OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta 2016-2017.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Advertisements

KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
7. lk. vanhempainilta Kurssivalinnat 8. ja 9. luokille.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Vanhempien mielipiteitä
Miksi lukioon? Saat hyvän yleissivistyksen monipuoliset kieliopinnot
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Liiketalouden opiskelu
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Viherlaakson lukio Kevät 2017
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Erikoisluokkatoiminta
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Etelä-Hervannan koulu
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
A2-kieli-info.
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Toiselle vuosikurssille
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
7lk valinnaisainepäivä
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta varten

Piirros Mika Kolehmainen

Valinnaisuus perusopetuksessa Valinnaisten opintojen yhteisenä tehtävänä on syventää oppimista ja laajentaa opintoja Valinnaiset opinnot tarjoavat oppilaille mahdollisuuden kehittää osaamistaan kiinnostuksensa suunnassa Uusi opetussuunnitelma korostaa oppilaiden aktiivista roolia ja oppilaan osallisuutta oppimisessa Valinnaisaineet sisältyvät oppilaan viikkotuntimäärään

Yleistä 1)Valinnaisten aineiden laajuus on 2 x 1h/viikko – Arvioidaan sanallisesti – Oppilaat saavat tutustua useaan valinnaiseen yläkoulun valinnaisia ajatellen 2)Oppilas valitsee koulun valinnaisainetarjottimelta kaksi valinnaisainetta 5. ja 6. luokille, joka vuosi erikseen 3)A2-kieli valitaan 5. luokalla ja se jatkuu 9. luokalle saakka

A2-kielet Alueelliset ryhmät, minimiryhmä 12 oppilasta, opetus järjestetään Kellon koulukeskuksessa Tarjolla ovat seuraavat vapaaehtoiset kielet: ruotsi saksa venäjä Jos oppilas valitsee A2-kieleksi ruotsin, hän voi valita 6.luokalla kaksi uutta valinnaisainetta, koska silloin kaikille alkaa pakollinen ruotsin opetus. Tuolloin A2-kieltä lukevat jatkavat omassa ryhmässään Kellon koulukeskuksessa ruotsin opiskelua.

Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisainetarjotin Äidinkieli ja kirjallisuus Matematiikka Ympäristöoppi Liikunta Musiikki Kuvataide Käsityö A2-kieli

Äidinkielen ja kirjallisuuden syventävä kurssi Kurssilla monipuolistetaan ja syvennetään äidinkielen oppimista. Oppilaat pääsevät valitsemaan itseään kiinnostavia aiheita, esimerkiksi ilmaisutaitoa/draamaa, mediaa, elokuvaa, animaatioita, sanataidetta ja/tai kirjallisuutta. Kurssilla voidaan keskittyä yhteen tai useampaan aiheeseen oppilaiden ja opettajan toiveiden mukaisesti. Kurssilla tärkeintä ovat ilo, leikillisyys ja luovuus ja työskentelyssä suositaan toiminnallisia työtapoja.

Matematiikan syventävä kurssi Matematiikan syventävissä opinnoissa tutustutaan esimerkiksi salakirjoitusmenetelmiin, pulmatehtäviin ja matemaattisiin peleihin. Lisäksi perehdytään muun muassa ongelmanratkaisuun, lukujärjestelmiin, matematiikan kulttuuriin ja historiaan.

Ympäristöopin syventävä kurssi Syvennetään ja kehitetään tutkimustaitoja ja tehdään pienimuotoisia tutkimuksia, joihin liittyy kokeellisuutta ja elämyksellisyyttä. Kehitetään ympäristöherkkyyttä ja kestävän elämäntavan omaksumista luonnossa liikkuen ja havaintoja tehden. Harjoitellaan kestävän kehityksen ja kestävän elämäntavan toimia lähiympäristössä ja koulussa esimerkiksi vaikuttamisprojektin avulla. Mallinnetaan erilaisia luonnontieteellisiä ilmiöitä ja hyödynnetään teknologian mahdollisuuksia ilmiöpohjaisessa oppimisessa. Vahvistetaan terveysosaamista.

