CHAT-PILOTIN KOKEMUKSET PILOTTI 9.4. – 15.5.2015 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Advertisements

Nuorten tieto- ja neuvontapiste yESBOx, Espoon kaupunki.
Kelan organisaatio ja viestinnän palvelut toimittajille
Sensing the Web 2. lokakuuta, 2007Puh: Petteri Hannonen
Vertaisohjausta chatissa Sini Huhmarkangas. Tutkimusasetelma • Starttipisteen chatit lokakuun 2011 ja toukokuun 2012 väliseltä ajalta • Mistä chateissa.
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
AMK-päivät 2013 Innovaatiot julkisissa palvelurakenteissa klo
ID Point - Palvelumalli
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen
KOTITALO-LEHDEN LUKIJATUTKIMUS 2014 N971. Lehteä luetaan useampana päivänä Keskimäärin lehteä luetaan 2,2 päivänä.
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Vastausarkisto Nina Granlund Kirjastot.fi Tietopankki Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Ressu-projekti Väliesittely 2, Toni Aho Jouni Kuusinen Simo Lintunen Jari Rinta-Rahko Ville Isomöttönen, vastaava ohjaaja Pasi Manninen, tekninen.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
TERVETULOA OPPILAITOSTEN VEROPÄIVÄÄN Verohallinto.
Siviilipalvelusvelvollinen ja verot Verohallinto vero.fi 2016.
Yritysviestinnän ja internet-palveluiden asiantuntija.
Yhdistyshuoltamo VISIO Pohjois-Karjalan yhdistyshuoltamo 2017 tukee, auttaa ja kehittää yhteistyössä maakunnan yhdistystoimintaa. Yhdistyshuoltamo kokoaa.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Lämpimästi tervetuloa!
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen Suomi
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
Tutkintojen kokoaminen Korpissa
TYÖKOKEMUS työtehtävä, kesto ja yritys MIKSI MEIDÄN
Tuhat Suomalaista - Sanomalehtien liitto
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen verkkolomakkeella
Suomen verotus selkokielellä
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Sinulle - Verohallinnon verkkopalvelut
Sinulle – veroilmoitus verkossa
Kokemuksia kansainvälisestä verkkolaskutuksesta
Verokortti verkossa opiskelijalle
12/25/ /25/2018 Kykyviisari Kykyviisari 2.0 verkkopalvelu 2017 jatkuva koulutus
Elämässä mukana – muutoksissa tukena
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Melindan laatuohjelma Lähtotietokyselyn tulokset ja toimenpiteet
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Tarjous Netvisorista.
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Suomen verotus selkokielellä
Kysy kirjastonhoitajalta
Kelan palvelukanavat Neuvontapalvelupäivät, Paasitorni
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
KUOPION KAUPUNGINKIRJASTO
Esityksen transkriptio:

CHAT-PILOTIN KOKEMUKSET PILOTTI 9.4. –

Chat asiakaspalvelukanavana Digitaalinen, vuorovaikutteinen palvelukanava asiakkaille vaihtoehdoksi puhelimelle tueksi vero.fi:lle Tehokkaampaa neuvontaa Verohallinnolle virkailija hoitaa useampaa chattia kerralla asiakkaalle kahdenvälinen 2

Chatin palvelulupaus Palvelemme arkisin klo Vastaamme noin minuutin kuluessa tai 1 min automaattiviesti 2 min virkailija vastaa Voit asioida suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi 3

Pilottikohteet 9.4. – Veroilmoitus verkossa -asiakastuki Kysy kotitalousvähennyksestä Palkka.fi-asiakastuki Katso/Tyvi-asiakastuki Asioi verkossa, Yhteystiedot, Lomakkeet 4

Chatin hallinta Kuvakkeen luonti alustoille koodilla vero.fi, palkka.fi Kuvakkeen hallinnointi chat -sovelluksessa LiveHelperChat 5

Pilotti: chattia 23 päivässä 6 Työjono ei sis. sv- ja en -chateja, joita yht 306 kpl % Katso- ja Tyvi-palvelu14667,4 Lomakkeet7393,7 Kotitalousvähennys204410,3 Palkka.fi-palvelu13706,9 Sähköinen asiointi (Asioi verkossa)8704,4 Veroilmoitus verkossa -palvelu936647,0 Yhteystiedot303115,2 Yrittäjien tuloverotus (ky, ay, tmi) (sisäinen)540,3 Yhteensä ,0

