Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus 4.11.2008 Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Advertisements

LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Karelia-amk kehittämisraportti
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TKK:n Sisäinen auditointiprosessi
IT-tdk:n toimintamalleja laatukäsikirjasta jyu
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Laadunvarmistusjärjestelmä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Enter your footer here KEK TKK:n LVJ Sisäiset auditoinnit ja KKAn uusinta-auditointi
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Laadunvarmistusjärjestelmä LVJ
”Monesta säikeestä yhdeksi köydeksi” – Helsingin yliopiston kirjastojen valmistautuminen auditointiin Yliopistokirjastojen laadun varmistus: kokemukset.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatuvastaavien tapaaminen
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö 014.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO U LKOINEN AUDITOINTI K ESKUSTELUTILAISUUS.
Jyväskylän yliopiston auditoinnin tulokset Johtaja Kari Seppälä Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Jyväskylän yliopiston johtosääntöluonnos Tiedotustilaisuus
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Jyväskylän yliopistossa
Vertais-auditointi-sparraus
Vararehtori Päivi Karttunen Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Savuton sairaala itseauditointi Suomessa 2004
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Esityksen transkriptio:

Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän puheenjohtaja

2 Jyväskylän yliopiston auditointiryhmä Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen, Lapin yliopisto (pj.) Professori Juha Kinnunen, Kuopion yliopisto Ylitarkastaja Kirsi Levä, Säteilyturvakeskus Akatemiaprofessori Risto Nieminen, Teknillinen korkeakoulu Koulutusalajohtaja Katariina Raij, Laurea-ammattikorkeakoulu Fil.yo. Milja Seppälä, Oulun yliopisto, SYL ry. Projektisuunnittelija Kirsi Hiltunen, KKA (siht.)

3 Auditoinnin tavoitteet ARVIOIDA  millaisilla prosesseilla ja menettelytavoilla korkeakoulu ylläpitää ja kehittää koulutuksen ja muun toiminnan laatua  toimiiko laadunvarmistus korkeakoulun asettamien tavoitteiden mukaisesti tuottaako laadunvarmistusjärjestelmä toiminnan kehittämisen kannalta tarkoituksenmukaista tietoa johtaako se vaikuttaviin, laatua parantaviin kehittämistoimenpiteisiin Auditoinnissa ei oteta kantaa korkeakoulun tavoitesisältöihin tai tuloksiin, vaan ainoastaan laadunvarmistusjärjestelmän toimivuuteen.

4 Auditoinnin kohteina Laadunvarmistusjärjestelmän kattavuus, toimivuus, avoimuus, viestivyys, vaikuttavuus sekä jatkuva kehittäminen

5 Auditointikohteet (7) 1. Laadunvarmistusjärjestelmän tavoitteiden, toimintojen, toimijoiden sekä vastuiden määrittely ja dokumentaatio 3. Laadunvarmistusjärjestelmän kytkeytyminen johtamiseen ja toiminnanohjaukseen 2. Korkeakoulun perustoimintojen laadunvarmistuksen kattavuus ja vaikuttavuus a) Tutkintotavoitteinen koulutus b) Tutkimus/Tutkimus- ja kehitystyö c) Yhteiskunnallinen vuorovaikutus, vaikuttavuus ja aluekehitystyö d) Tuki- ja palvelutoiminnot (mm. kirjasto- ja tietopalvelut, ura- ja rekrytointipalvelut sekä kansainväliset palvelut) e) Henkilöstön rekrytointi ja kehittäminen 6. Laadunvarmistusjärjestelmän toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen 4. Henkilökunnan, opiskelijoiden ja ulkoisten sidosryhmien osallistu- minen laadunvarmistukseen 7. Laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuus 5. Laadunvarmistusjärjestelmän tuottaman tiedon tarkoituksen- mukaisuus ja saatavuus a) korkeakoulun sisällä b) ulkoisten sidosryhmien näkökulmasta

6 Auditoinnissa käytettävät kriteerit  Laadunvarmistusjärjestelmän arvioinnissa käytetään neljälle eri kehitysvaiheelle skaalattua kriteeristöä Puuttuva Alkava Kehittyvä Edistynyt  Auditointiryhmä voi esittää auditoinnin hyväksymistä edellyttäen, että laadunvarmistuksen kaikki osa-alueet ovat vähintään tasolla "alkava" ja että laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuutta (auditointikohde 7) koskeva arvio on vähintään tasolla "kehittyvä".  Korkeakoulujen tulee pystyä sekä osoittamaan laadunvarmistusjärjestelmänsä toimivuus että vakuuttamaan ulkopuolinen taho järjestelmän vaikuttavuudesta.

