Mainonnan vaikutuskeinoja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 myydä jotakin nyt tai myöhemmin  tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä  Sen avulla luodaan brändejä eli tavaramerkkejä esim. Coca-Cola.
Advertisements

Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Yh 2 - taloustieto Kurssin tenttiminen.
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
KLUBIEN JULKISUUSKUVA - Tilanne
Tuotteen dokumentointi
Tulevaisuuden uutta osaamista
1. Monimuotoinen terveys
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Hyvä sähköposti.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
Sosiaalinen media.
1. Monimuotoinen terveys
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Mainonnan vaikutuskeinoja
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Yritys ja markkinointi mediassa
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
PIENIÄ TEHTÄVIÄ MAINOKSISTA
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Finský intensivní Titta Hänninen.
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Konteksti polttopisteessä
Vinkkivideo työnhausta
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
6.1 SELKÄRANGATTOMIEN ELINTAVAT JA MUODONVAIHDOS
OPETUSVINKKI 3 Prometheus-myytti Luku 2 – Myytit.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Viestinnän työkalupakki
Sanomalehdet voidaan jakaa: paikallis-, maakunta- ja
Työpöytäharjoitus 1.1. Kartanluku
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Myyntikanavien… …kaivelua.
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Esityksen transkriptio:

Mainonnan vaikutuskeinoja Ainakin: Retoriikka, argumentointikeinot, kuvan keinot, myytit, tarinallisuus, huumori ja intertekstuaalisuus…

PALKITTUJA TV-MAINOKSIA https://www.youtube.com/watch?v=j7Vk9c_3msY Costa Rica-mainos, 1977 https://www.youtube.com/watch?v=zpeXq0S5zi8 Maito-mainos, 1987 https://www.youtube.com/watch?v=5QgBw7s-yRA Seura-mainos, 1980 https://www.youtube.com/watch?v=sgbVpjcg0RM&list=PL97709BD 2CC5ED54 Polar, 2013 https://www.youtube.com/watch?v=1V5mx3Bqy_U Mondeo, 2010 https://www.youtube.com/watch?v=_RuPhzc-p-w Lidl-mainos, 2013

https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=CKuqvckHn-s Arabian teräsemaligrilli, 1974 http://sek.fi/case/?49d62f044f54d2f70068836fbc752e02 Oululainen, 2013 http://sek.fi/case/?e0f920e54f9a97308a5e296cbc752e02, Jaffa, 2013 http://sek.fi/case/?c5f88d4b4ebd4276bd77b72257ecaac1 Fonecta https://www.youtube.com/watch?v=mSHWSgNoM4E&index=31&list=PL97709BD22CC5ED54 Valio-maito, 2012 https://www.youtube.com/watch?v=1qkmBRjbyko Unicef-mainos, 2013

Antimainos – mainoksen irvikuva!

Mainonnan vaikutuskeinoja Mikä on tällä hetkellä mediassa pyörivä mainos, jonka kuva on jäänyt mieleen? Minkä eri mainosten sloganeita muistat? Mitä sellaisia mainoksia muistat, jotka kertovat tarinaa? Mikä on ärsyttävä mainos? Mikä mainos on mielestäsi laadukas? Minkä mainoksen yhteyteen sopii sana taide, minkä huumori?

Mainonnan määritelmä Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon. Mainonnan avulla voidaan tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä. Viestin lähettäjä tulee tunnistaa mainoksesta. Mainontaa säätelee monta erilaista lakia.

Mainonnan tavoitteet kuluttamiseen suostuttelu tiedon jakaminen kuluttajalle tuotteen selviytyminen kilpailusta toisten vastaavien kanssa 

Mainos-sanan merkitys Sana mainos "reklam" tulee kahdesta latinankielisestä sanasta "re" - uudelleen tai jälleen ja "clamare” - huutaa kovasti. Sana reklam tarkoittaa huutaa kovaa ja yhä uudelleen.

Faktoja mainonnasta Mainos, joka ei vaikuta, on merkityksetön. Mainos kuvaa aikaansa: tapoja, ajatuksia, ihmiskuvaa ja makua. Mainoksessa vedotaan usein tunteisiin, mutta harvoin järkeen. Mainosten tekijät pyrkivät siihen, että heidän tuotteensa näyttävät välttämättömiltä osalta koko meidän persoonallisuuttamme ja elämäntyyliämme. Mainoksissa ei ole keskeistä, pidämmekö niistä, vaan siitä, mitä merkityksiä niillä on ja mihin niillä pyritään. Nykymainonta on kohderyhmäkeskeistä ja usein tarinallista ja humoristista. Mielikuvat ovat tärkeitä! Bränbdit ja kampanjat ovat nykymainontaa!

Mainonnan muotoja Mediamainonta Median avulla tavoitellaan suurta kohdejoukkoa. Suoramainonta Kohderyhmä on rajattu pienemmäksi. Suoramainonta voi olla osoitteellista tai osoitteetonta. Täydentävä mainonta Mainontaa voi täydentää mm. messu-, tapahtuma- ja sponsorimainonnalla.

Mainonnan kanavia – on paljon! ”Kuluttaja pitää saada koukkuun nuorena ja loppuiäksi!” Sanomalehdet, paikallis- ja ilmaisjakelulehdet sekä aikakauslehdet Suoramarkkinointimainokset Televisio- ja radiomainokset Elokuva Ulko- ja liikemainosvälineet Internet, web-sivut, muu mainonta Vaatteet Tekstiviestimainokset Sähköpostimainokset Tapahtumat, happeningit Ns. sissimarkkinointi Lisäetumarkkinointi, arpajaiset ?

Mainonnan suunnittelu

Mainonnan vaikutuskeinoja Hahmottele isolle vihon sivulle (ensin itse, n. 5 min.) miellekarttaa, jonka keskiönä on nykymainonta. Lue kurssivihon artikkeli (s. 50 – 55). Täydennä miellekarttaa (eri värillä.) Tee tehtävät 2 ja 3 kurssivihon s. 57.

Mainoksen pikatutkimus Tutki parisi kanssa mainosta. Kirjatkaa lyhyesti ylös vastauksenne seuraaviin kysymyksiin. Esitelkää mainosanalyysinne. Mikä on mainoksen kohderyhmä? Mistä elementeistä (kuva, teksti, tietolaatikko jne.) mainos koostuu? Mikä korostuu? Millainen visuaalinen ilme mainoksella on? Onko mainos enemmän informatiivinen vai mielikuviin perustuva? Onko taustalla myyttiä tai intertekstiä? Mikä on kuvan sanoma? Miten mainos argumentoi? Millaisia kielen retorisia keinoja huomaat? Millaisia arvoja tai mitä ideologiaa mainos korostaa?