Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ainereaali- uhka vai mahdollisuus?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ainereaali- uhka vai mahdollisuus?"— Esityksen transkriptio:

1 Ainereaali- uhka vai mahdollisuus?
Heikki Saarinen Kemian opetuksen päivät

2

3

4

5 Keskittyminen eri aineisiin (kevät 2005)

6 Kevät 2006 Kokeisiin ilmoittautuneet (yhteensä 39 844)
Aine Ilmoittautuneita % ev.lut.uskonto 3 988 10% ortod. uskonto 232 0,1% ET 259 0,6% filosofia 937 2,4% psykologia 6 379 16% historia 6 354 15,9% yhteiskuntaoppi 3 369 8,5% fysiikka 4 234 10,6% kemia 3 864 9,7% biologia 4 654 11,7% maantiede 5 765 14,5%

7 Reaalikokeen osallistujat
Varsinaiset Kaikki Pakollisen kokelaat oppilaslajit osuus Kevät     % Kevät     % Kevät     % Kevät % Kevät

8

9 Kemian kokeen kirjoittavien määrään vaikuttavat mm.:
tutkintorakenteen muuttuminen (vain äidinkieli pakollinen) uusien kokeiden (yhteiskuntaoppi, terveystieto) mukaantulo osallistuminen kokeeseen minimiperiaatetta tai jatko opiskelua silmälläpitäen kaksi reaalikoetta kirjoittavien määrä fysiikan ja biologian koe eri päivänä kun kemian koe annettavien tehtävien määrän kasvu kokeen merkitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa

10 Uudistuksia kemian kokeessa:
-Kaksitoista tehtävää, joista enintään kahdeksaan saa vastata -Kaksi jokeritehtävää -Osatehtävien (a,b,c jne) maksimipistemäärien ilmoittaminen

11 Kemian kokeen laadinnan avainkohtia:
Riittävä määrä perustehtäviä läpäisyn takaamiseksi - Peruskäsitteiden hallinta - Tavallisten kemiallisten ilmiöiden tunteminen - Reaktioyhtälöiden laatiminen - Stoikiometristen laskujen osaaminen - Funktionaalisten ryhmien tunnistaminen - Taulukkokirjan lukutaito Tehtävien sopiva vaikeusgradientti Kokeelliset tehtävät Jokeritehtävien luonne


Lataa ppt "Ainereaali- uhka vai mahdollisuus?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google