Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatuvastaavien tapaaminen 11.11.2013 050 428 5315.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Advertisements

PRIIMA -kehittämispäivä
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TKK:n Sisäinen auditointiprosessi
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Nuorisotilojen auditointi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut 2014 Mikko Virta (Vaasa )
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Enter your footer here KEK TKK:n LVJ Sisäiset auditoinnit ja KKAn uusinta-auditointi
 toimintakäsikirjan päivitysten tilanne  prosessikuvausten tilanne (voimme tarkastella jo päivitettyjä prosessikuvauksia)  Flamma-julkaisujärjestelmän.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ workshop Haku- ja valintaprosessi
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö 014.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO U LKOINEN AUDITOINTI K ESKUSTELUTILAISUUS.
Yhdestä kolme Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi Katri Lehtovaara & Tarja Vänskä-Kauhanen
Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
Anna-Katriina Salmikangas, LitT Liikuntatieteiden laitos
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
JY:n laatukäsikirja 2.0 Timo Tiihonen.
ABISTA YLIOPPILAS AIKATAULUJA.
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Jyväskylän yliopistossa
Laadunhallintatyössä ajankohtaista
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
Opetussuunnitelmatyö
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Vertais-auditointi-sparraus
Tervetuloa laatukoordinaattoriksi! Tervetuloa myös laatuvastaavat !
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Ajankohtaista laadunhallinnasta
Liiketalouden päivä- opiskelijoiden (fi) opinnäytetyöprosessi 2018-
kirjaston toiminnan- ohjausprosessi
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatuvastaavien tapaaminen

Aiheet –laadunhallinnan käsikirjan kirjoitustyön eteneminen –koulutuksen itsearviointien seurantaseminaarit –vuoden 2014 sisäiset auditoinnit –vuoden 2015 ulkoiseen auditointiin valmistautuminen

Laadunhallinnan käsikirjatyö

Laatukäsikirjasta laadunhallinnan käsikirjaan: –laadunhallinta on vaatimukset täyttävää ja tavoitteisiin tähtäävää toimintaa –Kerromme, mitä teemme ja miten toimimme. –Mikä on meiltä vaadittu prosessi? Kuvaus Tuotos – toiminnon tulos Vastuutoimija – toimija, jolla on kirjattu vastuu toiminnosta Toimijat – muut prosessissa mukana olevat keskeiset toimijat Säädökset ja ohjeet, joille toiminto perustuu (usein lakeja) Tietotarpeet (sisäiset ja ulkoiset), jotka prosessissa toimivan on syytä tuntea. Laatutavoitteet

Käsikirjan muoto Yliopistotason – Yliopistopalvelujen tason – Tiedekuntien ja erillislaitosten tason – yksittäisen tiedekunnan tason – yksittäisen laitoksen tason teksti Esim. Kuvaus: JY: xxxxx; YOP: yyyyy; Tdk:t ja erillislaitokset: zzzzz; MLTK: mmmm; Fysiikan laitos: nnnnn; ITK: vvvvv; Tulostukseen voi ottaa yliopistotason ja jonkin toisen tai joidenkin toisten (vaikka kaikkien) tekstit. Käsikirjatekstistä näkee, miten kukin yksikkö toimii tietyssä prosessissa.

Eteneminen Perjantaina suljettiin yliopistotason ja yliopistopalvelujen tason kirjoittaminen tulostettu versio verkkosivulla Google Drive –taulukossa, jossa käsikirjan kirjoitusversio sijaitsee, toimitetaan ja korjaillaan tekstiä taustalla tulee verkkoon tulostettu versio, joka säilyy saakka tulostetaan senhetkinen versio, jossa − toivottavasti − yliopistotaso ja yliopistopalvelujen taso on lopullinen.

Tiedekunta- ja erillislaitostaso seuraavana Työn edetessä on selkiytynyt, että suuri osa voidaan kuvata yliopistotason ja mahdollisesti yliopistopalvelujen tason jälkeen yhteisesti tiedekunta- ja erillislaitostasolla. Vain tiedekuntien erityispiirteet prosessissa kuvataan yksittäisen tiedekunnan tasolla. Sama koskee tiedekunta- ja laitostason suhdetta. Opinto-, talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseista kokoontuu tiedekuntien ja erillislaitosten edustajia pohtimaan yhteisiä käytäntöjä.

