Pelisuunnittelu. Kurssin info Kurssin nimi: Pelisuunnittelu Opintopisteet: 1opsTekijä: Toivonen Samppa Yhteystiedot: 040 808.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
European Day of Languages September 26th
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisen pelejä alakouluun
Katso Aitolasta lisää:
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
SAPA ry VALMENNUSLINJA Arvoista normeihin ja tekoihin.
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Lukemaan oppii vain lukemalla
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
T YTÖT 00 ALOITUSPALAVERI KAUDELLE Jäähallin kokoustila.
Porvoon Salibandyseura ry
Tekoälyalgoritmit rooli- ja seikkailupeleissä Otso Mäkinen.
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
Oppimispelit  QR-koodit  Mitä peleistä voi oppia?  Luentotehtävä.
Leki-futis Leki-futis Valmennuksellinen linja ”TYÖN TULOS EI OLE SE, MITÄ VALMENTAJA ON TEHNYT, VAAN MITÄ NUORET OVAT SAANEET JA MISSÄ MÄÄRIN LAPSET JA.
NuPS T03 Pelaajapalaveri Joukkueen NuPS T03 pelaajat
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
OFFICE-TUOTTEIDEN KÄYTTÖ RT- TABLETILLA WORD EXCEL POWERPOINT ONEDRIVE.
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Toimintasuunnitelma.
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Suomi 1B Torstai 1. syyskuuta 2016.
Näin teet sähköisen kokeen ABITTI.fi palvelulla
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Kohtaamisia pelimaailmassa
HeNKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI
Mikä ihmeen objekti?.
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
ESSEE.
Tai vaihtoehtoisesti
Jenni Leppänen.
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Pelit opetuksen tukena
Hyvä käyttöohje ohjeet_opas.pdf.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Kotipelin järjestäminen Blues-turnaus Joukkueen vaatetus
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Paimion Haka uudet joukkueet T-P-11mpainpalaveri
TERVEHDYS! Jatkamme PowerPoint-harjoituksia…
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Esityksen transkriptio:

Pelisuunnittelu

Kurssin info Kurssin nimi: Pelisuunnittelu Opintopisteet: 1opsTekijä: Toivonen Samppa Yhteystiedot: Tehtävänäsi on tehdä pelistä suunnitelma. Materiaalit toimivat esimerkkinä. Tee samanlainen pelisuunnitelman pohja omasta pelistäsi. Kirjoita punaisella tehtyjen esimerkkien tilalle omat tekstisi Palauta PowerPoint tiedostona sähköpostiin. Huom! Esimerkit ovat erilaisista peleistä. Sinun tehtävänäsi on tehdä suunnitelma yhdestä pelistä. Dioissa 8 ja 9 on kysymyksiä joihin sinun tulee vastata. Loput diat sisältävät hyödyllistä tietoa peleistä ja niiden suunnittelusta. Kahlaa ne läpi!

Pelin kuvaus Fallout 4 peli esimerkkinä Minkälainen suunniteltava peli on? ydinsodan jälkeiseen maailmaan sijoittuva toimintaroolipeli reaaliaikainen taistelu ensimmäisen tai kolmannen persoonan perspektiivistä. Mitä pelaaja pelissä tekee? Pelaaja ampuu vihollisia, juttelee ihmisten kanssa ja yrittää selviytyä hengissä pelin maailmasta. Pelaaja etsii kadonnutta poikaansa. Mikä tekee pelistä pelaajalle mielenkiintoisen? Peli sijoittuu ydinsodan jälkeiseen maailmaan Mitkä seikat kuvastavat peliä parhaiten? Taistelu, Yhteistyö ihmisten kanssa, selviytyminen hengissä

Taustatarina Monkey island, seikkailupeli esimerkkinä Kuka pelaaja on? Nuori merirosvoksi haluava mies. Mikä on pelin tapahtumapaikka? Pelaaja saapuu melee-saarelle ryhtyäkseen merirosvoksi. Mitä pelaajan pitää tehdä? Pelaajan tulee aluksi selvittää kolme testiä päästäkseen merirosvoksi. Myöhemmin tavoitteita tulee lisää. Millainen on tarinan sävy? Humoristinen Minkälaisia haasteita pelaaja kohtaa? Muut merirosvot yrittävät estää pelaajan tavoitteiden saavuttamisen

