Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatuvastaavien tapaaminen
Aiheet –laadunhallinnan käsikirjan kirjoitustyön eteneminen –koulutuksen itsearviointien seurantaseminaarit –vuoden 2014 sisäiset auditoinnit –vuoden 2015 ulkoiseen auditointiin valmistautuminen
Laadunhallinnan käsikirjatyö
Laatukäsikirjasta laadunhallinnan käsikirjaan: –laadunhallinta on vaatimukset täyttävää ja tavoitteisiin tähtäävää toimintaa –Kerromme, mitä teemme ja miten toimimme. –Mikä on meiltä vaadittu prosessi? Kuvaus Tuotos – toiminnon tulos Vastuutoimija – toimija, jolla on kirjattu vastuu toiminnosta Toimijat – muut prosessissa mukana olevat keskeiset toimijat Säädökset ja ohjeet, joille toiminto perustuu (usein lakeja) Tietotarpeet (sisäiset ja ulkoiset), jotka prosessissa toimivan on syytä tuntea. Laatutavoitteet
Käsikirjan muoto Yliopistotason – Yliopistopalvelujen tason – Tiedekuntien ja erillislaitosten tason – yksittäisen tiedekunnan tason – yksittäisen laitoksen tason teksti Esim. Kuvaus: JY: xxxxx; YOP: yyyyy; Tdk:t ja erillislaitokset: zzzzz; MLTK: mmmm; Fysiikan laitos: nnnnn; ITK: vvvvv; Tulostukseen voi ottaa yliopistotason ja jonkin toisen tai joidenkin toisten (vaikka kaikkien) tekstit. Käsikirjatekstistä näkee, miten kukin yksikkö toimii tietyssä prosessissa.
Eteneminen Perjantaina suljettiin yliopistotason ja yliopistopalvelujen tason kirjoittaminen tulostettu versio verkkosivulla Google Drive –taulukossa, jossa käsikirjan kirjoitusversio sijaitsee, toimitetaan ja korjaillaan tekstiä taustalla tulee verkkoon tulostettu versio, joka säilyy saakka tulostetaan senhetkinen versio, jossa − toivottavasti − yliopistotaso ja yliopistopalvelujen taso on lopullinen.
Tiedekunta- ja erillislaitostaso seuraavana Työn edetessä on selkiytynyt, että suuri osa voidaan kuvata yliopistotason ja mahdollisesti yliopistopalvelujen tason jälkeen yhteisesti tiedekunta- ja erillislaitostasolla. Vain tiedekuntien erityispiirteet prosessissa kuvataan yksittäisen tiedekunnan tasolla. Sama koskee tiedekunta- ja laitostason suhdetta. Opinto-, talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseista kokoontuu tiedekuntien ja erillislaitosten edustajia pohtimaan yhteisiä käytäntöjä.
Aikataulu Koko käsikirja valmis rehtorin hyväksyttäväksi (tai uudelleen valmisteltavaksi) vuoden 2013 loppuun mennessä.
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaarit 1/3 Osa tiedekuntaryhmittäin, osa sekaryhminä, yhteensä 7 ryhmää ja 7 seminaarikertaa, ks. eet/ajankohtaista/seurantasem eet/ajankohtaista/seurantasem
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaarit 2/3 Seurantaseminaarin ohjelma on suunnilleen seuraava: Aloitus joko kahvilla (ap) tai lounaalla (ip) Yksiköt (esim. pedajohtaja) esittelevät koulutuksen kehittämishankkeita, jotka nousivat itsearvioinneissa esille joko uusina tai jatkuvina Tauko Yhteistä keskustelua mahdollisesta yhteisestä kehittämisestä Aamupäivän seminaari päättyy yhteiseen lounaaseen
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaarit 3/3 Seminaarin etukäteismateriaaleina ovat yksiköiden itsearviointiraportit, jotka löytyvät osoitteesta Seminaareista pidetään 1-2 avointa esittely- ja keskustelutilaisuutta helmikuussa Lyhyet seminaareista laatutiimin laatimat raportit ovat osa ulkoisen auditoinnin aineistoa.
Sisäiset auditoinnit 2014
Sisäiset auditoinnit Tasa-arvoauditointi yhdessä tasa- arvotoimikunnan kanssa keväällä 2014 Laboratorioiden auditointi syksyllä 2014
Tasa-arvoauditointi Auditoijien koulutusTammikuu Tiedekuntien, erillislaitosten, palvelulaitosten ja yliopistopalvelujen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden itsearviointi Tammikuu AuditointiohjelmaHelmikuu Auditoinnit ja yksikköraportoinnitMaaliskuu Yliopistotason raportointiHuhtikuu
Laboratorioauditointi Auditoijien koulutusToukokuu, elokuu Laboratorioiden itsearviointi Elokuu Auditointiohjelma Kesäkuu Auditoinnit ja yksikköraportoinnit Lokakuu Yliopistotason raportointi Marraskuu
Vuoden 2015 auditointiin valmistautuminen
Lakiperusta Yliopistolaki 87§ ”… Yliopistojen on … osallistuttava ulkopuoliseen … laatujärjestelmiensä arviointiin säännöllisesti. Yliopistojen tulee julkistaa järjestämiensä arviointien tulokset.”
Arvioija Yliopisto voi ostaa arvioinnin koti- tai ulkomaiselta (akkreditoidulta) arvioijalta. Jyväskylän yliopisto on ilmoittanut ostavansa arvion Korkeakoulujen arviointineuvostolta (KKA). Vuoteen 2015 mennessä arvioijan nimi muuttuu Korkeakoulujen arviointineuvoston, Koulutuksen arviointineuvoston ja opetushallituksen arviointitoimintojen yhdistyessä.
Auditointiprosessi 1. Yliopisto ilmoittautuu auditointiin – vuonna Sopimusneuvottelu – tammikuussa Auditointiryhmän nimeäminen – alkuvuonna Auditointiaineiston kokoaminen yliopistossa – kesäkuuhun 2014 mennessä 5. Auditointiryhmän perehdyttäminen – KKA keväällä Tiedotus- ja keskustelutilaisuus – marras-joulukuu Auditointiryhmän vierailu korkeakoulussa – tammikuu Auditointiryhmän esitys auditoinnin tuloksesta – maalis-huhtikuu Korkeakoulujen arviointineuvoston päätös tuloksesta – maalis-toukokuu Raportin julkaiseminen – maalis-toukokuu Päätösseminaari – touko-kesäkuu Palautteen antaminen Korkeakoulujen arviointineuvostolle – kesäkuu Laatujärjestelmän kehittämistyön seurantaseminaari – noin vuonna Seuraava auditointi – 2020–2021
Koulutuksen näytöt ja valinnainen auditointikohde Rehtori on päättänyt koulutuksen näytöiksi –kielten laitoksen ja –liikuntapedagogiikan koulutuksen. Kolmannen näytön valitsee auditoijaryhmä noin kuukautta ennen auditointivierailua. Valinnaiseksi auditointikohteeksi rehtori valitsi Student Lifen.