OPISKELIJAN PAREMPAA TERVEYTTÄ Psykologin rooli opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastuksissa Rita Jähi ja Marja Valtari Minna Martin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Opiskeluhuollon palvelut Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri Oikeus oppimiseen
Susanna Fagerlund-Jalokinos1 Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen THL: lla 2015.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Ammatillisen kuuntelemisosaamisen vaikutus työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa FT Sanna Ala-Kortesmaa Yliopisto-opettaja Tampereen teknillinen yliopisto.
Bioanalyytikon tehtäväsiirrot ja tehtäväkuvan laajentuminen Kaija Sopenlehto Bioanalyytikko (yamk) Suomen Bioanalyytikkoliitto ry.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Finnan käyttäjät, keitä he ovat?
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Toimintasuunnitelma 2017 FinELib-konsortio.
Opeka-kyselyn tulokset
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tervetuloa Innokylään
Osana sivistysteknologiaa
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Lääkeaineet Aspiriini oli ensimmäinen laboratoriossa valmistettu lääke. Asetyylisalisyylihappo eli aspiriini on maailman tunnetuin särkylääke, ja sen on.
Pohjoisen diakonian haasteet
Kuluttajan etu – onko sitä ?
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Henkilöstö kilpailutekijänä
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Tervetuloa Innopajaan
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Terve mieli työssä Sirkku Kivistö Työterveyslaitos
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Innopaja
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Graduinfo Kalevi Korpela, ympäristöpsykologia
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Tervetuloa! Äänikirjoja verkotta – kirjaston palveluita ikäihmisille
Kohti oppivia marjatilaverkostoja –hankkeen esittely
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Työhönvalmennustiimi esittäytyy
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Etsivän nuorisotyön koordinaatiotoiminta
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Opinnoista töihin teemaryhmän kokous KP OTE
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Innopaja
Research Data Management Agents
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

OPISKELIJAN PAREMPAA TERVEYTTÄ Psykologin rooli opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastuksissa Rita Jähi ja Marja Valtari Minna Martin

OPISKELIJAN PAREMPAA TERVEYTTÄ Tiedekuntayhdyshenkilötoiminta YTHS:llä Kliinisen potilastyön kautta syntynyt syvempi käsitys opiskelusta kyseisessä tiedekunnassa Taustalla terveystutkimusten tuottama tieto Tavoite: Kunkin tiedekunnan opiskelijoiden erityisien tarpeiden, haasteiden, tyypillisten ongelmien hahmottaminen

OPISKELIJAN PAREMPAA TERVEYTTÄ  Psykologeilla tiedekuntavastuut  Tuutorkoulutukset  Esim. lääketieteen opettajatuutorkoulutukset:  Lääketieteen opiskelijan mielenterveys ja ryhmäpaine  Muihin yhteydenottopyyntöihin vastaaminen: tietyn opiskelijan ongelmatilanteen käsittely, koulutus- ja luentopyynnöt, yhteisöllisiin tilaisuuksiin osallistuminen Psykologi tiedekuntayhdyshenkilönä – Turun malli

OPISKELIJAN PAREMPAA TERVEYTTÄ Opiskeluympäristö on hyvä tuntea  Em. työ pohjana Opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden arvioinnissa psykologin näkökulmasta  Tiedekunnan opiskelijoista karttuneen tiedon välittäminen yhteistyökumppaneille  Kyse ei ole vain lomakkeen täyttämisestä, vaan sitä, miten psykologin ammattitaitoa ja arviointikykyä käytetään apuna opiskeluympäristön ja -yhteisön kehittämisessä, pulmien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.

OPISKELIJAN PAREMPAA TERVEYTTÄ Lomakkeen täyttäminen  Lomake toimii keskustelun pohjana, esityslistana, jonka mukaan asioita otetaan esille tapaamisessa. Molemminpuolista tiedonvaihtoa.  Psykologin on hyvä olla aktiivinen keskustelussa ja käyttää hyödyksi kliinisestä työstä, mahdollisesta tiedekuntayhdyshenkilötyöstä ja terveystutkimuksesta peräisin olevaa tietoa kyseisen tiedekunnan opiskelijoiden haasteista.  Psykologin osaamisaluetta erityisesti lomakkeen kohta Psyykkinen kuormittavuus, opiskeluilmapiiri ja opiskelun kuormittavuus

OPISKELIJAN PAREMPAA TERVEYTTÄ Esimerkkejä Tampereen OPY-työstä  Informaatiotieteiden tieteenalayksikkö ja yleislääkärillä käynnit mielenterveyssyistä  Viestinnän, median ja teatterin tieteenalayksikkö ja opiskelun imu ja väsyminen