Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Sidonnaisuudet Palveluvalikoimaneuvoston erityisasiantuntija Potilasvakuutuskeskuksen ja Lääkevahinkovakuutuspoolin korvaus- ja vakuutuspäällikkö – tähän tehtävään liittyviä luento- ja kirjoituspalkkioita eri terveydenhuollon alan toimijoilta, mm. Lääkäripäivät, Duodecim, FCG
Säännökset Palveluvalikoimaa ja -neuvostoa koskevat säännökset sisältyvät terveydenhuoltolakiin – 7a § terveydenhuollon palveluvalikoima – 78a § terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvosto – Voimaan Koskevat julkista terveydenhuoltoa – Sairausvakuutuslaissa myös viittaus palveluvalikoimaan
Pääsääntö Palveluvalikoimaan kuuluu lääketieteellisesti ja hammaslääketieteellisesti perusteltu sairauksien ennaltaehkäisy, sairauden toteamiseksi tehtävät tutkimukset sekä taudinmääritys, hoito ja kuntoutus
Pääsäännön analysointia (hammas) lääketieteellisesti perusteltu? – HE ei juuri käsitellä kysymystä – arvioinnin näkökulma ja käytettävissä oleva materiaali voi olla erilainen eri tilanteissa Otetaanko kantaa muihin kuin sairauksiin? – sairauden käsitteen määrittäminen olennaista medikalisaation hallinnan kannalta – vakiintuneesti julkisessa th:ssa ”hoidetaan” mm. synnytyksiä, ehkäisyasioita, jne
Rajaussääntö 1 - hyöty/riski Palveluvalikoimaan ei kuulu terveyden- ja sairaanhoidon toimenpide, tutkimus, hoito ja kuntoutus, johon sisältyy saavutettavan terveyshyödyn kannalta kohtuuttoman suuri riski potilaan hengelle tai terveydelle tai …
Rajaussääntö 2 - kustannus/hyöty Palveluvalikoimaan ei kuulu terveyden- ja sairaanhoidon toimenpide, tutkimus, hoito ja kuntoutus, … jonka vaikuttavuus on vähäinen ja jonka aiheuttamat kustannukset ovat kohtuuttomat saavutettavissa olevaan terveyshyötyyn ja hoidolliseen arvoon nähden
Rajaussääntöjen analysointia Mihin riskiä, hyötyä ja kustannuksia verrataan? – vain harvoin vertailukohtana se, että ei tehdä mitään lisäriski, -hyöty, -kustannukset Absoluuttinen vai suhteellinen lisäriski, -hyöty, -kustannukset (vai sekä että?) Kohtuuttomuus on arvosidonnaista
Rajapintoja Palveluvalikoima EI ota kantaa Siihen, kenen tulee järjestää terveydenhuollon palvelut Siihen, missä tai kuka tuottaa terveydenhuollon palvelut Terveydenhuollon johtamiseen ja käytännön toimintatapoihin Terveydenhuollon toimijoiden yhteistyöhön Jonotusaikoihin, hoitotakuun määräaikojen toteutumiseen ja muuhun palveluiden käytännön saatavuuteen
Rajapintoja - jatkuu Palveluvalikoima EI ota kantaa Terveydenhuoltopalveluiden esteettömyyteen ja saavutettavuuteen Terveydenhuollon asiakasmaksujen suuruuteen Lääkkeistä maksettaviin sairausvakuutuskorvauksiin Lääkkeiden myyntilupiin Terveydenhuollon valvontaan Tarvittavan henkilökunnan määrään tai osaamistasoon
Palveluvalikoima ja yksityinen terveydenhuolto Sairausvakuutuksesta ei korvata kustannuksia, jotka ovat syntyneet hoidosta, joka ei kuulu terveydenhuollon palveluvalikoimaan Kela tekee sitovia päätöksiä valitusmahdollisuus Palveluvalikoiman ulkopuolinen sairauksien hoito on kustannettava itse – samoin muiden terveysongelmien kuin sairauksien hoito
Palveluvalikoimaneuvosto Päätehtävänä antaa suosituksia terveyden- ja sairaanhoidon toimenpiteiden, tutkimusten sekä hoito- ja kuntoutusmenetelmien kuulumisesta palveluvalikoimaan tai rajaamisesta pois palveluvalikoimasta Neuvoston tulee ottaa huomioon eri alojen tutkimustieto ja muu näyttö sekä terveydenhuollon eettiset ja järjestämiseen liittyvät näkökohdat
Lopuksi Viime kädessä perustuslaki asettaa palveluvalikoiman määrittelyn rajat Suomessa ”Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut…” Miten yleinen palveluvalikoima ja yksilön oikeus riittäviin terveyspalveluihin voidaan yhdistää? Miten palveluvalikoima ja lääkärin kliininen autonomiaa suhtautuvat toisiinsa?