Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKaarlo Leppänen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Sote-palvelut ja valinnanvapaus Yhdessä kohti yhä laadukkaampia palveluja 15.2.2016 Maijaliisa Junnila, johtava asiantuntija Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila1 15.2.2016
2
Mistä puhumme kun puhumme valinnanvapaudesta? Omalla rahallaan, itse maksavana, kuluttajalla on oikeus valita vapaasti mikä tahansa palvelu, mikä tahansa palvelujen tuottaja, mistä haluaa, mihin on varaa, milloin vain. Muiden rahoilla*, kolmannen osapuolen piikkiin, tapahtuva kuluttajan valinta on aina rajoitettu Valinnanmahdollisuuksia voi lisätä maksamalla itse enemmän (korkeammat maksut tai omavastuut) * Vero- tai vakuutusrahoitteinen sosiaali- ja terveydenhuolto 2 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
3
Valinnanvapaus – kuluttaja – asiakas – potilas Valinnanvapaus korostaa kansalaisen asemaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kuluttajana, ei niinkään potilaana tai asiakkaana. Kuluttajana palveluja hakeva kansalainen voi valita itselleen sopivan hoito- tai palveluyksikön hänelle aiemmin osoitetun sijasta. Kuluttajasta tulee varsinaisesti potilas / asiakas, kun hän asettuu hoito- tai palvelusuhteeseen. 3 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
4
Valinnanvapauden oletettuja vaikutuksia potilaalle Potilaan valinnanmahdollisuuksien lisääminen viestittää, että hänen omille näkemyksilleen annetaan tilaa / arvoa tukee potilaan itsemääräämisoikeutta lisää potilaan omatoimisuutta ja vastuun ottoa hoidostaan. Mahdollisuus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin lisää tyytyväisyyttä ja hoitomyönteisyyttä Hoitoon sitoutuminen voi jouduttaa paranemista ja vähentää vaivasta aiheutunutta haittaa ja kustannuksia Potilaan luottamus (julkisiin) sote-palveluihin lisääntyy 4 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
5
Valinta on oikeus, ei velvollisuus Valinta on ensisijaisesti passiivista Erikoissairaanhoidossa toimitaan ensisijaisesti kuten ennenkin vaihtamishalusta pitää aktiivisesti ilmoittaa hoidon käynnistyessä joko perusterveydenhuollossa tai hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä voi vaihtaa vain ”samantasoiseen” hoitoon (tulkintaeroja) Perusterveydenhuollossa jokaiselle on määritelty terveysasema jo ennakolta vaihtamishalusta pitää ilmoittaa mielellään 3 viikkoa ennen hoidon käynnistymistä vaihtamisen voi tehdä kerran vuodessa Lääkäri/ammattihenkilö toimii potilaan neuvonantajana 5 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
6
Kansalaiset tuntevat oikeutensa hoitopaikan valintaan 6 % 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
7
Tärkeintä on oikeus valita hoitava terveydenhuollon ammattilainen 7 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
8
Missä mennään Suomessa? Terveydenhuoltolain mukainen valinnanvapaus koske julkisen terveydenhuollon kiireetöntä hoitoa EU:n potilasdirektiivi rajat ylittävästä terveydenhuollosta koskee EU ja ETA-aluetta Palvelusetelin avulla valinnanvapautta on tuettu erityisesti vanhus- ja vammaispalveluissa, osin myös terveydenhuollossa, erityisesti hammashuollossa Sairausvakuutus korvaa myös työterveyshuollon (työnantaja valitsee tuottajan, potilas hoitavan) opiskeluterveydenhuollon yksityisen terveydenhuollon palveluja 8 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
9
Tavoitteena yhdenvertaisuus Onko valinnanvapaus kuitenkin eriarvoistavaa? Palvelusetelin omavastuuosuus Harvaanasutuilla alueilla tarjolla vähän vaihtoehtoja Kaikilla ei ole kykyä eikä tahtoa valita Potilaalla ei aina ole riittäviä taloudellisia resursseja (so. rahaa) valinnanvapauden hyödyntämiseksi matkakustannukset korvataan vain lähimpään hoitopaikkaan omavastuuosuudet ym. Julkinen palvelu pitää aina olla vaihtoehtona Haavoittuvien kuluttajien asema pitää turvata 9 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
