Palvelusetelin käyttö Kainuun maakunta- kuntayhtymän vanhuspalveluiden kotihoidossa Teija Seppälä sosiaaliohjaaja 17.10.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työaikalain soveltaminen, ylityö ja sen korvaaminen
Advertisements

OMAISHOIDON TUKI Omaishoidon tuki KOKONAISUUS, joka muodostuu seuraavista osista: Hoitopalkkio Lomituspalvelut Muut palvelut.
Palveluseteli vammaisjärjestön näkökulmasta Pikkuparlamentti, kansalaisinfo Sosiaaliturvapäällikkö Virpi Peltomaa.
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Hoitopaikan järjestelyt
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Täyttä elämää – heikkona ja vahvana Kohtaamisen paikkoja
PALVELUSETELI SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Hämeenlinnan seudun hyvinvointialan toimialaryhmä Hämeenlinna Aino Närkki Asiantuntija, elinkeinopolitiikka.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS – hanke
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Ikäkeskuspäällikkö Raija Salmi
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
LAPSIPERHEIDEN KOTIPALVELU Paimiossa
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
SK Hämeen TE-keskus Työllisyyspoliittinen avustus Sinikka Kauranen Hämeen TE-keskus
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Miten palvelusetelituottajaksi Hyvinkäälle
Anna-Riitta Airaksinen vs. vanhuspalvelujohtaja
Tiina Hellman Palveluseteli Laukaassa Tiina Hellman Palvelusetelit vanhusten palvelujen tulosyksikössä Tilapäinen kotihoito, jonka järjestäminen.
Avustajapalvelu kuntien avopalvelujen täydentäjänä
Sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu (607/ , 9§) Osastonhoitaja Katri Idström.
Piiriapurahojen tarkoitus
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
OMAISHOIDON TUKI. YLEISTÄ Laki omaishoidon tuesta /937 omaishoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista.
Sosiaalihuoltolaki.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Palvelusetelillä potkua palvelutuotantoon – case Jyväskylä palveluiden joustoa, elinkeinojen elinvoimaisuutta, valinnan vapautta Pekka Utriainen Apulaiskaupunginjohtaja.
Kuinka teen perhe- etuutta koskevan maksuvaatimuksen Kelalle? Päivitetty 05/2016.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Sote-palvelut ja valinnanvapaus Yhdessä kohti yhä laadukkaampia palveluja Maijaliisa Junnila, johtava asiantuntija Sote-palvelut ja valinnanvapaus.
KOTIHOIDON LASKENNAN KOULUTUS Raija Kuronen.
KUNTASTRATEGIA 2015 MENESTYKSEN PERUSPILARIT. PERUSTURVAN TOIMIALA Perusturvan toimialan tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja,
PALVELUSETELI VANHUSTEN TEHOSTETUSSA PALVELUASUMISESSA.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Tiina Kärkkäinen.
PALVELUTARJOTIN – MARKKINAPAIKKA. 1. PALVELUNTUOTTAJA - Markkinointi on edullista yhteisen palvelutarjottimen avulla -Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon.
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
Kuluttajatarvitsee pankkia Kuluttaja tarvitsee pankkia s
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Perusterveydenhuolto
HINNAN MAKSAMINEN SOPIMUKSESTA
Oulunkaaren toiminnallinen osakokonaisuus
SOSTEn linjaukset asiakasmaksujen uudistamiseksi
Asiakkaan valinnanvapaus
Omaishoidon tuki Siun sotessa
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Henkilökohtainen budjetointi Hämeenlinnan pilotti
Sosiaalialan tehtävärakenne
Bruttopalkasta nettopalkkaan
Järjestöjen sosiaali- ja terveyspalvelut 2017
Palvelusetelistä valinnanvapauteen
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Minna Lahnalampi-Lahtinen Palvelupäällikkö Hoiva-asumisen palvelut
TYÖTURVALLISUUS.
Siuntion kunta/ Varhaiskasvatuspalvelut
Terveyspalvelut ulkomaalaisille Helsingin kaupungissa Pia Tuovinen 07
Ylihyvää elämää Vaasan kotihoidon strategia
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Esityksen transkriptio:

Palvelusetelin käyttö Kainuun maakunta- kuntayhtymän vanhuspalveluiden kotihoidossa Teija Seppälä sosiaaliohjaaja

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä tullut voimaan Lain tavoitteena on asiakkaan valinnanmahdollisuuksien lisääminen Palveluiden saatavuuden parantaminen Palveluseteli on yksi tapa järjestää kunnan/kuntayhtymän järjestämisvastuuseen kuuluvia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Palveluseteli on määrärahasidonnainen palvelu.

