Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Advertisements

Nuoruus kehitysvaiheena
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
Mielenterveys s. 110 –
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Psyykkinen itsesäätely
MIELENTERVEYS JA JAKSAMINEN. MIELENTERVEYS: KESKEISET SISÄLLÖT Psyykkinen toimintakyky Sosiaalinen toimintakyky Mielenterveys: määritelmä -Ylläpitäminen,
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
Persoonallisuuden kehitys
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI TYÖMUISTI.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Mitä turvataidot ovat? Taitoa pitää huolta itsestä ja omasta turvallisuudesta. Taitoa toimia itseä suojelevalla tavalla uhkaavissa tilanteissa. TURVATAIDOT,
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Unelma hyvästä urheilusta
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Motivaatioteoriat Julia L..
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
PALAUTEKYSELY Tämä palautekysely on suunniteltu pohjaksi jatkuvalle kehittymisellemme valmennusten tarjoajana. Sen tarkoitus on 1) auttaa meitä kehittämään.
päihderiippuvuus fyysinen
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
Tehnyt: Ronja, Sade ja Emilia
Seurustelu ja parisuhde
Nuoret aikuiset.
NORMAALIUS PSYYKKISEN ITSESÄÄTELYN TASAPAINOISUUS
Vertaissuhteet Emilia, Ronja ja Sade.
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
MOTIVAATIOTEORIAT.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Osana sivistysteknologiaa
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Erilaiset kriisit s. 32 Äkillinen kriisi Elämän kriisi Kehityskriisi
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Hyvinvointia kestävästi
HYVINVOINTIVALTION HAASTEET
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
ASOSIAALISUUS KEHITYSTEKIJÄT (MATTEUSVAIKUTUS) PÄIHTEET MOTIVAATIO
Kiintymys ja sosiaaliset suhteet
Psyykkinen terveys.
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
SOPEUTUMINEN KULTTUURISESTI VAIHTELEVIIN NORMEIHIN
YHTEISET PERUSASIAT KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
Identiteettitt Iden’ntitas l. samuus, yhtäläisyys merkityksessä (esim. identtiset kaksoset, astiasto jne.) Ja toisaalta merkitys, jota käytetään keskustelussa.
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Lukutaito ja syrjäytyminen
Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä Tiedotustilaisuus Anu Olkkonen-Nikula, I&O kärkihankkeen muutosagentti.
5. Eettinen vastuullisuus
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
tulevaisuuden työelämätaidot
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
”Voin 100% olla oma itseni, eikä kukaan tuomitse mua”
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys

LAPSUUS minäkokemus rakentuu sosiaalisissa suhteissa (varhainen vuorovaikutus) kiintymyssuhteiden (turvallinen, turvaton) ja minäkokemuksen vakiintuminen (hyväksyntä, torjunta) itsenäinen toiminta (”osaan”) itsesäätelyn kehitys (esim. ”tyhmä kynä” > harjoittelu > taidot) leikkien merkitys kouluikäisen itsetunto (palaute)

NUORUUS identiteetti rakentuu (erilaiset ”kokeilut”, seksuaalisuus, itsearviointi, myös negat. identiteetti) minäkäsitys monipuolistuu fyysinen kehitys aikuisuuteen ystävyyssuhteet > suhde vanhempiin etääntyy, suhde ikätovereihin lähentyy (syrjäytyminen tai ”hallittu yksinäisyys”) ryhmäpaine ja roolit ajattelutaitojen kehitys

kehonkaavan vääristymät (ylikorostunut fyysinen minuus, syömishäiriöt, ”vierauden tunne”) tietoisuus omista taidoista ja mahdollisuuksista (realismi/epärealismi, oikeus haaveisiin/haavemaailmaan pakeneminen) nuori alkaa hahmottaa omaa elämäntarinaansa (näkökulma omaan elämänkaareen)

vanhempien kiinnostus auttaa nuorta kohtaamaan oman elämän (turvallisuuden tunne) identiteetti (persoonallisuus) voi muodostua aktiivisen toiminnan pohjalta tai siihen ajaudutaan (identiteetti voi jäädä myös hyvin ”ohueksi”) masentuneiden nuorten ongelma (itsetuhoisuus, välinpitämättömyys )

AIKUISUUS fyysiset muutokset ”vähäisiä” ihmissuhteet ja tuotteliaisuus (parisuhteet, vanhemmuus, työelämä/ työttömyys, luovuus, ”elinikäinen oppiminen”) ajattelu laajenee (elämänkokemus) minäkäsitys syvenee (”voin löytää itsestäni uutta”) persoonallisuuden perusrakenteet suuntaavat toimintaa

VANHUUS fyysinen ikääntyminen kognitiivisten kykyjen heikkeneminen (ylläpito!) sosiaalinen vv tärkeää tyytyväisyys vai tyytymättömyys nykypsykologia: ihminen on aktiivinen toimija läpi koko elämänsä vanhuuden psyykkiset häiriöt (esim. aivojen rappeutuminen)