Lapsikeskeinen tilannearvio Lastensuojelutarpeen arviointi peruspalveluiden sosiaalityössä Vertaiskonsultaatioseminaari 8.-9.6.2006 Metsä-Luostolla / 8.6.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Advertisements

P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Ammatillisen työn ja asiakastyön menetelmiä
Kati Aikio-Mustonen ja Raija Kumpula Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus jakaantuu kolmeen toimintayksikköön  Lapin yksikkö  Oulun yksikkö.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
MIPA Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma – mistä oikein on kyse? Järjestötyöpaja I DIAK Jouni Tourunen 2015Jouni Tourunen1.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
VANHEMPIEN JA LÄHEISTEN TUKEMINEN OSANA SUKUPOLVIEN KETJUJEN VAHVUUDEKSI KÄÄNTÄMISTÄ Läheistyön seminaari Mareena Heinonen, Sannariikka.
Yhteiskunnan tuki odottaville äideille
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Monialainen ja verkostomainen työ Ohjaamoissa
Monialainen yhteispalvelu
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Osallisuus vammaissosiaalityössä
<Hankkeen nimi>
Sosiaaliohjaaja Heini Leskinen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Palvelutarpeen arvio ja varhaisen tuen palveluohjaus
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
THL:n tuki kehittämishankkeille
Lastensuojelun Perhehoito
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Uusi suunta työelämään -hanke
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Henkilökohtainen budjetointi
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Malli yhteiseen arviointiin ja suunnitelman tekoon
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Perheoikeudelliset palvelut
[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
RAI Espoossa
Case-työskentely Rovaniemellä
Esityksen transkriptio:

Lapsikeskeinen tilannearvio Lastensuojelutarpeen arviointi peruspalveluiden sosiaalityössä Vertaiskonsultaatioseminaari Metsä-Luostolla / / Maija Uramo

Lapsikeskeisen lastensuojelun sosiaalityön idea SOSIAALITYÖNTEKIJÄ LAPSIVANHEMMAT MU

Lapsikeskeisyydestä lapsikeskeisellä ideologialla on pitkä historia (esim. Bardy 1996) uudessa lapsitutkimuksessa lapset nähdään sosiaalisina toimijoina ja kyvykkäinä tuottamaan sellaista tietoa, jota aikuisilta ei voi saada – esim. tietoa lapsen omista kokemuksista ja hänen omaan elämäänsä liittyvistä tulkinnoista (esim. Kiili 1996; Bardy 2001; Eskonen 2000, 2004; Ritala-Koskinen 2001; Järventie 2001; Helavirta 2005) lapsikeskeisyys nojaa nykyiseen lastensuojelulakiin => lapsi nähdään tarpeellisena entistä selvemmin määrittää lastensuojelutyön asiakkaaksi ja työskentelyn päähenkilöksi (Sinko 2005, 15) lapsikeskeisen sosiaalityön kehittämistä on tehty 1990-luvun lopusta lähtien useissa hankkeissa (Oranen: Lapsen aika –projekti, 2001, Forsberg 2002, 2002; Möller, 2004: Pesäpuun PRIDE ja lastensuojelun avohuolto –kehittämishanke ja Norsu-projekti; Stakesin Elämänketju-hanke, esim. Barkman&Virtanen 2002;) MU

Lapsikeskeisyyden ydinasioita (Tulensalo&Ervast 2006) lapsi on työskentelyssä ensisijainen asiakas ja avun saaja. työskentelysuhde luodaan aina myös vanhempiin, mutta siten että lapsi ja lapsen arki on työn keskiössä. sos.tt. työskentelee aktiivisesti ja systemaattisesti lapsen kanssa kaikissa avohuollon sos.työn vaiheissa. lapsi huomioidaan erityisesti myös perheen yhteisissä tapaamisissa tai neuvotteluissa. lapsi ei ole aina paikalla tapaamisissa. MU

jatkuu… lapsen ei edellytetä käyttäytyvän aikuisen tavoin. lapsen kanssa ollaan vuorovaikutuksessa lapselle ominaisilla tavoilla. tavoitteena on lapsen auttaminen sekä suoraan että välillisesti vanhempien ja muiden aikuisten toimesta. vanhemmuutta arvioidaan suhteessa asiakkaana olevaan lapseen ja lapsen yksilöllisiin tarpeisiin. MU

