Y3OM, K103MMM, Y17LVM VaTu = Vaikuttavuus- tuloksellisuusohjelma YTA = Ydintoimintoanalyysi

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Sähköisen asioinnin edellytysten toteuttaminen koko valtionhallinnossa Valtionhallinnan (julkisen hallinnon) palveluiden laadun ja palvelutoiminnan tuottavuuden parantamiseksi luodaan yhteiset standardoidut rakenteet ja tukipalvelut palveluiden väliselle tietojen hyödyntämiselle  Kehitetään kansallinen palveluväylä palveluiden välisen tiedonsiirron rakenteeksi ja toimintamalliksi  Kehitetään julkisen hallinnon yhteinen tunnistusratkaisu kansalaisen, viranomaisen ja palveluiden tunnistamiseksi  Kehitetään julkisen hallinnon yhteinen palvelu suostumusten, valtuutusten tietojen luovutusten ja tavoitettavuustietojen hallintaan Toteutus: Käynnistetään syksyllä 2013 kansallisen palveluväylän suunnittelun pohjalta palveluiden välisen tiedonsiirron mahdollistamiseksi tarvittavien palveluiden sekä tunnistamiseen ja suostumusten hallinnassa tarvittavien palveluiden kehitystyö VM/JulkICt –toiminnon suunnitelmien mukaisesti. Vastuu: Valtiovarainministeriö/ JulkICT-toiminto Aikataulu:

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Perustietovarantojen/-rekisterien hallinnan ja ohjauksen keskittäminen Yhteiskunnan perustietojen ja tietopääoman laadun ja hyödynnettävyyden parantamiseksi suunnitellaan keskeisten perustietovarantojen tietopalveluiden ja tietojen ylläpidolle yhteinen ohjausmalli ja ohjauksen vastuurakenne (tiedon hallinnasta vastaava viranomainen)  Toteuttamalla 2013 käynnistynyt perustietovarantojen paremman ja yhdenmukaisen hyödyntämisen ja ylläpidon tavoitteen suunnitteleva viitearkkitehtuurityö  Suunnittelemalla tavoitteenmukaisen tietovarantojen tietopalveluiden ja ylläpidon toteuttamisen vaatima ohjausrakenne  Käynnistämällä tavoitteen mukaisen ohjausrakenteen organisointi ja kehitystyö perustietovarantojen tietopalveluiden ja ylläpitoprosessien osalta Vastuu: Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto Aikataulu:

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Sähköisen asioinnin (palvelutoiminnan) kehittämisehdotusten yhteinen tuki Valtion hallinnon palveluiden laadun ja palvelutoiminnan tuottavuuden parantamiseksi yhteisen kehittämisen ja olemassa olevien hyvien käytäntöjen hyödyntämisen edellytysten luomiseksi sekä osaamisen kehittämiseksi  Suunnitellaan yhteinen palvelutoiminnan kehittämistä (erityisesti sähköisen asioinnin osalta) tukeva yhteistyön verkostomalli ja koulutusohjelma  Käynnistetään verkostomainen kehittäjäyhteistyö palveluiden kehittämisestä ja tietohallinnon ohjauksesta vastaavien tahojen kanssa Vastuu: Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto Aikataulu:

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Avoimen tiedon ohjelma  Avoimen tiedon ohjelmalla vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamista ja käytön lisäämistä. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia ja edellytyksiä tiedon avaamiselle sekä sisältöjen ja palvelujen kehittämiselle. Osana ohjelmaa toteutetaan julkishallinnon tietovarantojen löytämistä ja hyödyntämistä helpottava uusi dataportaali ja avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö.  Valtiovarainministeriö asettaman ja organisoiman (ohjausryhmä sekä koordinointi- ja valmisteluryhmä)  Ohjelman toimikausi  Ohjelman ja sen toteutuksen tueksi muodostetaan yhteistyöverkosto. Ministeriöt ovat omilla toimialoillaan kokoavia solmuja. Ohjelma koostuu konkreettisista toimenpiteistä, jotka vastuutetaan ja aikataulutetaan toteuttaville organisaatioille tai tehtäväkohtaisille ryhmille.