Liikunnan syventävä kurssi Liikunnan tarkoitus on tuottaa iloa, virkistystä ja hyvinvointia. Tavoitteena on motoristen perustaitojen vahvistaminen ja monipuolistaminen sekä liikunnallisten valmiuksien kehittäminen ja taitojen syventäminen. Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun valiten sisältöjä ja liikuntamuotoja yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä ja liikuntamuotoja tutustuen myös uusiin ja erilaisiin liikuntamuotoihin.

Musiikin syventävä kurssi Musiikin tarkoituksena on luoda edellytykset monipuoliseen musiikilliseen toimintaan. Valinnaisen musiikin tehtävänä on laajentaa ja syventää oppilaan osaamista musiikissa. Valinnaisen musiikin kurssilla harjoitellaan musisoimisen taitoja, esiintymisen rohkeutta ja yhteistyökykyä ottamalla huomioon oppilaiden musiikilliset kiinnostuksen kohteet sekä monipuoliset työtavat. Oppilaita kuullaan työskentelyn ja ohjelmiston suunnittelussa. Valinnaisen musiikin kurssilla saadaan kokemuksia erilaisista esiintymistilanteista ja harjoitellaan musiikin esittämistä kannustavassa ilmapiirissä. Kurssilla tutustutaan erilaisiin musiikinlajeihin. Valinnaisen musiikin kurssi voidaan toteuttaa myös projektioppimisen näkökulmasta yhtä oppimiskokonaisuutta syventämällä tai jotakin aihepiiriä tai työskentelytapaa painottamalla.

Kuvataiteen syventävä kurssi Valinnaisen kuvataiteen tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista kuvataiteessa. Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle. Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa. Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia.

Käsityön syventävä kurssi Valinnaisen käsityön tehtävänä on syventää oppilaan kädentaitoja ja ohjataan oppilaita kokonaiseen käsityöprosessin hallintaan. Käsityö on monimateriaalinen oppiaine, jossa toiminta on tutkivaa, keksivää ja kokeilevaa. Tavoitteena on pitkäjänteinen ja innovatiivinen työskentelyprosessi, joka tuottaa itsetuntoa vahvistavia ja mielihyvää tuottavia kokemuksia oppijoille. Valinnaisessa käsityössä kokeillaan ja syvennetään käsityön aihepiirejä, jotka voidaan suunnitella yhdessä oppilaiden kanssa. Valinnaisessa käsityössä voidaan toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia tai projekteja syventyen johonkin aihepiiriin tai työskentelytapaan hyödyntäen koululla olevaa osaamista sekä oppimisympäristöjä.

Valinnan tekeminen Wilmassa Oppilaat ja huoltajat tekevät valinnat Wilmassa viikolla mennessä Valinnat tehdään Wilmassa sekä A2-kielen, että muiden valinnaisaineiden osalta Valinnaisaineiden valinta Wilmassa tehdään huoltajan Wilma-tunnuksella Valinta on sitova eikä sitä voi muuttaa jälkeen

Valinnan tekeminen Wilmassa Huoltaja kirjautuu omalla Wilma-tunnuksellaan ohjelmaan Ylävalikosta huoltaja valitsee valikon Kurssitarjotin Huoltaja valitsee painikkeen ”Kurssitarjottimeen” Näytölle ilmestyy avoinna olevat Kurssitarjottimet

4. luokan oppilaan valinnan tekeminen Wilmassa 4.luokan oppilaan huoltaja valitsee varsinaisesta tarjottimesta A2-kielen tai kaksi muuta valinnaisainetta 5.luokalle sekä kaksi varavalintaa Valinnan tehtyään huoltaja valitsee oppilaan nimen vasemmasta yläreunasta ja ohjautuu etusivulle

5. luokan oppilaan valinnan tekeminen Wilmassa 5.luokan oppilas valitsee kaksi valinnaisainetta kuudetta luokkaa varten sekä kaksi varavalintaa Jos oppilaalla on jo valittuna A2-kieli, hän ei valitse valinnaisaineita kuudennelle luokalle eikä varavalintaa Valinnan tehtyään huoltaja valitsee oppilaan nimen vasemmasta yläreunasta ja ohjautuu etusivulle