Pelitoteutuksen perustelu Henkilökohtaiset perustelut Miksi toteutat tämän kaltaisen pelin? Uskon, että tämän kaltaisia pelejä ihmiset haluavat pelata. Miksi valitsit tällaisen peli-idean? Pelaan itse tämän tyyppisiä pelejä ja tiedän mikä niissä on hyvää ja mikä ei niin hyvää. Mitä tässä pelissä on sellaista mitä kilpailevissa tuotteissa ei ole? Grafiikkatyyli on erilaista ja erottuu kilpailijoistaan. Pelihahmon kehittyminen on erilaista kuin muissa peleissä. Minkälaisia kokemuksia/tuntemuksia pelisi pelaaja saa pelistäsi? Onnistumisen tunnetta, välillä epäonnistumista, mutta ei liikaa, jotta pelaaja jatkaa pelaamista.

Kohderyhmä Nuoret lapset, opetuspeli esimerkkinä Ketä pelaavat tätä peliä? Nuoret lapset, joilla ei englannin kielen taitoa ole Miksi he pelaavat tätä peliä? He haluavat pelata puzzletyyppisiä pelejä, jossa samalla huomaamattaan oppii englannin kieltä. Millaisista peleistä he yleensä pitävät? Yksinkertaisista, nopeasti pelin sisään pääsevistä peleistä, eli oppimiskynnys on matala. Mikä on pelin tavoite? Kerätä mahdollisimman paljon pisteitä. Miksi valittu kohderyhmä on tärkeä? Aikuisille tai vanhemmille pelaajille tämä on liian yksinkertainen, eivätkä he viihdy sen parissa kauaa. Kielten opettaminen alakouluissa monipuolistuisi.

Toteutussuunnitelma Nuoret lapset, opetuspeli esimerkkinä Mille laitteelle peli on suunniteltu? Puhelimet: android, iPhone Minkälaista musiikkia pelissäsi on? Nopeatempoista technoa. Minkälaista grafiikkaa pelissäsi on? Kuva kertoo enemmän kuin sanat -> Onko pelissäsi moninpeliä? (Miksi on ja miksi ei?) Peli on suunniteltu yksin pelattavaksi, mutta omat tulokset voi jakaa muille.

Vastaa näihin kysymyksiin 1. Mitä pelintuottaja tekee? 2. Miksi pelin testaaminen ennen julkaisua on tärkeää?

Vastaa näihin kysymyksiin 3. Mitä animaattorit tekevät peleissä? 4. Budjettisi on 0€. Miten löydät yleisön pelillesi?

Yleistä tietoa pelien pelaamisen hyödyistä Pelaajat ovat hyviä: Kollektiivisessa ongelmanratkaisussa Kilpailuhenkisyydessä Riskien ottamisessa Ajattelemaan globaalisti Moniosaajia Näkemään maailman kilpailun kautta Ammatilliseen kehittymiseen sitoutumisessa Yhteistyötaidoissa Laittamaan taidon ja kehityksen etusijalle

Lisätietoa pelien suunnittelusta Ihmistuntemus on pelien suunnittelussa tärkeässä asemassa, sillä peli suunnitellaan aina tietylle kohderyhmälle, esim. jos teet lapsille suunnattua opetuspeliä, niin sinun täytyy tietää minkä ikäiset lapset ovat missäkin kehitysvaiheessa, jolloin he saavat pelistä eniten irti. Jos teet pelistä liian helpon tai vaikean, niin pelaaja lopettaa pelin pelaamisen nopeasti.

Linkkejä Mitä pelisuunnittelija tekee käytännössä? Miten perustaa pelistudio? Pelisuunnittelu tietokonepelisuunnittelijan näkökulmasta Miten pelejä tehdään? Vanhasta ideasta uusi