Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI TYÖMUISTI.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Advertisements

Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Psyykkinen itsesäätely
Terveyskeskuslääkärin näkökulma moniammatilliseen yhteistyöhön Markus Partanen, Runosmäen-Mullin terveysaseman vastaava lääkäri, PPPR- hankkeen Turun kehittämisosion.
1 Digitarinat Ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa YTT Yliopettaja Ossi Salin Terveysteknologia & eHealth Helsinki.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Suomen Jääkiekkoliitto1 JÄÄKIEKKO PELINÄ LTV1.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys. Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
Historical view to school and children’s well-being. Kyösti Kurtakko, Professor, University of Lapland.
13 Mielenterveyden häiriöt ulottuvat lievistä vaikeisiin Ydinsisältö.
Psykologinen tiedonhankinta tavoitteena selittää ihmisen toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä muiden tieteiden hyödyntäminen (esim. biotieteet > hormonit,
Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
MYK työrauhaa ja järjestystä
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
1. Monimuotoinen terveys
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
NORMAALIUS PSYYKKISEN ITSESÄÄTELYN TASAPAINOISUUS
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kpl 7.
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
5 MUISTI PS3 LAJM.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Erilaiset kriisit s. 32 Äkillinen kriisi Elämän kriisi Kehityskriisi
Muisti SENSORINEN MUISTI SÄILÖMUISTI TYÖMUISTI KAIKU- MUISTI (kuulo)
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Oppiminen voidaan määritellä:
Tieteellisen tekstin peruselementit
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Leikki-iän tunteet.
Psyykkinen terveys.
SOPEUTUMINEN KULTTUURISESTI VAIHTELEVIIN NORMEIHIN
Palautetaidot ja opponointi
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Ajanhallinta opiskelussa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Kaveritaidot.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI TYÖMUISTI SÄILÖMUISTI

Persoonalliset tavat muistaa ”Muistele kesäistä luontoretkeä” > mitä muistat, miten muistat Visuaalinen tyyppi > kuvamuisti, esim. käsitekartoissa kuvat auttavat muistamaan, visuaalisspatiaalinen lehtiö (oikea aivopuolisko) Auditiivinen tyyppi > äänet, esim. opettajan puhe, ääneen luettu teksti, työmuistin fonologinen silmukka (vasen aivopuolisko) Kinesteettinen tyyppi > tuntemukset > miltä jokin tuntuu, tunneilmasto. >erityistä: stressin vaikutus muistijärjestelmään

Millaisia asioita muistat parhaiten? (miksi?) yllätyksellisyys (> mainonta!) uusi tilanne / kokemus tunnesidonnaisuus (tunteet > tapahtumat) mielekkyys (> oppiminen, esim. autokoulu) traumaattisuus (>myös unohtaminen ja psyykkinen itsesäätely )

Lapsuuden muistikuvat n. 5 v > yksittäisiä tilanteita, tapahtumasarjoja alle 3 v > vaikea muistaa ”mitään varmasti” > minä ei ole vielä syntynyt ( psykologinen syntymä) > hippokampus ei vielä kehittynyt ”ensin tunne, sitten tieto” > varhaiskehitys, leikki-ikä

Muistin tehostaminen (opittavien) asioiden työstäminen, ymmärtäminen Muistituet > laput, korostukset (avainsanat), mindmapit, muistutukset kännykässä Mielikuvat, äänimaailmat, tunteet Assosiaatiot, tarinat Paikkamenetelmä Strategiat, esim. holistinen Asenteet, mielekkyys Rentoutus, suggestiot (> työmuistin toiminta!) Lorut, laulut, musiikki (rauhallinen taustamusiikki?) Yleensä ”aivopähkinät” Muistisairauksissa myös lääkitys

Unohtaminen Muistiin painaminen heikkoa > motiivit, stressi, kiire, pintasuuntautuneisuus Asiaa ei ole kerrattu tai työstetty riittävästi Muistihaku pettää > asioiden sekavuus, samankaltaisuus (negatiivinen transferenssi) Torjunta, aktiivinen unohtaminen, yleensä defensiivisyys Hermosolutuhot, sairaudet Unohtaminen voi olla haitallista (esim. hajamielisyys) tai hyödyllistä (esim. tarkkaavaisuuden suuntaaminen uusiin asioihin, negatiivisten kokemusten käsittely, luovuus)

Teorioita unohtamisesta Kulumis- tai häipymisteoria Häirintäteoria Torjuntateoria Erilaiset aivofysiologiset tekijät (esim. vanhuuden degeneraatio, hippokampuksen vaurio) Muistihäiriöt yleensä, esim. amnesia, päihteet, Alzheimer, useat psyykkiset häiriöt aiheuttavat myös muistiongelmia ( > masennus, burnout, paranoidinen skitsofrenia)