Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laatuvastaavien tapaaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laatuvastaavien tapaaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Laatuvastaavien tapaaminen
Auditoinnin tulokset Laatuvastaavien tapaaminen

2 Auditoinnin tulos Jyväskylän yliopisto täyttää laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuudelle ja perustehtävien laadunvarmistukselle asetetut kriteerit.

3 Uusien auditointikriteerien mukaiset tulokset
JY HKKK TY TaY TKKK LTY Lvj:n tavoitteet toiminnot, vastuut ja dokumentaatio Kehittyvä Alkava Tutkintotavoitteinen koulutus Tutkimus Edistynyt Yhteiskunnallinen vuorovaikutus Tuki- ja palvelutoiminnot Henkilöstön rekrytointi ja kehittäminen Lvj:n kytkeytyminen toiminnanohjaukseen Hk:n, opiskelijoiden ja sidosryhmien osallistuminen Lvj:n tuottaman tiedon tarkoituksenmukaisuus ja saatavuus yliopistossa Lvj:n tuottaman tiedon tarkoituksenmukaisuus ja saatavuus sidosryhmille Lvj:n toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen Lvj:n kokonaisuus

4 Laadunhallintajärjestelmän (lvj) kokonaisuus (1)
Yliopiston tulee jatkaa laatutyön jalkauttamista ja integrointia osaksi yliopistoarjen toimintoja sekä hioa laadunhallintajärjestelmäänsä siten, että se koetaan hyödylliseksi eikä järjestelmästä tule liian kuormittava. kehitettävä työvälineitä ja menettelytapoja laatutyön omaksumiseksi luontevaksi osaksi toimintaa parannettava opiskelijoiden tietoisuutta vaikuttamismahdollisuuksistaan ja osallistamista yhteistyöhön toiminnan kehittämiseksi tiivistettävä laatudokumentaatiota poistamalla päällekkäisyydet ja toistot paremmin sekä yksiköitä että yliopistotasoa palveleviksi eri toimijoiden tietotarpeiden kartoittaminen ja heille relevantin tiedon seulominen yksiköt voivat jakaa laatutyön käytäntöjä keskenään – intensiivisyys yhtäläiselle tasolle

5 Laadunhallintajärjestelmän (lvj) kokonaisuus (2)
Esimiestyössä kaikilla johtamisen tasoilla on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että henkilökunta näkee oman roolinsa laatutyössä. parannettava opetus- ja tutkimushenkilökunnan sekä muun henkilökunnan tietoisuutta lvj:n tuottamasta tiedosta ja sen hyödyntämisestä systematisoitava henkilöstön sitouttamista laatutyöhön kehittämällä yhtenäinen, kehityskeskustelun pohjana toimiva viitekehys

6 Koulutuksen laadunhallinta (1)
Koulutusbarometrin kehittämissuunnitelma on toteutettava siten, että tuloksellisuus- ja vaikuttavuusmittarit vastaavat myös koulutukselle asetettuja perus- ja jatkotutkintojen laadullisia tavoitteita. Tutkintotavoitteisen koulutuksen laadunhallintajärjestelmä ei ole vielä systemaattinen eikä läpäise koulutuksen kaikkia tasoja.

7 Koulutuksen laadunhallinta (2)
Kehittämisen painopistealueet ja menettelyt ovat vielä yleisellä tasolla. varmistettava, että opiskelijat saavat tiedeperustaiset ongelmien tunnistamis- ja ratkaisutaidot työelämän ja yhteiskunnan muuttuvat tarpeet huomioon ottaen. selkeytettävä tavoitteet ja rooli elinikäisen oppimisen periaatteiden tiennäyttäjänä. kehitettävä yhteistyötä koti- ja ulkomaisten yliopistojen ja muiden instituutioiden kanssa monitieteisten koulutusohjelmien kehittämiseksi erilaisia oppimis- ja opetusympäristöjä hyödyntäen.

