Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän puheenjohtaja
2 Jyväskylän yliopiston auditointiryhmä Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen, Lapin yliopisto (pj.) Professori Juha Kinnunen, Kuopion yliopisto Ylitarkastaja Kirsi Levä, Säteilyturvakeskus Akatemiaprofessori Risto Nieminen, Teknillinen korkeakoulu Koulutusalajohtaja Katariina Raij, Laurea-ammattikorkeakoulu Fil.yo. Milja Seppälä, Oulun yliopisto, SYL ry. Projektisuunnittelija Kirsi Hiltunen, KKA (siht.)
3 Auditoinnin tavoitteet ARVIOIDA millaisilla prosesseilla ja menettelytavoilla korkeakoulu ylläpitää ja kehittää koulutuksen ja muun toiminnan laatua toimiiko laadunvarmistus korkeakoulun asettamien tavoitteiden mukaisesti tuottaako laadunvarmistusjärjestelmä toiminnan kehittämisen kannalta tarkoituksenmukaista tietoa johtaako se vaikuttaviin, laatua parantaviin kehittämistoimenpiteisiin Auditoinnissa ei oteta kantaa korkeakoulun tavoitesisältöihin tai tuloksiin, vaan ainoastaan laadunvarmistusjärjestelmän toimivuuteen.
4 Auditoinnin kohteina Laadunvarmistusjärjestelmän kattavuus, toimivuus, avoimuus, viestivyys, vaikuttavuus sekä jatkuva kehittäminen
5 Auditointikohteet (7) 1. Laadunvarmistusjärjestelmän tavoitteiden, toimintojen, toimijoiden sekä vastuiden määrittely ja dokumentaatio 3. Laadunvarmistusjärjestelmän kytkeytyminen johtamiseen ja toiminnanohjaukseen 2. Korkeakoulun perustoimintojen laadunvarmistuksen kattavuus ja vaikuttavuus a) Tutkintotavoitteinen koulutus b) Tutkimus/Tutkimus- ja kehitystyö c) Yhteiskunnallinen vuorovaikutus, vaikuttavuus ja aluekehitystyö d) Tuki- ja palvelutoiminnot (mm. kirjasto- ja tietopalvelut, ura- ja rekrytointipalvelut sekä kansainväliset palvelut) e) Henkilöstön rekrytointi ja kehittäminen 6. Laadunvarmistusjärjestelmän toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen 4. Henkilökunnan, opiskelijoiden ja ulkoisten sidosryhmien osallistu- minen laadunvarmistukseen 7. Laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuus 5. Laadunvarmistusjärjestelmän tuottaman tiedon tarkoituksen- mukaisuus ja saatavuus a) korkeakoulun sisällä b) ulkoisten sidosryhmien näkökulmasta
6 Auditoinnissa käytettävät kriteerit Laadunvarmistusjärjestelmän arvioinnissa käytetään neljälle eri kehitysvaiheelle skaalattua kriteeristöä Puuttuva Alkava Kehittyvä Edistynyt Auditointiryhmä voi esittää auditoinnin hyväksymistä edellyttäen, että laadunvarmistuksen kaikki osa-alueet ovat vähintään tasolla "alkava" ja että laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuutta (auditointikohde 7) koskeva arvio on vähintään tasolla "kehittyvä". Korkeakoulujen tulee pystyä sekä osoittamaan laadunvarmistusjärjestelmänsä toimivuus että vakuuttamaan ulkopuolinen taho järjestelmän vaikuttavuudesta.
7 Auditoinnin seuraukset KKA tekee auditointiryhmän esityksen pohjalta päätöksen hyväksytystä auditoinnista tai uusinta-auditoinnin tarpeesta. KKA ylläpitää rekisteriä auditoiduista korkeakouluista osoitteessa Hyväksytystä auditoinnista annetaan korkeakoululle auditointitodistus. Jos korkeakoulun laadunvarmistuksessa on oleellisia puutteita suhteessa auditointikriteereihin, uusinta- auditointi toteutetaan noin kahden vuoden kuluttua. Hyväksytty auditointi on voimassa kuusi vuotta.
8 Auditointiprosessin vaiheet 1. Auditointiin valmistautuminen KKA ja JY sopivat auditointiaikataulusta auditointisopimus KKA:n ja JY:n kesken JY kokoaa auditointiaineiston perusaineistot sekä näytöt ja näytteet 3. Auditointivierailua valmisteleva tapaaminen: Auditointiryhmän vierailu JY:ssa: auditointi toteutetaan vertaisarviointina (myös kv.) eri ryhmien haastattelut ja yksikkökohtaiset vierailut 5. Auditointiraportti ja päätös auditoinnin lopputuloksesta: maalis-/huhtikuu Keskustelutilaisuus: maalis-/huhtikuu 2009
9 Auditointiryhmän pyytämät lisäaineistot Jyväskylän yliopistolta saatavilla olevat opiskelijapalautteiden yhteenvedot (sekä perus- että jatko- opiskelijoiden palautteista) saatavilla olevat sisäisten auditointien yhteenvedot saatavilla olevat tutkimusprosessikuvaukset ja –ohjeet (ihmis- ja luonnontieteiden osalta)
10 Auditointivierailun tavoitteet Todentaa ja täydentää auditointiaineiston perusteella saatua kuvaa korkeakoulun laadunvarmistusjärjestelmästä. Tukea korkeakoulun laadunvarmistuksen kehittämistä toteuttamalla vierailu vuorovaikutteisena tilaisuutena.
11 Vierailun järjestelyt Kaikissa auditoinneissa vierailut noudattavat KKA:n auditointikäsikirjan mukaista yhtenäistä kehystä. Auditointiryhmä päättää auditointivierailun ohjelmasta ja haastateltavista ryhmistä. Korkeakoulu vastaa haastateltavien henkilöiden kutsumisesta paikalle ja toimittaa etukäteen auditointiryhmälle perustiedot haastateltavista.
12 Vierailun rakenne - ensimmäinen vierailupäivä Huomion kohteena on laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuus. Haastateltavat toimijat: Korkeakoulun johto ja laadunvarmistus- järjestelmästä vastaavat Dekaanit Laitosjohtajat Tutkimus- ja opetushenkilökunta Tuki- ja palvelutoimintojen edustajat Opiskelijat (huom. myös jatkotutkinto- ja aikuisopiskelijat, kansainvälinen tutkintoa suorittava) Sidosryhmien edustajat
13 Vierailukohteet Tiedekuntien yhteishaastattelut (opiskelijahaastattelut erikseen): informaatioteknologian tiedekunta (tietojenkäsittelytieteiden laitos), matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta (bio- ja ympäristötieteiden laitos ja kemian laitos) ja Agora Center humanistinen tiedekunta (historian ja etnologian laitos ja viestintätieteiden laitos), kasvatustieteiden tiedekunta (opettajankoulutuslaitos) ja Koulutuksen tutkimuslaitos liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta (terveystieteiden laitos), taloustieteiden tiedekunta ja yhteiskuntatieteellinen tiedekunta (psykologian laitos)
14 Vierailukohteet Jokerikohde keskiviikkoaamu Erillislaitosten yhteishaastattelu: Täydennyskoulutuskeskus ja Tietohallintokeskus Kansainväliset palvelut ja taloushallintopalvelut (keskushallinnosta laitokselle saakka) Johdon loppuhaastattelu
15 Auditointikäsikirja vuosille ja lisätietoa KKA:n toiminnasta