 Mikä päätös pitää tehdä  Tunnista ja kokoa yhteen tarvittava informaatio päätöstä varten  Listaa vaihtoehdot, joita on tarjolla  Kirjoita muistiin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Star Eyes Unit Itenäinen Sales Director Tarja Laurén, Mary Kay®
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Heijastuksia elämästä
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Majakka Markku ja Virve Pellinen
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Listening comprehension
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Lapsen KYMMENEN KÄSKYÄ vanhemmille
Avaimia itsensä valmentamiseen
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Ajatuksia oppimisesta
VARHAINEN PUUTTUMINEN
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Tupakoinnin lopettaminen
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Tule sellaisena kuin olet Katso ja maista!
Havaintokanavat.
Elämän pyhyys. Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan Jo äidin kohdussa ihminen on ainutkertainen kokonaisuus ”Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
LUOKAN SÄÄNNÖT 3.b. 1.EI SAA KIUSATA 2. PITÄÄ ANTAA TYÖRAUHA.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Millaisen seurakunnan SINÄ HALUAT?
Journey koulutus Savonlinnassa
Elämän alku Luku 12  Ydinsisältö.
Erityisalueet.
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Tulevaisuus Vaakalaudalla 5.Mooses 6:4-9.
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Jyrki Tuulari Seinäjoki, Tikanpesä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
Harjoituksia II.
Yksilön lyhyt historia
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Tietoa välittävä puheenvuoro
Terveystiedon ainereaali
Myötätunto ja Jumalan rajat a
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
Yhteenveto: Kohtaamisen kulmakiviä
Menestyvä työyhteisö Valta, politikointi
Mittarit – mitä ja miten mitata
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Arvioinnista arkipäivää
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Tuetun päätöksenteon koulutus
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Esityksen transkriptio:

 Mikä päätös pitää tehdä  Tunnista ja kokoa yhteen tarvittava informaatio päätöstä varten  Listaa vaihtoehdot, joita on tarjolla  Kirjoita muistiin positiiviset ja negatiiviseet seuraukset jokaisesta vaihtoehdosta(moraaliset, emotionaaliset ja käytännölliset)  Poimi merkityksellisimmät seuraukset ja vähiten tärkeät  Tee päätös  Tehtävä 2.20 s.87

 Länsimainen ajattelu on dualistista  Kaksi päätöksentekoprosessia”valaistunut yhteiskuntamme”painottaa tieteellistä, loogista, järkevää ja rationaalista mieltä(pää)enemmän kuin intuitiivista, vaistomaista arvoihin perustuvaa mieltä(sydän)  Nainen odottamattomassa raskaustilanteessa kokee konfliktin-ristiriidan rationaalisen järkevän päätöksen sekä vaistonvaraisen intuitiivisen halun suojella ja varjella elämää välillä-hänellä on ristiriita pään ja sydämen välillä  Hän kokee hämmennystä, sisäistä myllerrystä ja päättämättömyyttä  Jumalan sana tilanteeseen on, että ”sydämen silmät avautuisivat” Ef 1:18

Järki Sydän

-ottaa vastaan ja prosessoi tietoa(paljon olosuhteista) -sisäistää ja työstää tiedon -järki on aika tunteeton, pelaa paljon abstraktioilla( 1+1=2) -pelkästään järjen varassa elävät ihmiset ovat aika irrallaan elämästä

-elämän ydinkeskus, se mitä todella olemme, meidän todellinen aito itsemme -jos hylkäämme sydämen äänen hylkäämme jotain tosi todellista itsessämme Tunne-elämän keskus Sydän elää elämän ja kuoleman, vihan ja rakkauden todellisuudessa Yllätysraskaustilanteessa tärkeää kuunnella sydäntä/tunteita

 Ole empaattinen ja auta asiakasta pääsemään käsiksi syvempiin tunteisiinsa  Auta häntä selkiyttämään konflikti, jossa hän parhaillaan on  Kerro mahdolliset abortin emotionaaliset vaikutukset  Auta päätöksenteossa  Puhu hänen sydämelleen samoin kuin hänen älylleen  Näytä asiat kuvallisesti ja yksinkertaisesti  Rukoileva, herkkä sielunhoito auttaa sydämen silmiä näkemään realiteetit abortissa ja auttaa naisen halua/tahtoa suojella elämää

 Ota asiakas mukaan alusta alkaen  Käytä hänen voimavarojaan, jotta voitte asettaa tavoitteet, jotka ovat hänen omiaan  Tarkkoja, konkreettisia, mittavia, realistisisa  Tunnista mitä resursseja tarvitaan  Realistiset aikaraamit  Ole selkeä siinä, kuka tekee mitä ja milloin  Tarjoa tukea päämäärän saavuttamiseksi  Tehtävä 2.21 s.87

 Taso 1 Asiakkaan kokonaisvaltaisen tilanteen näkeminen  Taso 2 Autetaan asiakasta kehittämään uusia näkökulmia ja laajempi näkemys tilanteeseensa  Taso 3 Autetaan asiakasta päätöksen tekemisessä eteenpäin menemisessä ja tavoitteiden asettelussa