7 Auditoinnin seuraukset  KKA tekee auditointiryhmän esityksen pohjalta päätöksen hyväksytystä auditoinnista tai uusinta-auditoinnin tarpeesta.  KKA ylläpitää rekisteriä auditoiduista korkeakouluista osoitteessa  Hyväksytystä auditoinnista annetaan korkeakoululle auditointitodistus.  Jos korkeakoulun laadunvarmistuksessa on oleellisia puutteita suhteessa auditointikriteereihin, uusinta- auditointi toteutetaan noin kahden vuoden kuluttua.  Hyväksytty auditointi on voimassa kuusi vuotta.

8 Auditointiprosessin vaiheet 1. Auditointiin valmistautuminen KKA ja JY sopivat auditointiaikataulusta auditointisopimus KKA:n ja JY:n kesken JY kokoaa auditointiaineiston perusaineistot sekä näytöt ja näytteet 3. Auditointivierailua valmisteleva tapaaminen: Auditointiryhmän vierailu JY:ssa: auditointi toteutetaan vertaisarviointina (myös kv.) eri ryhmien haastattelut ja yksikkökohtaiset vierailut 5. Auditointiraportti ja päätös auditoinnin lopputuloksesta: maalis-/huhtikuu Keskustelutilaisuus: maalis-/huhtikuu 2009

9 Auditointiryhmän pyytämät lisäaineistot Jyväskylän yliopistolta  saatavilla olevat opiskelijapalautteiden yhteenvedot (sekä perus- että jatko- opiskelijoiden palautteista)  saatavilla olevat sisäisten auditointien yhteenvedot  saatavilla olevat tutkimusprosessikuvaukset ja –ohjeet (ihmis- ja luonnontieteiden osalta)

10 Auditointivierailun tavoitteet  Todentaa ja täydentää auditointiaineiston perusteella saatua kuvaa korkeakoulun laadunvarmistusjärjestelmästä.  Tukea korkeakoulun laadunvarmistuksen kehittämistä toteuttamalla vierailu vuorovaikutteisena tilaisuutena.

11 Vierailun järjestelyt  Kaikissa auditoinneissa vierailut noudattavat KKA:n auditointikäsikirjan mukaista yhtenäistä kehystä.  Auditointiryhmä päättää auditointivierailun ohjelmasta ja haastateltavista ryhmistä.  Korkeakoulu vastaa haastateltavien henkilöiden kutsumisesta paikalle ja toimittaa etukäteen auditointiryhmälle perustiedot haastateltavista.

12 Vierailun rakenne - ensimmäinen vierailupäivä  Huomion kohteena on laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuus.  Haastateltavat toimijat: Korkeakoulun johto ja laadunvarmistus- järjestelmästä vastaavat Dekaanit Laitosjohtajat Tutkimus- ja opetushenkilökunta Tuki- ja palvelutoimintojen edustajat Opiskelijat (huom. myös jatkotutkinto- ja aikuisopiskelijat, kansainvälinen tutkintoa suorittava) Sidosryhmien edustajat

13 Vierailukohteet Tiedekuntien yhteishaastattelut (opiskelijahaastattelut erikseen): informaatioteknologian tiedekunta (tietojenkäsittelytieteiden laitos), matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta (bio- ja ympäristötieteiden laitos ja kemian laitos) ja Agora Center humanistinen tiedekunta (historian ja etnologian laitos ja viestintätieteiden laitos), kasvatustieteiden tiedekunta (opettajankoulutuslaitos) ja Koulutuksen tutkimuslaitos liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta (terveystieteiden laitos), taloustieteiden tiedekunta ja yhteiskuntatieteellinen tiedekunta (psykologian laitos)

14 Vierailukohteet Jokerikohde keskiviikkoaamu Erillislaitosten yhteishaastattelu: Täydennyskoulutuskeskus ja Tietohallintokeskus Kansainväliset palvelut ja taloushallintopalvelut (keskushallinnosta laitokselle saakka) Johdon loppuhaastattelu

15 Auditointikäsikirja vuosille ja lisätietoa KKA:n toiminnasta