Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä
Kuraattorin työ Tehtävä tukea lasten hyvinvointia ja oppimista Opetellaan yhteistoiminnallisia taitoja Ryhmätyöskentely -> Matala kynnys lähestyä
Koulupsykologin työ Oppimisvaikeudet Haasteita keskittymisessä Huoli oppilaan mielialasta/tunne-elämästä Sosiaalisen kehityksen haasteet -> Matala kynnys lähestyä
Asiat joihin koulutulokkaalla pitäisi olla valmiuksia? 1/4 Omatoimisuus arjessa Pukeminen ja riisuminen (napit, vetskarit, kengännauhat…) WC-asiat (wc-hädän tunnistaminen, käsienpesu, pyyhkiminen…) Ruokailu (haarukan ja veitsen käyttö, valmius maistaa uusia ruokia…) Omista tavaroista huolehtiminen (omien työvälineiden/vaatteiden tunnistaminen, repun pakkaamisen harjoittelu…) Kellonaikojen tunnistaminen
Asiat joihin koulutulokkaalla pitäisi olla valmiuksia? 2/4 Oppimiseen liittyvät taidot Lukeminen (tunnistaa kirjaimia, erottelee äänteitä…) Kirjoittaminen (kirjoittaa oman nimen, lukemisen taidot…) Matematiikka (tunnistaa numerot 1-9, lukujonotaidot, pienet laskutehtävät…) →Kiinnostus koulutyöskentelyyn ja positiivinen kuva itsestään oppijana on kaiken avain, ei niinkään jo olemassa olevat taidot
Asiat joihin koulutulokkaalla pitäisi olla valmiuksia? 3/4 Sosiaaliset taidot Toimiminen isossa ryhmässä Oman vuoron odottaminen/pyytäminen Kaveritaidot (ottaa muut huomioon, neuvottelu, vuorottelu, avoin erilaisuudelle, riitojen sopiminen, joustavuus…) Oma-aloitteisuus sosiaalisissa suhteissa (hei saanko tulla mukaan…?, hei haluutko sä tulla mukaan…?) Voittaminen ja häviäminen peleissä/leikeissä
Asiat joihin koulutulokkaalla pitäisi olla valmiuksia? 4/4 Itsenäinen työskentely Yhteisten ohjeiden mukaan toimiminen (kuuntelee ohjeet, ymmärtää ohjeet, toimii ohjeen mukaan) Toiminnanohjaus (mistä aloittaa työskentelyn, mitä teen kun en osaa…) Kyky hillitä ja hallita itseään (vaikka mieli tekisi niin ei tee) Sinnikkyys ja innostus koulutyössä Keskittyminen työskentelyyn (pitkäjänteisyys, häiriöherkkyys…)
Miten jaksaa koko koulupäivä? Koulu on lapsen ”työpaikka” Muutos päiväkoti- ja esikouluelämään on suuri Riittävä uni (n. 10 h) Hyvä aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala Oppitunneilla Opetuksen vaativuus ja lapsen taidot kohtaavat Monipuoliset tarkkaavuutta tukevat keinot opettajan käytössä Välitunnit (raitis ilma, liikunta, kaverit) Läksyaika (n. 30 min) Perheaika, hellyys ja huolenpito Harrastukset Peliaika Ulkoilu, liikunta Lepo/vapaa-aika
Läksyt Iltapäiväkerhossa tai kotona Sovittu aika, milloin läksyt tehdään Rauhoita läksytilanne Oma huone, keittiön pöytä… TV, radio ym. pois päältä Kännykkä, pelikoneet ym. sivuun Apukeinoja Munakello tms. Tehtävälista Aikuisen tuki tarvittaessa saatavilla Vanhemmat tarkastavat, että läksyt on tehty
Vanhemmat lapsen kehityksen tukena Kasvatuksen uudet 10 käskyä (HS , Carolyn Webster-Stratton: Ihmeelliset vuodet) 1. Kiinnitä huomio hyvään käytökseen 2. Leiki lapsen kanssa joka päivä 3. Kehu paljon ja täsmällisesti 4. Palkitse onnistuminen 5. Komenna vähän mutta oikein 6. Jätä huomiotta 7. Osoita teon seuraus 8. Kannusta ratkaisemaan ongelmia itse 9. Opeta kaveritaitoja 10. Opeta lasta ilmaisemaan tunteita
Lisää tietoa kouluikäisen kehityksestä -> Vanhempain netti -> Tietokulma