JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen päivät
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion kemian ensimmäisen kurssin opetussuunnitelma ja oppikirjat Gradun sisältö –Opetussuunnitelman sisällöt ja tavoitteet –Erilaiset oppikirja-analyysit –Opetussuunnitelman vertailua oppikirjoihin –Oppikirjojen tehtävät –Kokeellisuus oppikirjoissa
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen analysoinnin merkitys Oppikirjasidonnaisuus Mikä oppikirjasarja sopii minulle parhaiten? –Opetuksen suunnittelu –Eriyttäminen –Monipuoliset työtavat ei voida tietää oppilaiden kantaa asiaan Kirjoittajille apua laadukkaan kirjan aikaansaamiseksi
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen analyysit Sisällöt –Laajuus ja monipuolisuus Tehtävät –Määrä ja luokittelu Kokeellisuus –Määrä, luokittelu ja kokonaisuus Kirja kokonaisuutena –Lukiotasoisen kirjan rakenne
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KE1 -kurssin sisältö opetussuunnitelmassa Orgaaniset yhdisteryhmät –Rakenne, ominaisuudet, sovellukset, merkitys ihmiselle ja elinympäristölle Sidokset ja poolisuus –Kovalenttiset sidokset, heikot vuorovaikutukset Seokset, ainemäärä ja pitoisuus –Käsitteet, laskukaavat, erotusmenetelmät, liuokset Hapettumis- ja pelkistymisreaktiot, protolysoituminen –Palaminen, neutraloituminen, muut reaktiot
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen ja opetussuunnitelman vastaavuus Kemisti + Tiivis kokonaisuus Kide + Isomeria, reaktiot Mooli + Nukleiinihapot, heikot vuorovaikutukset, erotusmenetelmät Neon + Typpiyhdisteet, erotusmenetelmät Reaktio + Sidokset, heikot vuorovaikutukset, poolisuus
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen ja opetussuunnitelman vastaamattomuus Kemisti –Hiilihydraatit, typpiyhdisteet, erotusmenetelmät Kide –Typpiyhdisteet, pelkistyminen, erotusmenetelmät Mooli –Fenolit, eetterit, proteiinit, typpiyhdisteet Neon –Heikot vuorovaikutukset fysikaaliset ominaisuudet Reaktio –Erotusmenetelmät, typpiyhdisteet
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tehtävien luokittelu Tehtävien kokonaismäärä –Kide, Mooli, Neon, Reaktio >99 (Kemisti 139) Tiedonhankintaan ja –käsittelyyn liittyvät tehtävät –Kide, Neon >10 Kokeelliset tehtävät –Kide, Neon >10 Laskennalliset tehtävät –Mooli, Reaktio >30 Molekyylimallinnukseen liittyvät tehtävät –Neon >2 Perustehtävät –Kide, Mooli, Neon, Reaktio >50
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen kokeellisuus Oppilastöiden määrä Mooli, Neon > 10 –Perinteiset ja avoimet työt Työturvallisuus asiat –Mooli, Reaktio hyvin –Kemisti, Neon puutteellisesti Ympäristönäkökulma Kemisti, Reaktio Muuta huomioitavaa –Väline-esittelyt Mooli, Kemisti, Reaktio –Reaktio työselostus ym. –Kide piirroksissa esitetyt kokeet
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen tyylierot Kemisti Tiivistettyä tietoa pikkukappaleissa Kide Orgaaninen kemia pääosassa Mooli Paljon tekstiä, kookas opus Neon Kokeellisuus ja arkielämä lähtökohtina opetukselle Reaktio Hyvä, perus..