Vanhemmuudesta - arvo, asema, oikeus, kunnia, tehtäviä, velvoite, - ongelma, pulma, - biologinen vanhemmuus, - sosiaalinen vanhemmuus, - psykologinen vanhemmuus, - isäpuoli, äitipuoli, puolivanhempi - lapsi ja uusperheen uusi aikuinen vanhemmuussuhteessa,  Voisi tarkastella myös joltakin muulta kuin, vanhemmuusperustalta => puolisuhteita  ei-vanhemmuuteen perustuvat aikuissuhteet. (Ritala-Koskinen 2001)  MIKÄ ON LAPSEN PERHE? VANHEMMUUS LAPSEN ARJESSA? MU

Perhelähtöisessä lapsikeskeisyydessä (Tulensalo&Ervast 2006) perhe nähdään aina yksilöiden kautta, koska perheen yhteistä etua on vaikea määrittää. lapsi huomioidaan perheeseensä kuuluvana, mutta aina myös itsenäisenä yksilönä. sekä lapsen että vanhempien näkemys kuullaan. Lapsen kokemus ja mielipide nostetaan tietoisesti perheen aikuisten näkemysten rinnalle. lapsen kokemus on yhtä arvokas kuin muiden perheenjäsenten kokemus. lapsen edun ja hyvinvoinnin tukeminen on ls:n ensisijainen tehtävä. tilannearviossa sos.tt. on aina lapsen puolella => lapsen turvan, suojelun ja muiden tarpeiden ensisijaisena pitämistä kaikissa tilanteissa => parhaiten se toteutuu yhteistyössä vanhempien kanssa. MU

Käytännössä lapsen ja vanhempien työskentely tilannearviossa: (Tulensalo & Ervast 2006) sosiaalityöntekijä on sekä lapsen että vanhemman työntekijä. työprosessissa on lapsen ja vanhempien yhteisiä tapaamisia. Tilannearvion alussa ja lopussa on perheen yhteinen tapaaminen. lapsi saa kertoa oman käsityksensä keitä hänen perheeseensä kuuluu ja keitä muita läheisiä ihmisiä lapsen elämässä on. Lapsi saa myös kuvailla millaiseksi hän kokee suhteet perheen jäseniin sekä muihin läheisiin. vanhempien tapaamisessa käydään läpi lapsen verkostot ja vanhemmat saavat kuvailla näkemyksiään lapsen suhteista perheen jäseniin ja muihin lapselle tärkeisiin ihmisiin. MU

Miksi malli lastensuojelutarpeen arviointiin? malli jäsentää työskentelyä niin asiakkaan kuin työntekijän näkökulmasta. lapsen tilanne selvitetään mahdollisimman perusteellisesti varhaisessa vaiheessa. palvelutarpeiden selvittäminen auttaa kohdentamaan palveluita paremmin. toistamalla tilannearvioita voidaan palvelujen vaikuttavuutta arvioida. (Kääriäinen A. 2003). MU

Lastensuojelun alkuvaiheen tilannearvion tavoite: lapsen tilanteen selvittäminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. työskentelyn systematisoiminen ja näkyväksi tekeminen työprosessin dokumentoiminen. palvelutarpeen selvittäminen ja tarpeen mukaisten palveluiden löytäminen. työprosessin arvioiminen. (Kääriäinen A. 2003)

Lastensuojelun alkuvaiheen tilannearvioinnin lähtökohdat: arviointi keskittyy lapsen tilanteen kartoittamiseen sekä tarpeiden ja voimavarojen selvittämiseen. arviointi tehdään yhdessä lapsen ja vanhemman kanssa. tavoitteena on saada alkuvaiheen arviointi lapsen tilanteesta, lapsen ja vanhemman välisestä vuorovaikutussuhteesta ja vanhemmuudesta. arviointi on tekemisen väline ja suunnitelmallisen työskentelyn perusta. tilanteen arviointi ja muutoksen tarkastelu tehdään yhdessä asiakkaan kanssa, jolloin myös palvelujen vaikuttavuutta voidaan arvioida. (Kääriäinen A. 2003) MU

Lapsikeskeisen lastensuojelun avohuollon alkuvaiheen tilannearvio Alku- tapaa- minen Lapsi ja vanhemmat Lapsen tapaaminen Lapsen tapaaminen Lapsen tapaaminen Yhteis- tapaa- minen Lapsi ja vanhem- mat Tarjotun avun ja tuen sekä yhteistyöverkostojen selvittäminen Kotikäynti Vanhemmat Asiakkuus jatkuu Asiakkuus loppuu MU Yhteenvedon laatiminen HS:n l a t i m i s t a p.