Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Harvialan koulu ja päiväkoti
Advertisements

Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Yhteistyötä lapsen hyväksi
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Harvialan koulu ja päiväkoti
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Laaja-alainen osaaminen
MATEMATIIKKA.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015

Lastentalossa on neljä alkuopetuksen luokkaa: 1D opettaja Mari Orkola 1E opettaja Päivi Tammi 2D opettaja Erja Airistola-Mäkinen 2E opettaja Merja Olkinuora Lisäksi Lastentalon aikuisväkeen kuuluu resurssiopettaja Hanna Partanen ja kouluohjaaja Anu Tuomi. Laaja-alainen erityisopettaja Sanna Sarnesto on Lastentalolla yhden päivän ajan viikossa. S2-kielen opettaja Nanna Sauri on talossa 2 tuntia viikossa. Apulaisrehtori Kristiina Silokangas on tavoitettavissa Lastentalosta tiistai-aamupäivisin. Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015

OPPILASMÄÄRÄT: 1D: 21 oppilasta 1E: 19 oppilasta 2D: 18 oppilasta 2E: 15 oppilasta Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015

OPPILAAN TUKI LASTENTALOSSA Neliportainen tuki Henkilökunnan vahva ammattitaito ja sitoutuminenVahva kollegiaalinen tuki ja yhteisöllisyysToiminnan läpinäkyvyysEskariyhteistyö TVT-resurssit Oppituntien palkitusTukiopetusOppilaantuntemus Tiimirakenne pedagogiikan tukena Esimiesten tuki ja luottamus Laadukas OHR-toiminta Tarkoituksenmukaiset ja terveet tilat Kasvatuskumppanuus Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015

Lastentalossa on toteutettu joustavaa esi-ja alkuopetusta eskareiden, ykkösten ja kakkosten kesken talon perustamisesta lähtien. Lukuvuonna toiminta perustuu ilmiöihin, joiden pohjalta opiskellaan ympäristötiedon asioita äidinkielen ja matematiikan keinoin. Yhteistä toimintaa on yhden oppitunnin ajan viikossa. Luokanopettajat ja lastentarhanopettajat työskentelevät työpareina yhteisissä tiloissa. Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015

OPPILASHUOLTO Lastentalon OHR kokoontuu tarvittaessa. Ryhmän kokoonpano on yleensä: - oppilas huoltajineen - luokanopettaja - apulaisrehtori Kristiina Silokangas - laaja-alainen erityisopettaja Sanna Sarnesto - terveydenhoitaja Maija Heikkilä - koulupsykologi Aija Myllyniemi Ryhmässä voi olla myös edustajia lapsen muista tukiverkostoista. Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015

Lastentalon oppilastiimit Lastentalossa jokainen oppilas kuuluu Oppilastiimiin. Tiiminvetäjät muodostavat Oppilaskunnan hallituksen. Tiimit pohjautuvat uuden OPS:n Laaja-alaisiin oppimissisältöihin. OPPIMISTIIMI: Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) KULTTUURITIIMI: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) HYVINVOINTITIIMI: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) (Liikkuva koulu) MEDIATIIMI: Monilukutaito (L4) & Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) KIVATIIMI: Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) (Yhteistyötaidot, yhteisöllisyys) EKO- JA SIISTEYSTIIMI: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015

Oppilastiimit lukuvuonna Oppilastiimivideo Mari Orkola, Seminaarin koulu 2014

”Tavoitteenamme on, että Lastentalosta kolmannelle luokalle lähtee iloisia, hyvän itsetunnon omaavia oppilaita, joilla on kauniit käytöstavat ja innokas asenne oppimiseen. He ovat saaneet opiskella tarkoituksenmukaisissa ryhmissä erilaisilla työtavoilla ja osaavat hyödyntää opetusteknologiaa vaivattomasti ja monipuolisesti.” Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015