Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
HOPSY-hanke/tavoitteet
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO.
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET

OHJAUKSEN PERUSTEET Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta (630/98) 29 § Oikeus saada opetusta ja opinto-ohjausta Opiskelijalla on oikeus saada opetusta ja ohjausta, joka mahdollistaa tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisten ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttamisen. Opiskelijalla on oikeus saada henkilökohtaista ja muuta tarpeellista opinto-ohjausta. 29 a § Opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Koulutuksen järjestäjän tulee laatia yhdessä opiskelijan kanssa opiskelijan yksilöllisiin tavoitteisiin ja valintoihin perustuva henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jota päivitetään opiskelun aikana.

Ohjauksen merkitys OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO Ohjaus on jatkuvaa, vuorovaikutteista ja tavoitteellista toimintaa, joka edesauttaa opintojen etenemistä ja uravalintoihin liittyviä päätöksiä.  Tutkintouudistus, reformi, työelämän muutos »Hyvän ohjauksen merkitys korostuu  Tuloksellisuus- ja vaikuttavuusrahoitus »Ohjaukseen panostaminen palkitsee koulutuksen järjestäjää tutkinnonosien ja tutkintojen suorittamisesta sekä työllistymisen tai jatko-opintoihin sijoittumisesta

Taustalla… OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Opetushallituksen hyvän ohjauksen kriteerit »…voi käyttää joko sellaisenaan tai muokattuna. »…osaksi koulutuksen järjestäjän laatujärjestelmää. »…koulutuksen järjestäjät voivat tarkastella omaa toimintaansa suhteessa kriteerien teemoihin. » …tarkastelun perusteella määritellään paikallisen ohjauksen kehittämisen keskeiset toimenpiteet.

Tietoa tilasta ja kehittämistarpeesta OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Opetushallitukselle tieto ohjauksen valtakunnallisesta tilasta  Koulutuksen järjestäjille työkalu laatujärjestelmän mukaisen toiminnan kehittämiseen »Ohjauksen laadun varmistaminen ja kehittäminen »Ohjauksen vaikuttavuuden arviointi »Teemojen löytäminen, joita kehittämällä ohjauksen laatua voidaan paikallisesti parantaa »Monipuolisen ja tarpeisiin osuvan ohjauksen saatavuus »Yhtenäisiä valtakunnallisia toimintamalleja

 Luotu kyselypatteristot Opiskelijat, ohjauksen toteuttajat Ei päällekkäisyyksiä THL:n kyselyn kanssa Päällekkäisyyksien minimointi opetuksen kanssa  Patteristojen käyttö Laajaversioita Opiskelijat 2-3krt / 3v Oppilaitos 4-5 vuoden välein tai isojen muutoksien aikaan Oppilaitoskohtaisia taustatietoja Toteutus OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO

Hyvän ohjauksen varmistaminen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Ennen opiskelua »perusasteen ja toisen asteen yhteistyö SUJUVA SIIRTYMÄ  Opiskelun aikana »keskeyttämisten väheneminen SUJUVA SIIRTYMÄ  Opiskelun jälkeen »sijoittuminen läpäisyn jälkeen

Prosessi  Kyselyjen aktivointi  Kyselyjen suorittaminen  Koonnit  Tulkinnat ja toimenpiteet OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO

 Toimipaikkakohtainen kehittäminen Tuloksissa toimipaikkaa verrataan koko kouluun. 1. Valitkaa yksi kohta, joka tuloksien mukaan vaatisi kehittämistä. Tulkinnat ja toimenpiteet I 2. Mitä toimenpiteitä tekisitte tuloksien perusteella ko. asian parantamiseksi?

OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Hyvän ohjauksen kriteerien teemat »Ohjausresurssit ja/tai panokset yhteistyö, ammattitaitoinen henkilöstö, ohjaussuunnitelma, tiedottaminen »Ohjausprosessit riittävä ja monipuolinen ohjaus, osallisuuden tukeminen, ohjaus koulutukseen, uravalintoihin liittyvien päätösten tuki »Ohjauksen tulos uravalintoihin liittyvien päätösten tuki, yhdenvertaisuuden edistäminen, koulutuksen nivelvaiheet, työelämätaidot

OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Koulutus- ja opintoalakohtainen kehittäminen Tuloksissa koulutusalaa ja opintoalaa verrataan koko kouluun. 1. Miten kehittäisitte ko. koulutusalaa käyttäen jakoa; Ohjausresurssit ja/tai panokset, Ohjausprosessit, Ohjauksen tulos? Tulkinnat ja toimenpiteet II 2. Miten kehittäisitte ko. opintoalaa?

Toimintaprosessi 2016  Yhteys Ville Virtaseen / Saku ry  Kyselyjen aktivointi »Koulutuksenjärjestäjäkohtaiset taustatiedot Toimipaikat / yksiköt Voimassaoloajat Käyttäjätunnukset / salasanat »Koontitavat? OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO

 Kyselyt »Opiskelijat ja ohjauksen toteuttajat »Tukimahdollisuus suotavaa »Kyselyjen sijainti:  Koonnit »Yhteenvetovertailun kohteet »Koulutuksenjärjestäjäkohtaisesti Pdf, Power point, Excel, Word Vapaakentät  Tulkinnat ja toimenpiteet OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO