FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI4 -1-3 tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Advertisements

Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
FILOSOFIAN ARVOITUS (S. 10 – 13). Filosofian identiteettiongelma -Filosofia (kr. ”viisauden rakastaminen”) sai alkunsa antiikin Kreikassa n. 600 eKr -Kysymys.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tuloksellinen Java-ohjelmointi
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
VANHEMPAINILTA ABIEN.
1. Monimuotoinen terveys
8. Näppäimistöltä lukeminen
Kurs 4 i svenska språket! VÄLKOMNA TILLBAKA efter jullovet
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
TE1 Terveyden perusteet
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Liikesaksan perusteet I
AI8 Argumentatiiviset tekstit
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Terveystiedon ainereaali
Terveystiedon YO-kirjoituksiin valmistava kurssi
Tieteellisen tekstin peruselementit
Leikki-iän tunteet.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
8. Näppäimistöltä lukeminen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Monialainen yhteispalvelu
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Lentokonealan jatko-opinnot
Kielitietoisuus.
Kokeeseen vastaaminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
KE6 – Kemian kertauskurssi
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Vieraiden kielten opiskelusta
Yleisohje Pitkä matematiikka
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Miksi? Palkanlaskennan koulutusta vähän tarjolla
Muutokset matematiikan opetuksessa
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia
Mitä kokeessa pitää osata? 20 pistettä max = 20 % arvioinnista
Viestintäsuunnitelma
Yhteistyöllä vesistöt kuntoon Ikaalisten reitillä
Karttamerkit 1
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
w w w . v i r t u a a l i a m k . f i Tietokantojen hallinta, 2 ov
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
8. Periytyminen.
Esityksen transkriptio:

FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA

Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat ylittäviä tehtäviä -8 tavallista tehtävää (max. 6 p.) ja 2 jokeritehtävää (max. 9 p.) -Suoritetaan 6 tehtävää -Tehtävätyyppejä  aineiston tulkinta  ongelmanratkaisu  teorioiden arviointi  käsitteiden selventäminen

Valmistautuminen -Erityisesti 1. kurssin kirja luettava moneen kertaan -Halutessaan voi lisäksi lukea jotain filosofian historiaa käsittelevää teosta (esim. Esa Saarinen) -Keskity perinteisiin ongelmiin ja opettele niiden vaihtoehtoiset ratkaisut -Muista käsitteiden merkitykset oppikirjojen lopussa -Klassikkojen pääteoriat on osattava, lentävät lauseet auttavat muistamaan ydinasiat -Vastakkainasettelut auttavat ymmärtämään: esim. Platon vs. Aristoteles, materialismi vs. idealismi jne

Vastaustekniikka -Lue tehtävänanto kunnolla ja luonnostele vastaus ensin konseptipaperille -Pyri kirjoittamaan mahdollisimman asiallisesti, selkeästi ja yksiselitteisesti, muista kappalejako -Tuo esille osaamistasi käyttämällä filosofisia termejä ja viittaamalla filosofeihin -Vältä tunteilua, perustele mielipiteesi järkiperäisesti -Muista filosofin työtapa: problematisointi, eksplikointi, argumentointi -Tarkastele asioita eri näkökulmista, käytä esimerkkejä ja vastaesimerkkejä -YTL:n mukaan filosofian vastausten arvioinnin kriteerejä ovat tieto, ymmärtäminen, soveltaminen, analyysi, synteesi, arvioiminen

Tietoa muualta Ylen abitreenit: oppiminen.yle.fi/abitreenit Vanhoja yo-kokeita, keskustelufoorumi, ohjelmatiedot Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajien liiton kotisivu: Vanhoja filosofian yo-tehtäviä ja niiden pisteytysohjeita, yleistä tietoa filosofian kokeesta YTL: Kokeiden ohjeet ja määräykset, edellisen tutkintokerran kokeiden mallivastaukset, tilastot