Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä 27.9.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano Muutos! Tehokasta tiedotusta!
Advertisements

2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Urheilutoimitus ja -seurat
Radiopartiotoiminta Radiopartio – radioamatööri harrastukset kohtaavat
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Vinkkejä hankeviestintään
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Piirileiri Kosmos’15.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
kehittämispäivän ryhmätyöt. Ryhmät  Kalle -ryhmä: mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, asumispalvelut, avopalvelut, sos.kuntoutus (Satakunta,
Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015.
Kymmenen keinoa pitää parisuhteen liekki palamassa.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Jäsenkysely Jäsenkyselyn vapaamuotoiset vastaukset :15 Kaikki hyvin :13 Kiitos jäsenkyselyn tekijöille :37.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja III Vaikuttamisen kanavat.
RADIOTOIMITTAJA.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Sosiaalinen media Sofia Husso Tyrnävä. Mitä se on.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Finnan viestintä ja markkinointi
Inspiraatiota hankeviestintään!
Partion arvokeskustelu
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
HOUKUTTELEVA OTSIKKO! VÄLIOTSIKKO ROCKWELL (BOLD), 18 pt
OSOITE Katuosoite/koordinaatit TILAT
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Kerro lauseella mikä on ryhmän tarkoitus?
OTSO SALKKARIN KESÄLEIRI 3-10 vuotiaille pojille ja tytöille
Tekstinhuoltoa 3.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
UUTINEN TEKSTILAJINA.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
MEDIAA TUTKIMASSA.
6: Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Piirtäminen harrastuksena
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Fabrikam hoitaa kevätsiivouksesi
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
SISÄINEN Hanke- optimointi
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Mikä Paltamo-mallissa kannustaa – ja mikä ei?
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Kerro lauseella mikä on ryhmän tarkoitus?
Dia 1: Esittele itsesi, kerro, että olet Luonto-Liitosta ja että Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luontojärjestö.
Tapahtuman otsikko Johdanto-osa Tapahtuman alaotsikko Päivämäärä
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Miten tavoitamme vähävaraiset perheet?
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Sairastavuusindeksit Kela:n sairastavuusindeksi 2018 (Lähde: Kela/Terveyspuntari) - kuolleisuusindeksit - lääkekorvausoikeusindeksit - työkyvyttömyysindeksit.
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Kentän uudet nettisivut Kentän
Ravitsemussitoumus-toimintamallin julkistamistilaisuus
Esityksen transkriptio:

Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä

Sisältö Mikä on uutinen? Viestin läpimenoon vaikuttavat asiat Tiedotteen rakenne Esimerkit – kysymykset Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä

Mikä on uutinen? 1/2 Yle/ 2014 – Uutinen on jotain uutta tai jotain, mikä tapahtuu juuri nyt. Uutisen täytyy kiinnostaa useita ihmisiä. Uutinen on jotain, mitä ihmiset haluavat tietää tai millä on merkitystä ihmisten elämään ja yhteiskuntaan. Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä

Mikä on uutinen? 2/2 1. Kiinnostavuus Uutinen vastaa kysymyksiin: mitä, missä, milloin, miksi, miten? 2.Läheisyys, missä jutun aihe sijaitsee? Ihmisiä kiinnostavat lähellä tapahtuvat uutiset tai uutiset, jotka koskettavat heitä 3.Tunnettuus Keitä/mitä juttu käsittelee? 4.Ajankohtaisuus Milloin uutinen tapahtuu? Miksi se on ajankohtainen juuri nyt? 5.Vaikuttavuus, seuraukset Minkälainen vaikutus uutisella on? 6.Ainutlaatuisuus, erikoisuus Jos koira puree miestä, se ei ole uutinen. Jos mies puree koiraa, se on. 7.Koskettavuus, ihmisläheisyys, elämyksellisyys Esim. selviytymistarinat sairaudesta, koulukiusaamisesta jne. Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä

Viestin otsikointi -esimerkkejä Uutuusarvo (luvut) Leirillä mukana jopa partiolaista/30 % enemmän kuin vuosi sitten/enemmän kuin koskaan jne. Elämystärppi Partioleirillä paistetaan Suomen suurin tikkupulla Läheisyys 2000 partiolaista leiriytyy Porin raatihuoneenpuistoon Vaikuttavuus, seuraukset Lippukunnan toiminta vaarassa – partiokolo menetettiin Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä

Viestin läpimeno 1/2 Media – Radio, tv, lehti – radion tulisi ehtiä ennen printtiä – Kohderyhmä/tavoitteet – Paikallisuus! – Toimituksen koko – Päivän muut tiedotustilaisuudet/aiheet – Yksittäisen toimittajan kiinnostus/ kiire – Mitä kautta viesti on tullut? Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä

Viestin läpimeno 2/2 Viestin sisältö - Miksi tiedotetaan? Mitä halutaan kertoa? Onko tarve tiedottaa? Partio on mukava harrastus!  Partio kiinnostaa – Satakunnassa uusia harrastajia jopa 20% aiempaa enemmän Lounais-Suomen partiolaisten kesäleiri alkaa Säkylässä  Lounais-Suomen partiolaisten kesäleirillä paistetaan Suomen suurin tikkupulla Partioon kaivataan lisää seikkailijoita  Partioon kaivataan vuotiaita harrastajia Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä

Oikeita otsikoita Partio etsii maahanmuuttajia ja teinejä (Yle/2014) Partio kasvattaa suosiotaan - Partion harrastajien määrä nousi viime vuonna 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna (MTV/2014) Partionuoret lahjoittivat joulukalenterit lapsipotilaille (Radio Pori/2014) Pohjalaiset partiolaiset suuntaavat suurella joukolla Japaniin (Pohjalainen/2015) Suomen partiolaisten leirikondomit jäivät Japanin tulliin – ”Tuhat kondomia oli liikaa” (Ilta-Sanomat/2015) Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä

Tiedotteen rakenne Kun lähestytte mediaa partio-aiheisella viestillä, varmista että: Tiedote, jonka lähetät on max. 1 A4 Siinä on otsikko, joka kertoo olennaisimman/herättää kiinnostuksen Ingressi vastaa kysymyksiin mitä, kuka, missä, milloin, miksi Tiedotteessa on uutisen rakenne - kaikki tärkein kärkeen, sitten taustat jos tarpeen Selkeän leipätekstin lisäksi väliotsikot, jos tarpeen Liitteitä harkiten Yhteystiedot loppuun, myös puhelinnumero! Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä

Kiitos mielenkiinnosta! Miten viestiä partiosta medialle? / Lippukuntapäivä