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv SADe –ohjelma  Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus (RYPK), ympäristöministeriö  Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus tuottaa ja mahdollistaa asumiseen ja rakentamiseen liittyviä asiointi-, neuvonta- ja rajapintapalveluja.  KRYSP -hankkeella tarkoitetaan kunnan rakennetun ympäristön sähköiset palvelut –hanketta, joka valmistui 2011 vuoden loppuun mennessä, oli Kuntaliiton organisoima sekä valtiovarainministeriön rahoittama. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli toteuttaa tietopalvelurajapinnat rakennetun ympäristön tietojen siirtämiseen eri tietojärjestelmien välillä. Näitä kutsutaan jatkossa KRYSP -rajapinnoiksi. Lisäksi hankkeessa on toteutettu kuntien kokoava tietopalvelu sekä määrittely kuntien sähköisestä asiointipalvelusta.

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon (Kuntatieto) kehittämisohjelma  Tavoitteena kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatilastotiedon tuottamisen nopeuttaminen kuuteen kuukauteen, ¼-vuosittaisen taloustilastoinnin laajentaminen sekä tietojen laadun ja tietojen vertailukelpoisuuden kohentaminen ja varmistaminen  yksinkertaistaa ja helpottaa kuntien tiedonantotaakkaa koordinoimalla nykyistä tehokkaammin valtion kuntiin kohdistamaa tiedonkeruuta sekä tarjoamalla kuntien käyttöön moderni tiedonkeruujärjestelmä  keskeisen kuntatilastotiedon tietopankin perustaminen  kehittää kuntien tiedon hallinnan prosesseja ja niitä tukevia välineitä kunnan johtamisessa tarvittavan tiedon tuotannon parantamiseksi  Ohjelmakausi: - 6/2016  Kuntien talous- ja toimintatietojen tuotanto-, jalostus- ja jakeluprosessien kehittämisen yhteydessä tarkastelun kohteena ovat myös perustietovarannot välillisesti

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Kuntasektorin KA: MDM -viitearkkitehtuuri  Tavoitteena on tunnistaa ja kuvata kuntien tarvitsemat keskeiset master data – rakenteet liittyen asiakkaaseen, tuotteeseen, henkilöstöön, toimittajaan sekä taloushallintoon ja kuvata niiden käyttöönoton kehityspolut sekä yhteiset master datat. Lisäksi projekti tuottaa master datan käyttöön ja ylläpitoon liittyvät toimintamalli ohjeistukset ja suositukset sekä hallinnointimalli ehdo- tukset kunnan sisäiseen ja kuntien väliseen toimintaan.  Toteutus: - 6/2013  Tunnistettujen MD –tietomääritysten osalta (asiakas, toimija) linkki VTJ:ään ja YTJ:ään

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv JHS-työ JHS 134 ja 142 päivittäminen sekä JHS 138 kumoaminen  Kiinteistötunnusjärjestelmään tehdään muutoksia helmikuussa Tässä yhteydessä JHS 134, 138 ja 142 muuttuvat epäajantasaisiksi, koska niissä määritellään kiinteistötunnukseen perustuvia kohteita.  Hankkeen tarkoituksena on selvittää, miltä osin JHS 134, 138 ja 142 tulee päivittää. JHS 138:ssa määritellään kiinteistötunnus, määräalatunnus sekä käyttöoikeusyksikön tunnus. Nämä on esitetty määriteltäviksi kiinteistörekisteriasetuksessa, ja mikäli kiinteistörekisteriasetuksen päivittäminen toteutuu esitetyllä tavalla, JHS 138 voidaan kumota kokonaan.  Lopputuloksena syntyy joko päivitetyt suositukset tai yksi yhdistetty suositus.  Valmistelija: JHS-jaosto  Valmistuu: 5/2014  Lisäksi VRK:lla on käynnissä VTJ:n päivitys pysyvän rakennustunnisteen osalta. Tässä yhteydessä JHS 104 Rakennustunnus joko päivitetään tai lakkautetaan. Joonas Kankaanrinne tietää tästä enemmän.