Turvallinen hoitotyö 1,5ov

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Terveyden edistäminen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Pirkko Rimpilä-Vanninen
RISKIEN HALLINTA RAKENNUSTYÖMAALLA
TBHOI1 BIOANALYYTIKON HOIDOLLINEN TIETO- JA TAITOPERUSTA 5op Osasuoritukset: TBHEP2 Hoidon perusteet 1 op TBLÄÄ2 Lääkehoidon perusteet 1 op TYEA1 Ensiapu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
Terve mieli työssä Tuula Löf Työelämän teemapäivä
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen vanhustyössä
Tutkintosuoritusten arviointi
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Työkyvyn tukemisen keinot työpaikalla ja kuntoutukseen ohjaaminen
Mielenterveys kuntoutus
Työturvallisuus s. 50 – 53 tIrEZ7hZ_Dw.
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Liikunnan arviointi luokilla
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
ASEPTIIKKA Marianne Niinimäki.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Arviointi.
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Perhetyön perusteet –opintojakson rakenne
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Liikesaksan perusteet I
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
VARHAISKASVATUS 1 OV PETRA SUONIO.
AIKUISEN HOITOTYÖ O4007HO 4OP
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Toukokuussa: Kesäkuussa: TO 2.5. VIRTUAALIVESIJUMPPA KLO 7.50
elokuun virtuaalivesijumpat
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Turvallinen hoitotyö 1,5ov

Sisältö aseptisen työskentelyn periaatteet ja aseptinen työjärjestys tartuntatautien torjuntatyön säädökset yleisimmät tartuntatautien aiheuttajat ja niiden leviämistiet infektioiden taloudelliset vaikutukset henkilökohtainen hygienia ja käsien hoito työsuojeluohjeet, terveysvaarojen ja haittojen torjuminen ergonominen työskentely, taukoliikunta työhyvinvointi EA 1 -vaatimustason mukainen sisältö (20 t, Sirpa Saari)

Aikataulu Ti 20.8. klo 12.15-14.45 (3) Aloitus. Aseptisen työskentelyn periaatteet ja aseptinen työjärjestys. (selvitys- ja tuntitehtävät aseptiikasta) Ke 21.8. klo 12.15-14.45 (3) Yleisimmät tartuntatautien aiheuttajat ja niiden leviämistiet. Infektioiden taloudelliset vaikutukset. (tehtävä) Ti 27.8. klo 12.15-14.45 (3) Tartuntatautien torjuntatyön säädökset. (tehtävä säädöksistä) To 29.8. klo 10-11.30 (2) Henkilökohtainen hygienia ja käsien hoito. (PP-esitys) Ke 18.9. klo 11-14.45 (4) Henkilökohtainen hygienia ja käsien hoito. (harjoittelu) Työsuojeluohjeet, terveysvaarojen ja haittojen torjuminen. To 3.10. klo 12.15-15.30 (4) Ergonominen työskentely, taukoliikunta. Työhyvinvointi. (selvitystehtävä, PP-esitys) Ti 8.10. klo 8.15-10.30 (3) Kertausta, tentti.

Oppimisen arviointi ja arviointimenetelmät Oppimistehtävät tunneilla Selvitystehtävä tartuntataudeista ja tartunnanaiheuttajista Harjoitukset (käsien pesu ja desinfiointi) Tentti ti 8.10.

Hoito ja huolenpito tutkinnon osan arviointikriteerit 1. Työprosessin hallinta Tyydyttävä T1 Opiskelija Hyvä H2 Kiitettävä K3 Suunnitelmallinen työskentely asettaa tavoitteita työryhmän tukemana omalle toiminnalleen. Kertoo tavoitteistaan työryhmälle ja toteuttaa suunnitelmaansa. asettaa tavoitteita omalle toiminnalleen ja perustelee suunnitelmaansa työryhmälle. Toteuttaa suunnitelmaansa. asettaa tavoitteet omalle toiminnalleen ja esittää työryhmälle vaihtoehtoisia ratkaisuja suunnitelmaansa, toteuttaa sitä ja arvioi omaa toimintaansa. Laadukas työskentelee ohjattuna toimintaympäristön laatusuositusten mukaan. työskentelee toimintaympäristön laatusuositusten mukaan. työskentelee toimintaympäristön laatusuositusten mukaan ja tekee kehittämisehdotuksia.

