JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Advertisements

Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
Rehori-instituutti Koulutus
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
1. lukion kemian kurssin toteutus Tavoite Opiskelijat *saavat käsityksen kemian mahdollisuuksista * innostuvat opiskelemaan kemiaa *oppivat havainnoimaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TUTKIMUKSEEN PERUSTUVA KEMIAN OPETUS KEMIAN LAITOKSELLA
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Tytöt teknologian taitajiksi
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Polymeerit Ovat aineita, jotka koostuvat pienistä molekyyleistä, monomeereista, jotka ovat liittyneet toisiinsa kovalenttisin sidoksin Polymeerien tarkat.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Fysiikan hahmottava kokeellisuus (LAB) 5–10 ov ohjaaja: Ari Hämäläinen puh , fax
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos – intensiivikurssi kemian yliopisto-opiskelijoita motivoimaan Reetta Valtonen, fil. yo Kemian laitos Jyväskylän yliopisto.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
HIILIVEDYT IVA VITANOVA, SANNI SILVENTOINEN JA JONNA JALKANEN.
Hiilivedyt.
FYSIIKAN JA KEMIAN OPS 2016 Vuosiluokat 7-9. Mikä muuttuu? (FYKE 7-9) Pääpaino kvalitatiivisella/makroskooppisella tasolla Sisältöjen jäsentäminen ja.
Fysiikan ja kemian sanaston luomiseen ja käsitteiden selventämiseen tähtäävä harjoitus. VUOSILUOKILLE 7-9 OTSO JARVA, SAARNILAAKSON KOULU AVAINSANAT Euroopan.
Oulun normaalikoulun lukio. Normaalikoulun lukio on Linnanmaalla toimiva Oulun yliopiston harjoittelukoulu. Koulussa työskentelee varsinaisten opettajien.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Kemia 1ov sosiaali- – ja terveysala
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
Ainereaali- uhka vai mahdollisuus?
Matemaattisen tekstin tuottaminen
Kemian laitoksen OPS-info 2.5.
Tutkielman teko-ohjeet
Eliöt rakentuvat soluista
Lukion kemia 3, Reaktiot ja energia
MONIPUOLINEN HIILI Elollisen luonnon molekyylien runkoalkuaine on hiili. Sillä on kaksi ominaisuutta, jotka tekevät siitä alkuaineiden joukossa poikkeuksellisen:
Biologian YO-koe: syyskuun 18. päivänä (maanantai)
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Oulun normaalikoulun lukio
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
1. Hiili – yksi elämän alkuaineista
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Orgaanisia reaktioita
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Millainen luonnontiede kemia on ?
Lämpimästi tervetuloa Kumpulan tiedekampukselle!
Kemian opetuksen päivät
Millainen on kemian mikromaailma
Jaksollinen järjestelmä ja alkuaineet
KE6 – Kemian kertauskurssi
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Kirjoittajaprofiilit
KEMIA 1osp Tekijä lehtori Zofia Bazia-Hietikko.
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen päivät

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion kemian ensimmäisen kurssin opetussuunnitelma ja oppikirjat Gradun sisältö –Opetussuunnitelman sisällöt ja tavoitteet –Erilaiset oppikirja-analyysit –Opetussuunnitelman vertailua oppikirjoihin –Oppikirjojen tehtävät –Kokeellisuus oppikirjoissa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen analysoinnin merkitys Oppikirjasidonnaisuus Mikä oppikirjasarja sopii minulle parhaiten? –Opetuksen suunnittelu –Eriyttäminen –Monipuoliset työtavat  ei voida tietää oppilaiden kantaa asiaan Kirjoittajille apua laadukkaan kirjan aikaansaamiseksi

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen analyysit Sisällöt –Laajuus ja monipuolisuus Tehtävät –Määrä ja luokittelu Kokeellisuus –Määrä, luokittelu ja kokonaisuus Kirja kokonaisuutena –Lukiotasoisen kirjan rakenne

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KE1 -kurssin sisältö opetussuunnitelmassa Orgaaniset yhdisteryhmät –Rakenne, ominaisuudet, sovellukset, merkitys ihmiselle ja elinympäristölle Sidokset ja poolisuus –Kovalenttiset sidokset, heikot vuorovaikutukset Seokset, ainemäärä ja pitoisuus –Käsitteet, laskukaavat, erotusmenetelmät, liuokset Hapettumis- ja pelkistymisreaktiot, protolysoituminen –Palaminen, neutraloituminen, muut reaktiot

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen ja opetussuunnitelman vastaavuus Kemisti + Tiivis kokonaisuus Kide + Isomeria, reaktiot Mooli + Nukleiinihapot, heikot vuorovaikutukset, erotusmenetelmät Neon + Typpiyhdisteet, erotusmenetelmät Reaktio + Sidokset, heikot vuorovaikutukset, poolisuus

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen ja opetussuunnitelman vastaamattomuus Kemisti –Hiilihydraatit, typpiyhdisteet, erotusmenetelmät Kide –Typpiyhdisteet, pelkistyminen, erotusmenetelmät Mooli –Fenolit, eetterit, proteiinit, typpiyhdisteet Neon –Heikot vuorovaikutukset  fysikaaliset ominaisuudet Reaktio –Erotusmenetelmät, typpiyhdisteet

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tehtävien luokittelu Tehtävien kokonaismäärä –Kide, Mooli, Neon, Reaktio >99 (Kemisti 139) Tiedonhankintaan ja –käsittelyyn liittyvät tehtävät –Kide, Neon >10 Kokeelliset tehtävät –Kide, Neon >10 Laskennalliset tehtävät –Mooli, Reaktio >30 Molekyylimallinnukseen liittyvät tehtävät –Neon >2 Perustehtävät –Kide, Mooli, Neon, Reaktio >50

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen kokeellisuus Oppilastöiden määrä  Mooli, Neon > 10 –Perinteiset ja avoimet työt Työturvallisuus asiat –Mooli, Reaktio  hyvin –Kemisti, Neon  puutteellisesti Ympäristönäkökulma  Kemisti, Reaktio Muuta huomioitavaa –Väline-esittelyt  Mooli, Kemisti, Reaktio –Reaktio  työselostus ym. –Kide  piirroksissa esitetyt kokeet

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen tyylierot Kemisti  Tiivistettyä tietoa pikkukappaleissa Kide  Orgaaninen kemia pääosassa Mooli  Paljon tekstiä, kookas opus Neon  Kokeellisuus ja arkielämä lähtökohtina opetukselle Reaktio  Hyvä, perus..