Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä:"— Esityksen transkriptio:

1 Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä: 28.11.2016
Minun arkeni Nimi, luokka, päivämäärä Tallenna työ omalla nimelläsi >> terveystieto 7d kansioon Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä:

2 Tutkimuksen sisältö Tutkimuksen tavoite Kuvaus tutkimushenkilöstä
Tutkimuksen kohteena elintavat: Arkirytmi Ravitsemus Liikkuminen Uni Johtopäätökset: suositukset Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Jätä nämä tällaisiksi.

3 Tutkimuksen tavoite Tutkimuksessa selvitetään,
Millaiset elintavat tutkimushenkilöllä on? Miten elintavat vaikuttavat tutkimushenkilön fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin? Jätä nämä tällaisiksi.

4 Kuvaus tutkimushenkilöstä
13-vuotias tyttö Riihimäeltä. Käy Pohjolanrinteen koulua maanantaista perjantaihin. Koulupäivä kestää noin kuusi tuntia. Vapaa-aikana hän on tallilla, ratsastaa ja on kavereiden kanssa. Kirjoita itsestäsi kuvaus.

5 Tutkimuksen kohteena elintavat

6 1. Arkirytmi (maanantai)
Herätys klo 7.00 Koulu alkaa klo 8.05 Lounas 10:50 Koulu loppuu 13:05 Päivälli-nen 17.00 Läksy-jen teko 15:10-16:05 Autollaratsastamaan 16.45 Treenit Autolla kotiin 18.45 Iltapala 19.45 Tv:n katselu ja puhelimella 19: Ham-paiden pesu ja nukku-maan klo 22.20

7 Arkirytmin analysointi
Tutkimushenkilö käytti aikaa lepoon n. 8 tuntia päivässä, koulutyöhön ja läksyihin n. 7 tuntia, syömiseen kului n. 1, liikkumiseen n. 2 tuntia päivässä ja ruutuaikaa hänellä oli noin 5 tuntia. Kyseisen päivän rytmi kuvaa tutkimushenkilön päivärytmiä mahtavasti Tutkimushenkilön ruutuaika ylitti suositukset. Tutkimushenkilö kokee, että hänellä on selkeä arkirytmi ja hänen sisäinen kello rytmittää arkea Koulunkäynnin lisäksi sosiaalista terveyttä vahvistivat liikuntaharrastukset. Fyysistä terveyttä vahvistivat lenkit ja treenit. Psyykkistä terveyttä vahvisti säännöllinen rytmi ja liikunnasta sekä koulutyön onnistumisen tunteet. Tutkimushenkilö voisi tehdä arkirytmiinsä seuraavia parannuksia: ei mitään Esimerkki: Tutkimushenkilö käytti aikaa lepoon n. 9 tuntia päivässä, koulutyöhön ja läksyihin n. 7 tuntia, syömiseen kului n. 1, liikkumiseen n. 2 tuntia päivässä ja ruutuaikaa hänellä oli noin 2 tuntia. Kyseisen päivän rytmi kuvaa tutkimushenkilön päivärytmiä hyvin / huonosti. Jos huonosti niin, miten se poikkeaa tavallisesta rytmistä? Tässä esimerkissä ruutuaika on merkitty vain päivän loppuun, mutta tutkimushenkilö on käyttänyt päivän mittaan puhelintaan ja yhdellä oppitunnilla hän käytti myös tablettia. Ruutuaika on siis selkeästi yli 2 tuntia. Tutkimushenkilön ruutuaika ylitti suositukset. Tutkimushenkilö kokee, että hänellä on selkeä / ei ole selkeä arkirytmi ja hänen sisäinen kello rytmittää/ei rytmitä hyvin arkea. Koulunkäynnin lisäksi sosiaalista terveyttä vahvistivat liikuntaharrastukset. Fyysistä terveyttä vahvistivat lenkit ja treenit. Psyykkistä terveyttä vahvisti säännöllinen rytmi ja liikunnasta sekä koulutyön onnistumisen tunteet. Tutkimushenkilö voisi tehdä arkirytmiinsä seuraavia parannuksia: vähentää ruutuaikaa.

8 2. Ravitsemus Aika Ruoka Kcal 7:30 Aamupala Ruisleipä Lasi maitoa 76 2
12:05 Päivällinen Sushi Tee 15 14.15 Välipala Banaani 50 17:45 Lounas Lasange 468 Yhteensä 778 MUOKKAA TÄHÄN SINUN OMASTA RAVINTOPÄIVÄKIRJASTASI; Mene finelli.fi ja lisää yhden päivän osalta kaikki syömäsi ruoan. Tee esimerkin mukainen taulukko, johon kirjoitat kunkin ruuan ja siitä tulleet kalorit. Klikkaa finelli.fi sivulla oikeasta yläreunasta>> anna vertailuryhmän tiedot. Laita siihen ikäsi ja sukupuolesi. Seuraavalle sivulla on tehty vertailu sinun ja sinun ikäisesi ravintosuosituksista. 21.05 Iltapala Omena