Vanhuspalveluiden kotihoidossa käytössä olevat palvelusetelit Kotihoitopalveluissa (jatkuva ja säännöllinen kotihoito, tilapäinen kotihoito, kotisairaanhoito, kylvetyspalvelun järjestäminen kodin ulkopuolella) Omaishoitajan lakisääteisen vapaan järjestämisessä (ympärivuorokautinen vapaa hoitokodissa, asiakkaan kotona päiväsaikaan pidettävä vapaa, vapaa päivätoiminnassa järjestettynä)

€/palvelusetelibudjetti 2011 ja 2012 rahaa kulunut kotihoidon palveluun €/v 2011, rahaa varattu €/v 2012 rahaa kulunut omaishoitajan lakisääteistä vapaata varten €/v 2011, rahaa varattu €/v.2012 Yht. v 2011 rahaa kulunut € Yht. v.2012 rahaa varattu €

Asiakkaiden määrä palveluseteliasiakkaina kotihoitopalveluissa 2011 Seutu 1 (Kajaani 228, Paltamo 7, Ristijärvi 2) Seutu 2 (Kuhmo 0, Sotkamo 8) Seutu 3 (Suomussalmi 9, Puolanka 2, Hyrynsalmi 0) Yhteensä 256

Kotihoitoavun asiakkaat ja palvelusetelin saajat Kotihoitoavun asiakkaiden määrä (lkm.) Kotipalvelun asiakkaista palvelusetelin saaneet asiakkaat yhteensä

Omaishoitajan vapaasetelin käyttö Seutu 1: 1768 vrk (ympärivuorokautinen vapaa), 436 kpl (päivävapaa) Seutu 2: 554 vrk (ympärivuorokautinen vapaa), 72 kpl (päivävapaa) Seutu 3: 418 vrk (ympärivuorokautinen vapaa), 175 kpl (päivävapaa) Yhteensä: 2740 vrk (ympärivuorokautinen vapaa) 683 kpl (ns. päivävapaa) Noin 1/5 omaishoitajista pitänyt vapaansa palvelusetelillä v. 2011

Palveluseteliyrittäjät 36 palveluntuottajaa tarjoaa kotihoitopalveluja ja lyhytaikaishoitoa omaishoitajan vapaavuorokautta varten näistä 28 palveluntuottajaa tarjoaa kotihoitopalveluja ja 14 palveluntuottajaa lyhytaikaishoitoa omaishoitajan vapaavuorokautta varten

Yhteistyö ja valvonta vanhuspalveluiden kotihoidon palveluseteliin liittyen Yhteistyöneuvottelut 2 krt /v Palveluntuottajien tulee toimittaa toimintakertomukset kuntayhtymälle Maakunnallisena yhteyshenkilönä (neuvonta ja ohjaus) palvelutuottajiin, asiakkaisiin ja kuntayhtymän työntekijöihin päin on toiminut kotihoidon sosiaaliohjaaja.

Palveluseteli jatkuvassa ja säännöllisessä kotihoidossa palveluseteli on kotihoitopalveluissa vaihtoehto kuntayhtymän kotihoidolle palvelusetelillä voi ostaa kotihoitopalveluja eli asiakkaan kotona tapahtuvaa henkilökohtaista huolenpitoa ja tukemista palveluseteli kohdennetaan pientä apua tarvitseville henkilöille asiakkaille, joiden palvelun tarve on enintään 20 tuntia/kk yksilöllistä harkintaa käyttäen erityistilanteessa 30 h/kk

pääsääntöisesti yli 20 h/kk kotihoidon palvelua tarvitsevat asiakkaat siirtyvät kuntayhtymän kotihoidon palvelujen piiriin joskus asiakkaalle annetaan palvelua sekä palvelusetelillä että kuntayhtymän kotihoidon omana toimintana, asiakas maksaa omavastuuosuuden palveluntuottajalle ja kuntayhtymän perii asiakasmaksun asiakas voi kieltäytyä palvelusetelistä palvelun kustannukset eivät saa aiheuttaa toimeentulotuen tarvetta

palveluseteli voidaan myöntää asiakkaalle, joka kykenee itse tai edustajansa avustuksella käyttämään valinnanvapautta, sekä arvioimaan ja valvomaan saamansa palvelun määrää ja sisältöä kuntayhtymä ei voi yksipuolisesti päättää palvelujen järjestämisestä palvelusetelillä asiakas voi kieltäytyä hänelle tarjotusta palvelusetelistä: kohtuuton omavastuu, ilta ja viikonloppupalvelu lisää kustannuksia, samoin matkakustannukset myöskään asiakkaalla ei ole ehdotonta oikeutta vaatia palvelujen järjestämistä haluamallaan tavalla

Hoito- ja palvelusuunnitelmassa määritellään ne palvelut sekä palveluihin kuukaudessa käytettävä aika tunneissa minkä palveluseteli enimmillään korvaa.

palveluseteli arvo määräytyy jatkuvissa ja säännöllisesti annettavissa kotipalveluissa kotitaloudessa asuvien henkilöiden määrän ja talouden tulojen mukaisesti palvelusetelin arvo vaihtelee 7:sta 25 € tuntia kohden. Palvelusetelin arvon tulee olla vähintään 25 € tunnilta, jos kotitalouden tulot eivät ylitä säädettyjä tulorajoja. Tulorajan ylittävät tulot vähentävät palvelusetelin täyttä arvoa.

