Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Apurahakysely kuvataiteilijoille. Kyselyn tarkoitus: Suomen Taiteilijaseura selvitti lokakuussa, millaisia toiveita ja näkemyksiä ammattikuvataiteilijoilla.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Arviointi osana oppimisprosessia
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Valtuustotyön arviointi
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Ympäristönäkökohdat - kierrätystä
Innokylän arviointimittari
THL, Helsinki Alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategiat mainosrajoitusten vastustamiseksi Juha-Pekka Lauronen Tohtorikoulutettava Valtiotieteellinen.
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Monialainen yhteispalvelu
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Tervetuloa Innopajaan
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
<Hankkeen nimi>
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Jääkiekon laatupäivät
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Viestinnän työkalupakki
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Väyläopintoihin ohjautuminen
Viestintäsuunnitelma
Tiirismaan vesopäivät
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ajanhallinta opiskelussa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy

Välineet ja ”tapaus” Laki viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (SOVA-laki) YM:n Oheet suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista Kuntaliiton kirje Apulaisoikeuskanslerin päätös Hml kaupungin jätestrategiasta

Kuntaliiton jätestrategiset kannanotot ”Olipa jätehuollon toteutus järjestetty kunnassa miten tahansa, on kunnan määriteltävä tavoitteet, järjestettävä seuranta ja muistettava, että kunnalla on vastuu ja isännän rooli jätehuollon järjestämisessä” Suositus, että jokaisessa kunnassa oma jätepoliittinen ohjelma eli jätestrategia Vapaaehtoinen suunnitelma

SOVA-laki Kuntien jätestrategiat eivät vaadi ”määrämuotoista SOVAa” (4 §) 3 § Yleinen velvollisuus –Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on huolehdittava siitä, että suunnitelman tai ohjelman ympäristövaikutukset selvitetään ja arvioidaan riittävässä määrin valmistelun kuluessa, jos suunnitelman tai ohjelman toteuttamisella saattaa olla merkittäviä ympäristövaikutuksia –Aiemmin YVA-lain 24 §:ssä sama sisältö

Kuntaliiton kannanotto ”Kuntaliiton näkemyksen mukaan jätestrategiatyötä voidaan ja tulisikin kehittää osallistuutta ja vuorovaikutusta tukevaan suuntaan.” ”Erityisesti silloin, kun kunnan jätestrategiassa otetaan kantaa jätteiden käsittelytapaan tai laitosratkaisuihin, tulisi eri ratkaisujen ympäristövaikutukset arvioida tiedottavassa, avoimessa ja vuorovaikutteisessa prosessissa.”

YM:n ohjeet SOVAsta: Mitä Liite 1: Esimerkkejä suunnitelmista ja ohjelmista, joiden toteuttamisella saattaa olla merkittäviä ympäristövaikutuksia Hallinnonala: Kunnat ja kuntayhtymät Esimerkit: Sektorisuunnitelmat kuten energia- ja jätehuoltopolitiikka, vesihuolto

YM:n Ohjeet SOVAsta: Miten ”Arviointi perustuu eri vaihtoehtojen tarkasteluun” –vaihtoehtojen muodostaminen vaikuttaa ratkaisevasti työn lopputulokseen. Tästä syystä vaihtoehtojen sisällöstä tulisi neuvotella eri osapuolten kanssa –vaihtoehtojen muotoilun lähtökohtana voidaan käyttää eri osapuolten käsityksiä tähänastisen toiminnan puutteista, parannusehdotuksista ja kehitystavoitteista

YM:n Ohjeet SOVAsta: Miten Osallistuminen ja yhteistyön järjestäminen Tietoa siitä, –mitä eri tahot pitävät ympäristön kannalta merkittävinä kysymyksinä ja todennäköisinä ympäristövaikutuksina –miten ympäristövaikutukset kohdistuvat eri kansalaisryhmiin ja tahoihin –erimielisyyttä aiheuttavien tekijöiden tunnistaminen ja avoin käsittely; mahdollisuus näkökantojen sovittelulle Tapoja –Haastattelut, yhteistyöryhmät, kuulemiset ja keskusteluryhmät; mahdollisesti edustajien välityksellä

YM:n Ohjeet SOVAsta: Miten Ympäristövaikutusten selvittäminen –tarkkuuden taso ohjelman yksityiskohtaisuuden mukaan; laaja-alaisissa laadullinen kuvaus yleensä hyödyllistä –erot selvimmin esiin vaihtoehtojen välisinä eroina –osapuolten kesken sovitaan niistä vaikutuksista, joiden suhteen vaihtoehtoja verrataan (tarkistusluettelo) –Tavoitellut vaikutukset sekä toivotut ja ei-toivotut sivuvaikutukset –Erityisen huolellisesti yhteis-, välilliset ja seurausvaikutukset –Voidaan tarkentaa vaihtoehtoja

YM:n Ohjeet SOVAsta: Miten Vaihtoehtojen vertailu –parhaan ve:n esittäminen vaikeaa –voi olla yleistajuinen kooste puolesta ja vastaan esitetyistä perusteluista –Tärkeää esittää, millaiseen kehitykseen kunkin vaihtoehdon valinta saattaa johtaa –Jos valitaan yksi vaihtoehto, esitetään selkeästi, mihin valinta perustuu: esiintulleet haitat ja hyödyt Raportointi Seuranta

Oikeuskansleri Hml:sta Strategian valmistelun yhteydessä ei ole arvioitu suunnitelman vaihtoehtoja ja niiden ympäristövaikutuksia. Ei myöskään käy ilmi, että valmistelussa olisi käyty vuoropuhelua yleisön kanssa Ympäristöministeriö katsoo lausunnossaan, että näin olisi ollut asianmukaista tehdä strategian suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa. Lain tavoitteet huomioiden voin näiltä osin yhtyä YM:n perusteltuihin näkemyksiin asianmukaisista menettelytavoista jätestrategian valmistelussa.

Alueelliset jätesuunnitelmat Pakko tehdä määrämuotoinen SOVA Huolehditaanko osallistumisesta; tuodaanko vaihtoehtoihin jätteiden synnyn ehkäisy ???

Valittaminen jätestrategiasta Kuntalain mukaan oikaisuvaatimus 30 päivän kuluessa siitä kun pöytäkirja tullut nähtäville --> Kunnallisvalitus hallinto-oikeuteen Hankevalmistelun yhteydessä ei enää voi valittaa, luultavasti... (Tapani voi auttaa kokeilussa)

Strategioihin ehkäisyvaihtoehto! Jätteiden synnyn ehkäisy tärkein ja ensisijainen jätehierarkian neljästä tavoitteesta Tästä voi keskustelun aloittaa: taloudellinen panostus samaa luokkaa –nyt YTV:ssä ehkäisyyn 5 % henkilöstöresursseista ja 1,5 % kokonaisbudjetista