10
Hoidon laatu tärkein hoitopaikan valintaan vaikuttava tekijä 10 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
11
Hoitopaikan vaihtaneita toistaiseksi vähän 11 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila Terveysasemaa vaihtaneet kaikista vastaajista ja perusterveydenhuollon palveluja käyttäneistä (%) Lähde: Tesso 3/2015, s 49
12
Hoitopaikan vaihtaneita toistaiseksi vähän 12 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila Sairaalaa vaihtaneet kaikista vastaajista (%) Lähde: Tesso 3/2015, s 49
13
Valinnanvapauden edellytyksiä potilaan / asiakkaan / kuluttajan näkökulmasta Asiakas tuntee oikeutensa valita Asiakkaalla on kyky ja halu valita Asiakkaalla on todellista valinnanvaraa Asiakkaalla on riittävästi luotettavaa ja ymmärrettävää, valinnan kannalta hyödyllistä tietoa ennakkoon, valintoja tehtäessä ja hoitotilanteessa 13 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
14
Kuluttajan roolin vahvistaminen edellyttää valtakunnallisesti rakenteistettua yhtenäistä tietoa Tietoa vaihtoehtoisista tuottajista Vertailukelpoista toimipaikkakohtaista tietoa palvelujen sisällöstä laadusta hinnoista odotusajoista Relevanttia markkinatietoa, kuten tietoja asiakastyytyväisyydestä hoitotuloksista komplikaatioista, infektioista ym. 14 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
15
Valintoja varten tarvitaan tietoa www.palveluvaaka.fi auttaa sopivan sosiaali- ja terveyspalvelun etsimisessä ja valinnassa sisältää tietoa julkisen ja yksityisen sekä järjestöjen sote-palveluista www.omahoitopolut.fi sisältää kansalaisille suunnattua tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista sekä sairastumista ja toimintakykyä mittaavia testejä www.hoitopaikanvalinta.fi sisältää tietoa kansallisesta terveydenhuollon valinnanvapaudesta ja rajat ylittävästä terveydenhuollosta 15 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
16
Valinnanvapauden edellytyksiä järjestäjän näkökulmasta Tulevaisuudessa? Palvelujen rahoitus seuraa potilasta / asiakasta hänen valitsemaansa tuotantoyksikköön valinnanvapausjärjestelmä ja -lainsäädäntö palvelusetelin käytön laajentaminen Julkisen rahoituksen tulee kohdella kaikkia kansalaisia tasavertaisesti Palvelujen tuottajille tasa-arvoinen asema markkinoilla 16 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
17
Kansallinen ohjaus Tarvitaan kansallisesti yhteiset pelisäännöt miten valinnanvapautta edistetään nykyisestä yhtenäiset menettelyt palvelutuottajien hyväksymiseksi yhtenäiset, valinnan kohteena olevat palvelut yhtenäiset korvausperiaatteet, miten raha seuraa asiakasta kansallista järjestelmää, menetelmiä ja mittareita palvelujen saatavuuden ja laadun määrittämiseksi kansallisesti ja alueellisesti järjestäjien ratkaisuvallan määrittely Yhteiset pelisäännöt = valinnanvapauslainsäädäntö Valmisteilla oleva sote-uudistus ja rahoitusjärjestelmän uudistaminen vaikuttavat olennaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauden muotoutumiseen 17 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
18
Valinnanvapauden mahdollistamiseksi tarvitsemme kansallisesti kattavan ja avoimen seurantajärjestelmän Kansallisesti yhtenäisten laatukriteereiden, laatustandardien ja akkreditointimenettelyjen määrittäminen Palvelujen laadun ja saatavuuden seurantajärjestelmän kehittäminen sekä kansalliseen että järjestäjä- ja tuottajakohtaiseen seurantaan Tuottajakohtaiset suunnitelmat laadunhallinnasta ja potilasturvallisuudesta Viranomaisvalvonnan lisääminen vaalimaan potilaan edun toteutumista Aktiivinen markkinoiden ja kilpailuneutraliteetin valvonta 18 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
19
LISÄTIETOJA VALVA -HANKKEESTA Yhteystiedot: maijaliisa.junnila@thl.fi Puh. 029 524 7631 www.thl.fi/valva 19 15.2.2016 Sote-palvelut ja valinnanvapaus / Maijaliisa Junnila
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.