Lapsi- keskeinen yhteisökehitys Itä-Timorilla Lapsen oikeudet; oikeusperustainen ohjelmatyö – seminaari Elina Salonen, Plan Suomi Säätiö
© Plan Itä-Timor itsenäistyi Indonesiasta 1999 ja sai valtiostatuksen asukasta, yli 60 % alle 18- vuotiaita. Aasian pienin ja köyhin valtio Poliittiset levottomuudet hidastaneet mm. lasten kannalta oleellisten palveluiden kehittämistä
© Plan 1. Eloonjäämisen sekä fyysisen, henkisen ja sosiaalisen kehityksen turvaaminen ja maksimaalinen edistäminen Itä-Timorilla -Imeväiskuolleisuus 88/ % alle 5-vuotiaista lapsista aliravittuja -50 % lapsista saa täyden peruskoulutuksen, esikouluopetus erittäin vähäistä -44 % naisista ja 56 % miehistä lukutaitoisia -Puhtaan juomaveden puute, heikko hygienia ja ruokaturva sekä puutteelliset lasten kehitykseen ja hoitoon liittyvät tiedot ja taidot aiheuttavat lasten aliravitsemusta, sairauksia ja korkeaa kuolleisuutta sekä hidastavat lasten kehitystä -Varhaislapsuuden hoito ja kasvatus alhainen prioriteetti hallitukselle Lapsikeskeinen ohjelmointi
© Plan 1. Eloonjäämisen sekä fyysisen, henkisen ja sosiaalisen kehityksen turvaaminen ja maksimaalinen edistäminen Lapsikeskeinen ohjelmointi
© Plan Lapsikeskeinen ohjelmointi 2. Lapsikeskeisyys ja lapsen etu: Lapset Planin työn keskiössä ja lapsen etu ohjelmoinnissa etusijalla
© Plan 3. Oikeuksien jakamattomuus ja keskinäinen riippuvuus Ihmisoikeudet kehityksen minimistandardeina Lapsikeskeisessä kehityksessä otettava huomioon kaikki lasten elämään vaikuttavat ihmisoikeudet, ei ainoastaan Lapsen oikeuksien sopimus Lapsikeskeinen ohjelmointi
© Plan Lapsikeskeinen ohjelmointi Varhaiskasvatushanke tukeutuu Planin ohjelman muihin osa-alueisiin ja omalta osaltaan tukee niitä: 1.Koulutus: varhaiskasvatus, peruskoulutus ja lukutaito 2.Vesi ja sanitaatio 3.Lastensuojelu 4.Nuorten aktiivinen osallistuminen 5.Nuorten taloudellinen toimeentulo 6.Humanitaarinen toiminta ja katastrofien ennaltaehkäisy 3. Oikeuksien jakamattomuus ja keskinäinen riippuvuus
© Plan 4. Osallistuminen Kaikilla lapsilla ja heidän perheillään on oikeus aktiiviseen, vapaaseen ja merkitykselliseen osallistumiseen yhteiskuntansa kehittämisessä. Lapsikeskeinen ohjelmointi
© Plan 5. Yleismaailmallisuus ja luovuttamattomuus Lapsikeskeinen ohjelmointi
© Plan Lapsikeskeinen ohjelmointi 6. Sukupuolten välinen tasa-arvo ohjelmissa ja järjestön sisällä
© Plan Lapsikeskeinen ohjelmointi 7. Vastuullisuus ja oikeusvaltioperiaate: valtiolla ensisijainen vastuu lasten oikeuksien toteutumisesta, mutta koko yhteiskunnan eri toimijoilla velvollisuutensa
© Plan Oikeusperustaisen ohjelmoinnin haasteet ja mahdollisuudet Siirtyminen hanketyöstä ohjelmatyöhön haasteellista, mutta mahdollistaa laajemmat ja pitkäkantoisemmat vaikutukset: Tarve tehdä työtä eri tasoilla: perhetasolta kansainväliselle tasolle, vaikuttamistyö Eri sektoreiden välinen yhteistyö ja vuoropuhelu Eri ikäryhmien väliset suhteet Politisoituuko lapsikeskeinen kehitysyhteistyö? Riskit? Lapsikeskeisten järjestöjen osallistuminen SWAP- ja budjettituen kehittämiseen Kansalaisjärjestöjen oman roolin muuttuminen edellyttää uusia tietoja ja taitoja sekä asennetta
© Plan