8 Koulutuksen laadunhallinta (3)
kehitettävä Korppi-järjestelmää ja henkilöstön kouluttamista sen hyödyntämiseen tarkennettava opetuksen kehittämisen vastuunjakoja (koulutusjohtaja – opetusneuvosto) kehitettävä pedagogisten johtajien verkostoyhteistyötä hyödynnettävä näkyvämmin Bologna-prosessia, mm. tasollisesti yhdenmukaisten opetussuunnitelmien avulla selkeytettävä elinikäisen oppimisen periaatteiden tavoitteet ja roolit luotava ”jakamisen kulttuuri” opetussuunnitelmatyön kehittämisessä otettava mukaan työelämäasiantuntijat ja sidosryhmät OPSien kehittämistyöhön luotava yhtenäinen palautejärjestelmä opetuksen kehittämiseksi nykyisen yksittäisiin korjaaviin toimiin perustuvan järjestelmän tilalle

9 Koulutuksen laadunhallinta (4)
kehitettävä HOPSien seuranta- ja arviointimenetelmiä ja luotava tasalaatuisempi HOPSin hyödyntämisjärjestelmä kehitettävä opintosuoritusten arviointia nykyistä tasalaatuisemmaksi yliopistotasoisesti jaettava parhaita käytäntöjä ja toimintamalleja yli laitos- ja tiedekuntarajojen kehitettävä koulutuksen kansainvälisyyden vaikuttavuuden arviointia kehitettävä strategiassa määriteltyihin peruskoulutuksen laadullisten tavoitteiden mittareita arvioitava mittareiden kattavuus koulutuksen tavoitteiden toteutumisen mittaamiseksi

10 Koulutuksen laadunhallinta (5) Jatkokoulutus
seurattava ja arvioitava jatkokoulutettavien vuosittaisen ohjauskeskustelun vaikuttavuutta kehitettävä mittareiden kattavuutta (esim. ”maan tieteellisen tason edistäminen”) parannettava ohjauksen ja opetuksen tasalaatuisuutta seurattava ja arvioitava systemaattisesti jatkokoulutettavien pedagogisen osaamisen kehittymistä kehitettävä työelämärelevanttiuden vaikuttavuutta ja sen mittaamista

11 Tutkimuksen laadunhallinta (1)
Tutkimuksen prosessikuvauksia ja ohjeistusta tulee kehittää siten, että ne palvelevat tutkimushankkeiden suunnittelua, resurssien hakemista, ohjausta, raportointia ja vaikuttavuuden analysointia. kehitettävä ohjeistusta siten, että tutkijat ja tutkijakoulutettavat voivat saada ajantasaista tietoa käytettäväksi tutkimushankkeiden suunnittelussa, rahoituksen ja muiden resurssien hankinnassa sekä raportoinnissa ja vaikuttavuuden analysoinnissa. projektinhallintaan liittyvien menettelyjen järjestelmällinen hyödyntäminen tutkimustoiminnan ja opinnäytteiden toteutuksen laadunhallinnassa on vielä vähäistä varmistettava, että laadunhallintajärjestelmä tavoittaa myös painopistealojen ulkopuolisen tai sen katvealueilla tehtävän tutkimuksen ja että prosessikuvaukset ja ohjeistus hyödyttävät vapaata perustutkimusta mahdollisuuksien mukaan. kehitettävä arviointi- ja palauteinstrumentteja kattamaan tasapuolisesti eri tieteenalojen tutkimuksen

12 Tutkimuksen laadunhallinta (2)
sovitettava allianssiyliopistojen tutkimusstrategiat yhteen ja terävöitettävä strategiaa yhdistettävä allianssiyliopistojen (tutkimuksen) laadunhallintajärjestelmät kiinnitettävä aikaisempaa enemmän huomiota tutkimuseettisiin kysymyksiin

13 Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen (yvv) laadunhallinta (1)
Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tahtotila tulee selkiyttää esimerkiksi siten, että yliopisto linjaa keskeiset valtakunnalliset, maakunnalliset ja paikalliset yhteiskunnalliset tehtävänsä. määriteltävä tiedekunta- ja laitostasolla eksplisiittisesti yvv:n laadunhallinnan vastuut ja dokumentoida lh:n menettelytavat osoitettava, miten toimintaympäristön ja yhteiskunnan tarpeet otetaan huomioon osoitettava, miten ”kannattavuus ja laaja-alainen vaikuttavuus” arvioidaan

14 Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen (yvv) laadunhallinta (2)
kehitettävä yvv:n arviointi- ja kehittämismenettelyt, myös laadulliset kehitettävä yliopiston läpäiseviä systemaattisia toimintamalleja kehitettävä sidosryhmien kanssa tehtävän yhteistyön aikataulutusta ja immateriaalioikeuksien hallintaa kehitettävä yhteiskunnan ehdotusten kuuntelua nykyisestä, ad hoc –tilanteisesta yvv:stä terävöitettävä yvv:n koordinaatioryhmän roolia

15 Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen (yvv) laadunhallinta (3)
kohdennettava ohjaustoimia ja kannusteita tiedekunta- ja laitostasolle yvv:n korostamiseksi seurattava laadunhallintakäytäntöjen vaikuttavuutta