9 Ravitsemuksen analysointi
Tutkimushenkilö ei selvästikään saa tarpeeksi energiaa. Hiilihydraatteja hän saa 20 % alle suosituksen. Rasvaa 25 % alle suosituksen. Proteiineja 15 % yli suosituksen. Selvästi myös ateriaväli lounaan ja päivällisen välissä on liian pitkä, yli 4 tuntia. Tässä välissä voisi syödä esimerkiksi toisen välipalan. Kerro tällä sivulla huomioita ravitsemuksestasi suhteessa suosituksiin. - Saatko riittävästi rasvaa, hiilareita, proteiineja? - Saatko tarpeeksi energiaa? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö ei selvästikään saa tarpeeksi energiaa. Hiilihydraatteja hän saa 20 % alle suosituksen. Rasvaa 25 % alle suosituksen. Proteiineja 15 % yli suosituksen. Selvästi myös ateriaväli lounaan ja päivällisen välissä on liian pitkä, yli 4 tuntia. Tässä välissä voisi syödä esimerkiksi välipalan.

10 Liikkuminen (keskiviikko)
Treenit Ratsastustunti 1 tunti  Matkat Pyöräilyä kouluun ja koulusta kotiin. 10min / suunta  Muokkaa omasta liikkumispäiväkirjastasi: Laske yhteen matkat, treenit jne? Merkitse suorituksesi perään fiilis.

11 Liikkumisen analysointi
Tutkimushenkilö liikkui päivän aikana keskimäärin 2 tuntia. Koulumatkat hän pyöräili ja niihin kului noin 20 minuuttia päivässä. Treeneihin meni noin 1 tunti päivässä. Liikkuminen tapahtui ennen koulua ja koulun jälkeen. Koulupäivän aikana tutkimushenkilö liikkui vähän. Tutkimushenkilö liikkui liikuntasuosituksen mukaisesti yli 1,5 tuntia /päivä. Pohdi, miten liikkuminen sijoittui päivän mittaan? Täyttyivätkö liikuntasuositukset? Kuvasiko tämä hyvin tutkimushenkilön liikkumista vai onko liikkuminen tavallisesti erilaista? Monipuolisempaa, vähemmän, enemmän….? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö liikkui päivän aikana keskimäärin 2 tuntia. Koulumatkat hän pyöräili ja niihin kului noin 40 minuuttia päivässä. Treeneihin meni noin 1,5 tuntia päivässä. Liikkuminen tapahtui ennen koulua ja koulun jälkeen. Koulupäivän aikana tutkimushenkilö liikkui vähän. Tutkimushenkilö liikkui liikuntasuosituksen mukaisesti yli 1,5 tuntia /päivä.

12 Uni 21:45 22.00 21.50 7.00 8h 15min 8h 8h 10min Nukkumaanmenoaika
Heräämisaika 7.00 Unta yhteensä 8h 15min 8h 8h 10min Merkitse nukkumaanmenoaikasi, heräämisaikasi, kuinka paljon unta yhteensä.

13 Unen analysointi Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään. Laske kuinka paljon keskimäärin oli nukuttu yössä? Täyttyykö suositukset? Oliko henkilö väsynyt heräessään? Mitä syitä myöhäiselle nukkumaanmenolle oli? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin 9-10 tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään.

14 Johtopäätökset: suositukset
Arkirytmi on tasainen ja toistuva. Ravitsemus on hyvä ja ruokaväli tarpeeksi lyhyt Liikkuu tarpeeksi Nukkuu hieman liian vähän Ruutuaikaa pitäisi vähentää Tee tälle sivulle suosituksia tutkimushenkilöiden elintapojen kohentamiseen: Arkirytmiä… Ravitsemusta… Liikkumista… Unta… Esimeriksi: Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin 9-10 tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään.

15 Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen
Terveyttä heikentävät vaikutukset Myönteiset vaikutukset Sosiaalinen terveys: Kavereita näkee usein Psyykkinen terveys: Iloinen treenien jälkeen Fyysinen terveys: Ei vaaratilanteita V Väsymystä koulussa ja Pieni nälkä Miten tutkimushenkilön elintavat vaikuttavat myönteisesti tutkimushenkilön terveyteen? Jos tutkimushenkilö ei paranna elintapojaan suosituksen mukaisesti, miten hänen elintapansa voi heikentää hänen terveyttään? Esimerkiksi: Myönteisiä vaikutuksia: Sosiaalinen terveys….. Psyykkinen terveys….. Fyysinen terveys….. Terveyttä heikentävät vaikutukset: Unettomuus ja väsymys voi lisääntyä. Kasvu ja kehitys heikentyä, jos ei syö riittävästi ja monipuolisesti….


Lataa ppt "Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google