Pilotti: tulokset 7 Veroilmoitus verkossa -palvelussa chat oli ylivoimainen asiakkaiden yhteydenottokanava Uusia veroilmoituksia tehtiin verkossa vs 2014

Pilotti: tulokset 8 Siirtymä vero.fi:n HelpDesk- tukipyyntölomakkeista chatiin

Organisointi Kokonaisuudessaan 8 htp Puolen päivän työvuorot  Maksimi työergonomian ja jaksamisen kannalta, intensiivisempää kuin puhelin Virkailijat osaamisensa mukaisissa (aiheet, kielitaito) työjonoissa Chateja mahdollista siirtää työjonolta toiselle 1-linja vastaa, 2-3 linjat asiantuntijatukena 9

Resursointi: yht. 8 htp Henkilöverotuksen tiimi 6 htp/tp yht chatia 112 chatia / htp 20 chatia / tunti 3 min / chat  Huom: vaihteluväli chatia / puolen päivän työvuoro Yritysverotuksen tiimi 1 htp/tp (Palkka.fi) yht chatia 60 chatia / htp 5 min / chat Yhteisöverotuksen tiimi 1 (-2) htp/tp (Katso- ja Tyvi-tuki) yht chatia 50 chatia / htp 5 min / chat 10

Asiakkaiden odotusajat Veroilmoitus verkossa -palvelu ka. 3 min 24 s Vaihteluväli 11 s - 18 min  Palautuspäivän 7.5. ruuhka: 885 chatia Palkka.fi-palvelu ka. 1 min 48 s Vaihteluväli 6 s - 15 min Katso/Tyvi-tuki ka. 53 s Vaihteluväli 7 s - 7 min 11

Laatutyö Palvelumalli Viikottaiset palaverit Muutamia huomautuksia ja malliviestien uusimisia Napakampi teksti, napakampi lopetus, tervehdykset, virkailijan odotusaika Laaduntarkkailu Asiantuntijat analysoivat annettuja vastauksia Laatu oli pääsääntöisesti hyvä – vain yksittäisiä korjauksia 12

Koulutus ja viestintä Koulutusta vastaajille 1,5 pv Palvelumalli Some-kirjoittaminen Sovelluksen käyttö Monipuoliset viestintäkanavat Painotus sosiaaliseen mediaan Integrointi veroilmoitus verkossa -kampanjaan (verorekka, PopUp-verotoimisto) Viestintä vs resursointi onnistui 13

14 Kokemukset positiivisia!

Pilotti jatkuu – Chat suljettu heinäkuun Verokortti verkossa Kysy rakentamisilmoituksista Palkka.fi-asiakastuki Katso/Tyvi-asiakastuki Chat vero.fi:n aulaemäntänä Asioi verkossa, Yhteystiedot, Lomakkeet 15

: Vero24-kokonaisuus Sisältää kolme palvelua Kysy chatissa Vastauspankki 24/7 Korvaa Suomi24-palvelun ja vero.fi:n Usein kysytyt kysymykset Oma kysymys 24/7 (vastaamme virka-aikana) Asiakas tekee kysymyksen, vastaamme hänelle julkisesti vastauspankkiin Korvaa vero.fi:n palautelomakkeet Sovellukset: LiveHelperChat ja Requeste 16

Vero24-palvelun kehittäminen Palvelu kehitetään Sysart Oy:n kehitysympäristössä ketterällä menetelmällä Sprintin (kehityskierros) tulokset julkaistaan testausympäristöön sprintin julkaisun jälkeen Sprintin jälkeinen palaute ohjaa kehitystä -> Tuloksena asiakkaan tarpeita ja vaatimuksia vastaava palvelu 17

Palvelun toteuttaja Sysart Oy Perustettu vuonna 1999 Toimipisteet Oulussa ja Espoossa Liiketoiminta-alueet Requeste-tuoteliiketoiminta Ohjelmistopalvelut Laadunvarmistus (Espoo) Henkilöstö ~40 Asiakkaita mm. Comptel, DNA, Espoo, HSY, HUS, Outokumpu, Oulu, Oulun Energia, PPSHP, Tampere, Trafi 18