Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä 3.11.2008 Laatupäällikkö 014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Advertisements

Jyväskylän yliopiston laatutyö
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
HANKINNAT JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOSSA Ympäristöryhmän kokous Irja Rissanen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Tutkimuksen huippuyksikkö OPLAA, opetuksen laatuhanke OPLAApro, opetuksen laatuprosessi.
Vaikuttavuuden arviointi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Laatuvastaavien tapaaminen
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Tervetuloa Innokylään
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hallituksen kemikaaliohjelma tarkistettu – riskit hallussa
Opetustoimi osana Jyväskylää
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Vararehtori Päivi Karttunen Tampereen ammattikorkeakoulu
ISO/IEC vaatimustenmukaisuus maksajavirastotehtävissä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Jokainen totuus käy läpi kolme vaihetta. Ensin sille nauretaan.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Informaatikko Marja Kokko
Q-Test Oy: Kumppani käytännönläheiseen kehittämiseen Laatu, 29. 9
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
OT-keskus Erityistaso
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
tulevaisuuden työelämätaidot
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Pelastustoimen ajankohtaispäivät 2018
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö

Suunnittelu ja kehittäminen Esityksen sisältö Laadunvarmistusjärjestelmä Laatupolitiikka Laatuvaatimukset Toiminnanohjaus ja laadunvarmistus Laatukäsikirjan rakenne Laadunhallinnan kehittäminen Auditointiaineisto Auditoinnin käytännön järjestelyt

Suunnittelu ja kehittäminen JY:n laadunvarmistusjärjestelmä –Organisaation, –vastuunjaon, –vakiintuneiden menettelytapojen, –prosessien, –voimavarojen sekä –näiden arvioinnin ja –dokumentaation ‪jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus.

Suunnittelu ja kehittäminen Laadunvarmistusjärjestelmä (ja toiminnanohjaus)

Suunnittelu ja kehittäminen Laatupolitiikka (1) Pääperiaatteet –Toiminnan johtaminen ja vastuut on määritelty. –Toiminta perustuu yliopiston hallituksen toiminta- ja taloussuunnitelmassa hyväksymiin päämääriin ja yliopiston arvoihin. –Koko henkilöstö on sitoutunut laatutyön toteuttamiseen. –Laatutyö palvelee yliopiston perustehtävien suorittamista. –Prosessit on dokumentoitu riittävästi ja ymmärrettävästi. –Sidosryhmien tarpeet otetaan huomioon toiminnassa ja tiedottamisessa. –Laatutyöhön kuuluu toiminnan jatkuva arviointi ja kehittäminen.

Suunnittelu ja kehittäminen Laatupolitiikka (2) Tavoitteena on laadukas toiminta, joka on –eettisesti hyväksyttävää ja pohjautuu –kestävän kehityksen periaatteelle, –tasa-arvolle, –yhdenvertaisuudelle sekä –esteettömyydelle. Toiminnan periaatteet ovat avoimia ja helposti ymmärrettäviä sekä tarkistettavia. Tavoitteena on myös henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointi.

Suunnittelu ja kehittäminen Laatupolitiikka (3) ”Laatujärjestelmän perusta on CAF- arviointimalli (Common Assessment Framework), jota on sovellettu yliopiston tarpeisiin.” ”Laatujärjestelmä tekee mahdolliseksi toiminnan jatkuvan arvioinnin ja kehittämisen laatupolitiikan periaatteiden mukaan. Kehittämistyö perustuu Suunnittelun, Toteutuksen, Arvioinnin ja Kehittämisen (STAK-periaate) kehämäiseen soveltamiseen kaikessa toiminnassa.”

Suunnittelu ja kehittäminen Johtajuus Henkilöstö Strategiat ja toiminnan suunnittelu Kumppa- nuudet ja resurssit Prosessit Henkilöstö- tulokset Asiakas- ja kansalais- tulokset Yhteiskun- nalliset tulokset Keskeiset suoritus- kyky- tulokset ToimintaTulokset Innovatiivisuus ja oppiminen Yleinen CAF-malli

Suunnittelu ja kehittäminen Toiminta ja tulokset Innovatiivisuus ja oppiminen Suunnittele Toteuta Arvioi Kehitä JY:n malli Strateginen johtaminen Koulutus Tutkimus Yhteis- kunnallinen vuorovaikutus Perus- tehtävät Johtaminen Henkilöstö- johtaminen Yhteistyön johtaminen Talous- johtaminen Laatutyön johtaminen Aikuiskoulutus Tutkintotavoitteinen koulutus

