Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari 29.10.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Advertisements

7 Terveyden tutkiminen.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Taito kasvaa tekijäksi.. Koulutuskeskus Sedu, Jurva Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, kuva- artesaani Graafisen suunnittelun koulutusohjelma / kuvallinen.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
10/2010, Pirjo Oinas Tapaustutkimus YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Psykologinen tiedonhankinta tavoitteena selittää ihmisen toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä muiden tieteiden hyödyntäminen (esim. biotieteet > hormonit,
Mistä aihe? Oulun yliopiston ja kirjallisuuden oppiaineen painopistealueet Tekstilähtöinen tutkimus Ongelmalähtöinen tutkimus.
Kvantitatiiviset menetelmät
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s. 18
Mikä ihmeen oppisopimus?
Tutkimusraportin perusrakenne
AAAK 2015 ihmisprojekti OTSIKKO Palautus myCoursesiin 4. 12
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Asiatekstin rakennemalleja
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
OP
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Tutkimuksen abc.
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiatekstin rakennemalleja
3. Terveystottumusten tutkiminen
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Psykologia on tiede.
Muotoilija (ylempi AMK)
Tieteellisen tekstin peruselementit
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Koulutusesityksen otsikko
2. tieto osana maailmankuvaa
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
Kokeeseen vastaaminen
KE6 – Kemian kertauskurssi
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Internetin käyttö opetuksessa
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Seminaarien käytänteitä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
1. Biologia On elämän tiede.
ATT-vaikuttavuusselvitystyöryhmä: taustaa
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Esityksen transkriptio:

Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari

Tohtorin tutkinnon laajuus on 240 op. Tohtorin tutkinto koostuu väitöskirjasta 180 op ja muista jatko- opinnoista 60 op (yleistieteelliset opinnot, opinnot pääaineessa ja sivuaineissa). Tohtorin tutkintoon kuuluvan väitöskirjan tulee perustua itsenäiseen tutkimustyöhön ja omata tieteellistä arvoa. Tutkimus voi olla joko yhtenäinen kokonaisuus (monografia) tai koostua erillisistä pääsääntöisesti tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista ja korkeatasoisista tutkimusraporteista. Sitä puolustetaan julkisessa väitöstilaisuudessa.

TUTKIMUKSEN SUUNNITTELUN PERUSKYSYMYKSIÄ Mikä on tutkimuksessa sovellettava 1. Lähestymistapa 2. Tutkimusstrategia 3. Aineistotyyppi 4. Analyysimentelmä Mikä on tutkimuksen 1. Tutkimustehtävä ja –kysymys 2. Intressiryhmät 3. Aika-, raha- ja taitoresurssit

TUTKIMUSPROSESSI Tutkimusprosessiin kuuluvat seuraavat elementit: Tutkimustehtävän määrittely Pohjatyön tekeminen Tutkimuskysymysten muotoileminen Tutkimusasetelmasta päättäminen Osallistujien rekrytointi Aineiston muodostaminen Aineiston analyysi Tulosten pohdinta ja raportointi

TUTKIMUSKYSYMYS Tutkimuskysymys/kysymykset yleinen > eriytynyt epämääräinen > tarkka Psykoterapiatutkimuksessa esim. teho, vaikuttavuus ja/tai tuloksellisuus tuloksen muodostumiseen vaikuttavat tekijät prosessin kuvaus psykoterapia ammatillisena toimintana

TUTKIMUSPROSESSI Pohjatyö teoreettinen lähestymistapa kirjallisuuteen tutustuminen tutkimustehtävän ja -kysymysten muotoileminen Tutkimusstrategia ja -asetelma strategian valitseminen ryhmävertailuja vai tapaustutkimus osallistujat

TUTKIMUSPROSESSI Aineistotyyppi/tyypit ja aineiston muodostaminen kvantifioitu vai kvalitatiivinen aineisto mittarit tyyppi: ‘objektiiviset’, itseraportointi, havainnointi, kysely/haastettelu asteikko-ominaisuudet reliabiliteetti ja validiteetti tekstiaineistot tallenteet, haastattelut, dokumentit edustavuus käsittely (litterointi jne.)

TUTKIMUSPROSESSI Analyysi tilastollinen analyysi vastaavuus asetelman suhteen vastaavuus mittareiden asteikko- ominaisuuksien suhteen laadullinen analyysi vastaavuus teoreettisen lähestymistavan suhteen mallilähtöinen vai aineistolähtöinen yleiset työtavat ja ‘käsityöläisyys’

TUTKIMUSPROSESSI Raportointi Johdanto: Miksi tämä tutkimustehtävä? Mistä perinteestä käsin lähestytään? Mitä tiedetään aikaisemmin? Perustelee tutkimuskysymystä, joka esitetään johdannon lopuksi. Menetelmä: Mitä tehtiin? Osallistujat, ‘proseduuri’, mittarit, analyysimenetelmät. Tulokset: Kertoo tulokset. Pohdinta: Esittelee lyhyesti tulokset. Toteaa vastaukset kysymyksiin ja suhteuttaa ne aikaisempaan tietoon. Arvioi tutkimuksen onnistumista.Tekee johtopäätöksiä.

POHJATYÖ - lähestymis- tapa - kirjallisuus KYSY- MYS ASETELMA - sisäinen ja ulkoinen validiteetti AINEISTON MUODOS- TAMINEN -reliabili- teetti - validiteetti ANALYYSI - tilastollinen - laadullinen RAPORTOINTI JA ARVIOINTI JOHDAN- TO MENE- TELMÄ TULOK- SET POH- DINTA