Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät 8.-9.5.2008/Irma Aroluoma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Advertisements

Metallien reaktiot.
. Rauman freinetkoulu.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Puh Powerpoint-esitys: Ohjaus lukioon • sisältää 20 erilaista diaa • vaatii toimiakseen Microsoftin.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
YO-ILMOITTAUTUMISOHJE 2014 SYKSY. Täytä kuulakärkikynällä Huom! Jos erityisjärjestelyitä, lukitodistuksia, lääkärinlausuntoja on käytössä, nämä asiat.
Oppikirja: Kokkonen ym. : Lukion biologia
Työrauha ja haastavat tilanteet
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Kemiallinen reaktio Kohti uusia aineita.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tutkimme ryhmässä jotain ILMIÖTÄ
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
1. lukion kemian kurssin toteutus Tavoite Opiskelijat *saavat käsityksen kemian mahdollisuuksista * innostuvat opiskelemaan kemiaa *oppivat havainnoimaan.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Ympäristövastuu: Havainnointitehtävän ohjeistus
ATTO –aineiden integrointi
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
eHOPS farmasian tiedekunnassa
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
4. Metallien sähkökemiallinen jännitesarja
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
TEHOKKAA JA MIELLYTTÄVÄN KOULUTYÖN EDELLYTYKSET POISSAOLOT ja TUNTITYÖSKENTELY AMMATTILUKIOSSA.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tilavarauksen tekeminen Korpissa Salla Kalermo, IT-palvelut Tervetuloa Korppi- koulutukseen!
UMF I Luento 1. Aika Luennot – Ke, Pe Demot Ti Ti Tgi
Kemia 1ov sosiaali- – ja terveysala
VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu
Kyselylomakkeen tekeminen
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Keskiviikko 18. toukokuuta 2016
MIKSI LUKIOON???.
Lukion kemia 3, Reaktiot ja energia
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Tutkimuksen abc.
Luen, kirjoitan ja kerron
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Metallit Rauta Kupari Alumiini Nikkeli Sinkki Litium Kromi Lyijy Tina
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Tervetuloa.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Tiheyden määrittäminen laskemalla
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
Mistä on kyse?  Toive siirtyä paperitenteistä kokonaan sähköisiin tentteihin - Digiloikkarahaa asian eteenpäinviemiseksi Avoimia Moodletenttejä tehty.
Esityksen transkriptio:

Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät /Irma Aroluoma

Ongelma on arkipäivän asia Ongelman ratkaiseminen on seikkailu On monia reittejä saman ongelman ratkaisemiseen Tuloksia voi olla samaan ongelmaan erilaisia Ongelmanratkaisua voi harjoitella ja siinä voi kehittyä Ongelma voi jäädä ratkaisematta

Tehtävänanto KOHTUULLISEN SULJETTU Annetaan valmiina: -välineet, kemikaalit (usein valmiina ryhmiä varten opettajan toimesta) -työn suoritusohjeet -kysymykset, joihin vastataan Laita 5 ml koeputkeen lusikankärjellä sinkkijauhetta. Lisää 1 ml 10 % suolahappoa. Mitä tapahtuu? Mitä kaasua syntyy? Kirjoita reaktioyhtälö, kun vety esiintyy 2-atomisena.

EDELLISTÄ AVOIMEMPI, KUITENKIN RAJATTU Ryhmätyönä Laitteet ja aineet annetaan, tutkimuksen juoni esitellään yksityiskohtiin menemättä. Opettaja esittää tiettyyn asiaan liittyvän DEMOn, jonka yhteydessä esitellään välineet ja kemikaalit. Opiskelijat havainnoivat, tekevät johtopäätökset ja suunnittelevat kemialliset mallit. 6-kennostoon laitetaan sinkkiä, rautaa, hiiltä, kuparia, kalsiumia ja alumiinia. Kuhunkin kennoon lisätään 10 % suolahappoa. Havainnot, johtopäätökset ja mallit? Kennoja seurataan koko työskentelyn ajan (ja miksei pitemmänkin aikaa!).

AVOIN Toimeksianto/Ongelma Tutki tiettyä ilmiötä/reaktiota/ainetta. Valitse välineet ja kemikaalit sekä suunnittele tutkimuksen tekeminen (tietyillä välineillä ja kemikaaleilla voidaan rajata ja siten helpottaa). Esitä suunnitelma opettajalle (voi jättää väliin). Liitä työskentelysi tulokset kemian teoriaan, mallinna mahdolliset reaktiot/ilmiöt. Miten/miksi …? Miten metallit liukenevat/reagoivat happoihin/happojen kanssa?

OUTO, AVOIN JA MIELENKIINTOINEN Opettaja esittää tietynlaisen DEMOn, jossa ei sanota välineitä eikä kemikaaleja. Opiskelija pääsee teoriaan ja malleihin kiinni vain havainnoinnin perusteella. Johtopäätösten tekeminen perustuu aikaisempaan kokemukseen ja kemian teorian hallintaan, ulkomuistikin on hyvä apu! Soveltuu mainiosti kertaukseen kurssin lopussa tai yo-valmistautumiseen. Sama demo kuin edellä 6- tai 12-kennolla. Metallit ja suolahappo ilman nimikylttiä myös tarkasteltavina. videovideo

TOSI AVOIN Toimeksianto Keksi tutkimusaihe ja suunnittele tutkimuksen tekeminen (välineet, kemikaalit, suorittaminen, kirjaamiset, johtopäätösten laajuus/luotettavuuden arviointi, mallintamiset, teoriaan sitominen, raportointi, jne).

Pikku kikkoja Anna toimeksianto ”säästellen” Älä vastaa suoraan kysymykseen vaan: ”katso kirjasta, kysy vieruskaverilta, mene nettiin, hae taulukkosi, etsi itse sukkasi, jne.” tai esitä vastakysymyksiä Pidä luokassa saatavilla lisämateriaaleja (yliopistotasoisiakin!) Anna opiskelijoiden käyttää erilaisia oppikirjoja Älä sano, millä sivulla ollaan menossa Älä rupea selostamaan jo aiemmin opettamaasi ennen kuin koko ryhmä tosissaan sitä tarvitsee Pysy poissa jaloista, kun opiskelijat työskentelevät Jätä luokkaan kaikenlaista lojumaan: vanhoja reaktioastioita, vaarattomia (?) aineita, muiden ryhmien töitä, jne. ja anna opiskelijoiden tutkia niitä Vaadi mahdottomia, mutta anna toimitusaikaa Luota siihen, että kaikki haluavat ja osaavat ratkaista ongelmia