Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaria dos Santos Ribeiro Antas Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Q-Test Oy: Kumppani käytännönläheiseen kehittämiseen Laatu, 29. 9
Q-Test Oy: Kumppani käytännönläheiseen kehittämiseen Laatu, KASVUKAUSI-verkosto
2
Q-Test Oy Perustettu: 2004 Omistaja: Ari Numminen Kotipaikka: Pori Palvelut: Laadunhallinta-/johtamisjärjestelmät Hitsauksen laatu, CE-merkinnät NDT-tarkastukset, NDT-koulutukset Ammattilaisia: 6 henkilöä Toiminta-alue: koko Suomi Toimialat: kaikki
3
Jaana-Marjut Seppälä - KTM (laskentatoimi, johtaminen), HHJ - opettaja (liiketalous, kansainvälinen kauppa, espanjan kieli), noin 12 v Satakunnassa - business controller, joryn jäsen, ABB Oy Helsinki, noin 6 v - perhe ja paluumuutto Satakuntaan - yritysten neuvonta ja kehittäminen Pirkanmaalla, noin 4 v alkaen liiketoiminnan kehittämistä ja laadunhallintaa yhdessä puolisoyrittäjän kanssa - harrastukset: golf, laskettelu, jooga, kuntosali, matkustaminen, puutarhan hoito - Motto: Jos on tahtoa, keksii keinot. Jos ei ole tahtoa, keksii selitykset.
4
MIKSI LAATU- JÄRJESTELMÄ?
1. Toiminnan viitekehys 2. Toiminta-ympäristö hahmottuu 3. Kilpailukyky vahvistuu 4. Toimitavat näkyviksi 5. Parantaa viestintää 6. Tavoitteiden saavutta-minen 7. Prosessien ja resurssien kehittäminen 8. Oppiminen ja paranta-minen 9. Yhtenäistää toimintaa 10. Henkilöstön koulutus MIKSI LAATU- JÄRJESTELMÄ? 22/11/2018 Q-Test Oy
5
ISO 9001 LYHYESTI JA SOVELTAEN
6
Strateginen ajattelu Konsta Pylkkäsen määritelmä:
strateginen ajattelu = kaukoviisaus ”Kaukoviisaus, jota minulla on paljon. Mitä se on? Se on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseenkin selvästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitti selvä. Tätä lajia on harvalle suotu. Jolla sitä on, niin pitäköön hyvänään. Mutta tässä lajissa on kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se sattuu eri tavalla. Joka arvaa nämäkin ottaa huomioon, sille on maailmanranta kevyt kiertää.”
7
Hieman uudesta ISO 9001:2015
8
LAATUPOLITIIKAN, -TAVOITTEIDEN,
Arvot Missio Visio LAATUPOLITIIKAN, -TAVOITTEIDEN, LAADUNSUUNNITTELUN JA MITTAAMISEN KYTKENTÄ Kytkentä strategiseen suunnitteluun Laatupolitiikka Toimintaperiaatteet Asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset ja vaatimukset Laatutavoitteet Laadunsuunnittelu (Toimintasuunnitelma) Mittaaminen: Asiakastyytyväisyys Prosessien toimivuus Tuotteiden ja palveluiden laatu Toimittajien ja alihankkijoiden laatu Optiona henkilöstö-, markkina- ja talous- mittarit lisäksi Seuranta, analysointi ja parantaminen Sisäiset arvioinnit Johdon katselmukset Mittarit Laatu- tai toimintajärjestelmän eräs keskeisimpiä tukiprosesseja
9
Näin ennen
10
Ja nykyään kohti tuottavuutta (T. Kasurinen)
11
LAATUJÄRJESTELMÄ Yrityksen johtamisen kehittämisen alusta Ilmiöt
Juurisyyt Syy-seuraussuhteet Ennaltaehkäiseminen Toiminnan kehittäminen OPPIMINEN
12
Toimenpideohjelma TAVOITE: Minkä hyväksi työskennellään? Ilmaisee tuloksen, hyödyn, olotilan, johon aiotaan päästä TOIMENPIDE: Mitä tehdään? Ilmaisee konkreettiset tehtävät, toimenpiteet, toiminnot, joilla tavoitteeseen pyritään MITTARI (SUORITUS- TAVOITE): Kuinka hyvin tehdään? Mittaa toimenpiteiden suorittamisen hyvyyttä VASTUU: Kuka on vastuussa? Ilmaisee, kuka on ensisijassa vastuussa suoritustavoitteiden saavuttamisesta
13
Vuorineuvos Tauno Matomäen sanomaa
”Liiketoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä tarvitaan vain kahta asiaa, aikaa ja järkeä, ja minusta on kohtuutonta, että enemmistö ihmisistä valittaa vain ajan puutetta – etenkin, kun aikaa on annettu tasapuolisesti kaikille.”
14
Liiketoiminnan menestyksen timantti (Kamensky)
STRATEGIA JOHTAMINEN OSAAMINEN VUOROVAIKUTUS
15
Toiminnan parantaminen
16
Palautteet, sisäinen auditointi, poikkeamat, mittarit, johdon katselmus
17
Reklamaatiot
18
Tahtotila, yhteinen suunta ja yhdessä tekeminen
19
Kiitos kaikille Ota yhteyttä ja laitetaan laatupalat kohdalleen!
jaana.seppala(at)q-test.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.