Hoito ja huolenpito tutkinnon osan arviointikriteerit 2. Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta Tyydyttävä T1 Opiskelija Hyvä H2 Kiitettävä K3 Terveyden, turvallisuuden ja toimintakyvyn huomioonottaminen edistää voimavaralähtöisesti asiakkaan tai potilaan fyysistä ja psyykkistä terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia. edistää voimavaralähtöisesti ja oma-aloitteisesti asiakkaan tai potilaan terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia. edistää voimavaralähtöisesti, oma-aloitteisesti ja monipuolisesti asiakkaan tai potilaan terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Lääkehoidon toteuttaminen Työskentelee ja työ- ja ympäristönsuojeluohjeita noudattaen. ja työ- ja ympäristönsuojeluohjeita noudattaen. aseptiikkaa ja työ- ja ympäristönsuojeluohjeita noudattaen.

Hoito ja huolenpito tutkinnon osan arviointikriteerit 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Tyydyttävä T1 Opiskelija Hyvä H2 Kiitettävä K3 Terveyttä, turvallisuutta ja toimintakykyä koskevan tiedon tietää aseptisen työskentelyn periaatteet ja tartuntatautien torjuntatyön säädökset sekä ottaa niitä huomioon hoito- ja huolenpitotyössä. ottaa huomioon työssään aseptisen työskentelyn periaatteet ja tartuntatautien torjuntatyön säädökset sekä perustelee niillä toimintaansa. ottaa huomioon työssään aseptisen työskentelyn periaatteet ja tartuntatautien torjuntatyön säädökset sekä perustelee niillä monipuolisesti toimintaansa. Ottaa huomioon työssään yleisimmät tartuntojen aiheuttajat sekä niiden leviämistiet. Ymmärtää infektioiden taloudelliset vaikutukset.

Hoito ja huolenpito tutkinnon osan arviointikriteerit 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Tyydyttävä T1 Opiskelija Hyvä H2 Kiitettävä K3 Ammattietiikka noudattaa toistuvissa työtilanteissa sosiaali- ja terveysalan säädöksiä, säännöksiä ja eettisiä periaatteita. noudattaa muuttuvissa työtilanteissa sosiaali- ja terveysalan säädöksiä, säännöksiä ja eettisiä periaatteita. noudattaa muuttuvissa työtilanteissa sosiaali- ja terveysalan säädöksiä, säännöksiä ja eettisiä periaatteita sekä perustelee niillä toimintaansa. Terveys, turvallisuus ja toimintakyky noudattaa työpaikan työhyvinvointi- ja työsuojeluohjeita sekä työpaikan sähkö- ja paloturvallisuusmääräyksiä. Käyttää asianmukaista työasua ja tarvittavia suojaimia. noudattaa työpaikan työhyvinvointi- ja työsuojeluohjeita sekä työpaikan sähkö- ja paloturvallisuusmääräyksiä. Torjuu työn aiheuttamia terveysvaaroja ja -haittoja ja ylläpitää omalta osaltaan hyvää ilmapiiriä työpaikalla. noudattaa työpaikan työhyvinvointi ja työsuojeluohjeita ja työpaikan sähkö- ja paloturvallisuusmääräyksiä. Torjuu työn aiheuttamia terveysvaaroja ja -haittoja. Ehkäisee ennalta työn aiheuttamia riskitekijöitä sekä ylläpitää omalta osaltaan hyvää ilmapiiriä työpaikalla.

Hoito ja huolenpito tutkinnon osan arviointikriteerit 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Tyydyttävä T1 Opiskelija Hyvä H2 Kiitettävä K3 Terveys, turvallisuus ja toimintakyky toimii voimassa olevien hygieniakäytäntöjen ja aseptisen työjärjestyksen mukaisesti ja huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan (mm. käsien pesu ja desinfiointi) niin, ettei aiheuta tartuntoja. toimii voimassa olevien hygieniakäytäntöjen ja aseptisen työjärjestyksen mukaisesti ja tuntee voimassa olevat säännökset. toimii voimassa olevien hygieniakäytäntöjen ja aseptisen työjärjestyksen mukaisesti ja perustelee tekemänsä ratkaisut. Ottaa työssään huomioon voimassa olevat säännökset. käyttää ergonomisesti oikeita työskentelytapoja hoito- ja huolenpitotyössä sekä hyödyntää taukoliikuntaa tuki- ja liikuntaelinvammojen ennaltaehkäisyssä. käyttää ergonomisesti oikeita työskentelytapoja ja apuvälineitä hoito- ja huolenpitotyössä sekä hyödyntää taukoliikuntaa tuki- ja liikuntaelinvammojen ennaltaehkäisyssä. työskentelee hoito- ja huolenpitotyössä ergonomisesti oikein hyödyntäen asiakkaan tai potilaan voimavaroja ja apuvälineitä sekä ennaltaehkäisee työn aiheuttamia tapaturmia ja vammoja sekä hyödyntää taukoliikuntaa tuki- ja liikuntaelinvammojen ennaltaehkäisyssä.