Suunnittelu ja kehittäminen Laadunvarmistusjärjestelmä ja toiminnanohjaus

Suunnittelu ja kehittäminen Laatuvaatimukset Korkeatasoinen tutkimus tekee JY:sta yhden Suomen johtavista yliopistoista ja omilla kärkialoillaan kansainvälisesti merkittävän. Tutkimukseen perustuva koulutus on pedagogisesti korkeatasoista, antaa hyvät valmiudet kansalliseen ja kansainväliseen työelämään sekä elinikäiseen oppimiseen ja säilyttää yliopiston yhtenä Suomen tavoitelluimmista opiskelupaikoista. Yhteiskunnallinen vuorovaikutus on tavoitteellista yhteistyötä, jolla yliopistossa tuotettu tieto ja osaaminen saatetaan laajalti yhteiskunnan käyttöön. Johtaminen tukee yliopiston strategisia tavoitteita ja koko organisaation tehokasta toimintaa.

Suunnittelu ja kehittäminen Laatukriteerit Tutkimuksen korkeatasoisuus Koulutuksen korkeatasoisuus Yhteistyöhön perustuvan yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tavoitteellisuus Strategisia tavoitteita tukeva johtaminen

Suunnittelu ja kehittäminen Laatutavoitteet (1) Tutkimus –yksi Suomen johtavista yliopistoista –omilla vahvuusalueillaan kansainvälisesti merkittävä Koulutus – perustuu tutkimukseen – pedagogisesti korkeatasoista –antaa hyvät valmiuden työelämään ja elinikäiseen oppimiseen –JY on Suomen tavoitelluimpia opiskelupaikkoja

Suunnittelu ja kehittäminen Laatutavoitteet (2) Yhteiskunnallinen vuorovaikutus –JY:ssa tuotettu tieto ja osaaminen saatetaan laajalti yhteiskunnan käyttöön Johtaminen –tavoitteellista ja tehokasta

Suunnittelu ja kehittäminen Laadunhallinnan kehittäminen (1) Uusi yliopistolaki velvoittanee ”säännölliseen laatujärjestelmien arviointiin”. Laadunhallinta on sisäänrakennettu strategiseen toimintaan –Perustana on perustoimintojen kehittämisen turvaaminen  strateginen laadunhallinta. –Ydintehtävien (perustoimintojen) laadunhallinta on toimintayksiköissä. –Riskienhallinta osana laadunhallintaa (itsearvioinnit). Seuranta- ja arviointimenettelyjä kehitetään. –Arvioinnit saatetaan toiminnanohjauksen välineiksi. Myös suunnittelu- ja kehittämismekanismeja kehitetään ja kytketään ne osaksi laadunhallintaa. Yliopistoallianssin laadunhallinnan kehittäminen.

Suunnittelu ja kehittäminen Laadunhallinnan kehittäminen (2) Tietotarpeen selvittäminen Sertifikaatin tavoitteleminen –Sisäisten auditointien kehittäminen –Prosessien kehittäminen –Poikkeamakäsittelyn kehittäminen Laadunhallinnan organisoiminen Laadunhallinnan vaikuttavuuden arvioiminen tutkimushankkeena

Suunnittelu ja kehittäminen Auditointiaineisto Kaksi mapillista. Alussa on perusaineiston 7 dokumenttia. Aineisto on järjestetty auditointikohteittain. Kohde 7 on ensimmäisenä. Kaikista kohteista on ensin yleisteksti, sitten kohteen näyttöesimerkit liitteineen (näytteineen). JY:n verkkosivut ovat käytettävissä. JY:n laadunvarmistuksen sivujen osoite: Onko tarvetta päästä tietyille suljetuille sivuille?

Suunnittelu ja kehittäminen Auditoinnin käytännön järjestelyt (1) Auditoinnin tukikohta on Agora-rakennus Mattilanniemessä: Lea Pulkkisen sali AgB 433.1(AgB 431.1). Käytettävissä ovat kokoushuone, ”virkistäytymishuone” sekä iltapalaa varten takkahuone. Käytännön järjestelyjä varten paikalla ovat laatupäällikkö ja –suunnittelija.

Suunnittelu ja kehittäminen Auditoinnin käytännön järjestelyt (2) Haastattelukäynnit Onko mahdollista peräkkäin samalla kampuksella? Kuljetukseen yliopiston auto virastomestareineen. Yksiköt varaavat tilan. Haastateltavien ”CV”:t laatupäällikkö toimittaa projektipäällikölle. Haastateltavien eteen pöydälle asetetaan nimikilvet.

Suunnittelu ja kehittäminen Muuta?

Suunnittelu ja kehittäminen KIITOS!