Kotihoidon palvelusetelin arvon määräytyminen Kotital.kokoTulorajatVähennysprosentti % % Esim. Yhden henkilön kotitalous, jonka bruttotulot ovat 1000 €/kk, palvelusetelin arvo 25 €/h 1000 € € = 472 € x 35 % = 165,2 / 60 = 2,75 €/h (asiakkaan osuus tunnilta) kuntayhtymä maksaa yrittäjälle 25 € - 2,75 € = 22,25 €/h

Kotihoitopalveluissa hinnat ovat saaneet määräytyä vapaasti markkinoilla hinnat vaihtelevat arki 20,49 €/h-35,00 €/h

Palveluseteli tilapäisessä kotihoidon palvelussa palveluseteli myönnetään tilapäisen kotihoidon järjestämiseen silloin, kun asiakas kotiutuu esim. sairaalasta tai omaishoitaja sairastuu. Tilapäiseen kotihoitoon palveluseteli myönnetään korkeintaan 2 viikoksi ja palvelusetelin arvo on 17 €/h ja palvelun tarve on enintään 2 h/vrk

Palveluseteli omaishoitajan lakisääteisen vapaan järjestämistä varten Omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikaista ympärivuorokautista hoivapalvelua voi tarjota palveluntuottaja, joka sitoutuu tuottamaan palvelunsa Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluiden määrittelemällä hintakatolla 105,60 €/vrk, joka sisältää asiakkaan omavastuuosuuden 10,60 €/vrk.. Hinnat vaihtelevat 68,50 €/vrk-105,60 €/vrk

vanhuspalveluiden palvelusetelin arvo ympärivuorokautista hoivapalvelua tuottavissa yksiköissä on 95 €/vrk palvelusetelin arvo on 100 €/päivä, kun omaishoitaja haluaa vaihtaa lakisääteisen vapaavuorokauden esimerkiksi päiväaikaan pidettävään vapaaseen palvelusetelin arvo on 60 €/päivä päivätoiminnassa järjestettynä

Palveluseteli kylvetyspalvelun ostoa varten Kotona selviytymisen tukemiseksi kylvetyspalvelun ostoa varten yksityisessä hoitokodissa järjestettynä asiakkaan toimintakykyyn nähden puutteellisten peseytymismahdollisuuksien takia. Palveluseteli arvo on 14 €/kerta. Asiakas maksaa yrittäjän perimän palveluhinnan ja palvelusetelin arvon erotuksen.

Palvelun maksaminen konkreettisena maksuvälineenä toimiva palveluseteli on kuntayhtymän vanhuspalveluissa A4 paperille kirjoitettu palveluseteli palvelusetelissä näkyy sen arvo ja mille kuukaudelle se on myönnetty

Asiakas ja palveluntuottaja varmentavat raportin, että asiakas on saanut sovitun palvelun määrältään ja laadultaan sellaisena kuin on sovittu hoito- ja palvelusuunnitelmassa. Matka-aika ja kilometrikorvaukset eivät sisälly palveluseteliaikaan. Yrittäjä toimittaa raportin kuntayhtymään yhdessä laskun kanssa. Kuntayhtymä lunastaa palvelusetelin kerran kuussa jälkikäteen.

Palveluntuottajien hyväksymiskriteerit Merkitty ennakkoperintärekisteriin Täyttää yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta annetussa laissa ja yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa asetetut vaatimukset Palvelujen vastattava vähintään sitä tasoa, jota edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta Oltava potilasvahinkolain mukainen vakuutus tai muu vastuuvakuutus

luettelo hyväksytyistä palveluseteliyrittäjistä löytyy internetistä ja kotihoidossa olevien ohjaajien kautta saa listan ajan tasalla olevia tietoja ylläpitää kuntayhtymän työntekijä palveluntuottajat ilmoittavat kirjallisesti muutoksista (esim. hintatiedot) asiat on viety hyväksyttäväksi sosiaali- ja terveyslautakuntaan myös uuden palveluseteliyrittäjän hyväksyminen on viety sosiaali- ja terveyslautakuntaan