16 Tuki- ja palvelutoimintojen laadunhallinta (1)
Tuki- ja palvelutoimintojen laadunhallintaa kannattaisi kehittää kokonaisuuksina ja erityisesti integroituneena perustoimintojen odotuksiin. kehitettävä toimintojen tasalaatuisuutta tarkennettava keskitettyjen palvelujen ja laitostason vastuiden välistä työnjakoa – erityisesti kv. jatko-opiskelijoiden asioissa selkeytettävä tuki- ja palvelutoimintojen laatudokumentointia yliopistotason laatukäsikirjassa

17 Tuki- ja palvelutoimintojen laadunhallinta (2)
kehitettävä tuki- ja palvelutoimintojen laadunhallintaa nykyistä laajempina kokonaisuuksina ja integroituneina perustoimintojen odotuksiin kehitettävä palvelujen laadunhallintajärjestelmää siten, että se tuottaa seuranta- ja palautetietoa palvelujen toimivuudesta ja vaikuttavuudesta varmistettava riittävät tukipalvelut kaikille jatko-opiskelijoille Kirjaston asiakaslähtöinen tapa kehittää toimintaansa on hyvä käytäntö, jota on suositeltavaa hyödyntää muissakin tukipalveluissa.

18 Henkilöstön rekrytoinnin ja kehittämisen laadunhallinta
kehitettävä opettajien pedagogisen osaamisen arviointiin ja osaamisen kehittämisen seurantaan yhteismitallinen laadunhallinta kehitettävä järjestelmä henkilöstön osaamisen ja osaamisen kehittämisen tunnistamiseksi vastattava laadunhallinnallisesti eri tieteenalojen kohtaamisen ja erilaisten henkilöstöryhmien uusien tehtävien tuomiin uusiin haasteisiin vakiinnutettava kehityskeskustelukulttuuri erilliseksi palkkakeskusteluista otettava henkilöstöhallintoon nykyistä merkittävämpi bottom-up-prosessi

19 Laadunhallinnan kytkeytyminen johtamiseen ja toiminnanohjaukseen
nivottava strategian uudistyössä strategiset tavoitteet kaikilta osin tiiviisti laadunhallintajärjestelmään kehitettävä johdon katselmuksen sisältöä ja aineiston tuottamisprosessia priorisoitava johdon katselmuksen arviointitietoa kehitettävä toimintamalli, jossa johdon katselmus ja sen toimintaa ohjaava merkitys tulee tutuksi yksikkötasollakin kytkettävä itsearvioinnit tiedekunnissa ja laitoksilla osaksi toiminnanohjausta ja laadunhallintaa parannettava koko henkilöstön laadunhallinnan omaksumista ja oman roolinsa tunnistamista laatutyössä

20 Henkilökunnan, opiskelijoiden ja sidosryhmien osallistuminen laadunhallintaan
systematisoitava henkilöstön laadunhallintaan osallistumismahdollisuuksien menettelytapoja kehitettävä kansainvälisten opiskelijoiden ja jatko-opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia laadunhallinnassa kehitettävä sidosryhmien vaikutusmahdollisuuksia laadunhallinnassa

21 Laadunhallintajärjestelmän tuottaman tiedon tarkoituksenmukaisuus ja saatavuus
löydettävä yhteinen laatukieli eli käsitteet on täsmennettävä kehitettävä laadullisen tiedon tuottamisen työkaluja tuotettava tietoa koko yliopistoyhteisön käyttöön, ei pelkästään johdolle kevennettävä dokumentaatiota kehitettävä viestintäkäytäntöjä varmistettava tiedon jatkuvuus toimijoiden vaihtuessa kehitettävä laadunhallintaan nykyistä osallistavampaa yhteistyötä top-down-strategian sijaan poistettava toimintakertomuksen ja johdon katselmuksen päällekkäisyys

22 Toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen
kehitettävä laatutyön pääperiaatteiden tuloksellisuus- ja vaikuttavuusmittarit seurattava laadunhallinnan vahvuuksiksi mainittujen asioiden tuloksia ja vaikuttavuutta yhtenäistettävä toimintayksiköiden menettelytapoja selkiytettävä koulutusjohtajan roolia kehitettävä pedagogisten johtajien verkostoitumista kehitettävä laadunhallintaa allianssiyliopistojen yhteistyönä kehitettävä erityisesti laadullisia vaikuttavuuden mittareita

23 KIITOS!


Lataa ppt "Laatuvastaavien tapaaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google