Aikataulu Koko käsikirja valmis rehtorin hyväksyttäväksi (tai uudelleen valmisteltavaksi) vuoden 2013 loppuun mennessä.

Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaarit 1/3 Osa tiedekuntaryhmittäin, osa sekaryhminä, yhteensä 7 ryhmää ja 7 seminaarikertaa, ks. eet/ajankohtaista/seurantasem eet/ajankohtaista/seurantasem

Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaarit 2/3 Seurantaseminaarin ohjelma on suunnilleen seuraava: Aloitus joko kahvilla (ap) tai lounaalla (ip) Yksiköt (esim. pedajohtaja) esittelevät koulutuksen kehittämishankkeita, jotka nousivat itsearvioinneissa esille joko uusina tai jatkuvina Tauko Yhteistä keskustelua mahdollisesta yhteisestä kehittämisestä Aamupäivän seminaari päättyy yhteiseen lounaaseen

Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaarit 3/3 Seminaarin etukäteismateriaaleina ovat yksiköiden itsearviointiraportit, jotka löytyvät osoitteesta Seminaareista pidetään 1-2 avointa esittely- ja keskustelutilaisuutta helmikuussa Lyhyet seminaareista laatutiimin laatimat raportit ovat osa ulkoisen auditoinnin aineistoa.

Sisäiset auditoinnit 2014

Sisäiset auditoinnit Tasa-arvoauditointi yhdessä tasa- arvotoimikunnan kanssa keväällä 2014 Laboratorioiden auditointi syksyllä 2014

Tasa-arvoauditointi Auditoijien koulutusTammikuu Tiedekuntien, erillislaitosten, palvelulaitosten ja yliopistopalvelujen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden itsearviointi Tammikuu AuditointiohjelmaHelmikuu Auditoinnit ja yksikköraportoinnitMaaliskuu Yliopistotason raportointiHuhtikuu

Laboratorioauditointi Auditoijien koulutusToukokuu, elokuu Laboratorioiden itsearviointi Elokuu Auditointiohjelma Kesäkuu Auditoinnit ja yksikköraportoinnit Lokakuu Yliopistotason raportointi Marraskuu

Vuoden 2015 auditointiin valmistautuminen

Lakiperusta Yliopistolaki 87§ ”… Yliopistojen on … osallistuttava ulkopuoliseen … laatujärjestelmiensä arviointiin säännöllisesti. Yliopistojen tulee julkistaa järjestämiensä arviointien tulokset.”

Arvioija Yliopisto voi ostaa arvioinnin koti- tai ulkomaiselta (akkreditoidulta) arvioijalta. Jyväskylän yliopisto on ilmoittanut ostavansa arvion Korkeakoulujen arviointineuvostolta (KKA). Vuoteen 2015 mennessä arvioijan nimi muuttuu Korkeakoulujen arviointineuvoston, Koulutuksen arviointineuvoston ja opetushallituksen arviointitoimintojen yhdistyessä.

Auditointiprosessi 1. Yliopisto ilmoittautuu auditointiin – vuonna Sopimusneuvottelu – tammikuussa Auditointiryhmän nimeäminen – alkuvuonna Auditointiaineiston kokoaminen yliopistossa – kesäkuuhun 2014 mennessä 5. Auditointiryhmän perehdyttäminen – KKA keväällä Tiedotus- ja keskustelutilaisuus – marras-joulukuu Auditointiryhmän vierailu korkeakoulussa – tammikuu Auditointiryhmän esitys auditoinnin tuloksesta – maalis-huhtikuu Korkeakoulujen arviointineuvoston päätös tuloksesta – maalis-toukokuu Raportin julkaiseminen – maalis-toukokuu Päätösseminaari – touko-kesäkuu Palautteen antaminen Korkeakoulujen arviointineuvostolle – kesäkuu Laatujärjestelmän kehittämistyön seurantaseminaari – noin vuonna Seuraava auditointi – 2020–2021

Koulutuksen näytöt ja valinnainen auditointikohde Rehtori on päättänyt koulutuksen näytöiksi –kielten laitoksen ja –liikuntapedagogiikan koulutuksen. Kolmannen näytön valitsee auditoijaryhmä noin kuukautta ennen auditointivierailua. Valinnaiseksi auditointikohteeksi rehtori valitsi Student Lifen.