Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori 21.11.2013 Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Turvallisen ase- ja ampumaharrastuksen tulevaisuus Suomessa TULI SEIS VAI TURVALLISIA LAUKAUKSIA AMPUMARATOJA KOSKEVAT SÄÄDÖKSET JA TULEVAISUUS Finlandia.
Oikeus liikkua maastossa
Vesilaki ja patoturvallisuuslaki kosteikkohankkeissa
Paikkatiedon näkymiä Kuluttajasektorin kehitys Navigointituotteiden läpimurto alkoi 2006 •Navicore, TomTom jne. Kuluttajille suunnattuja.
Seinäjoki Johtaja Markku Tornberg MTK
Hajajätevesiasetus – rakennusvalvonnan uusi riesa?
PÄIJÄNTEEN SÄÄNNÖSTELYN VAIKUTUKSET RANTOJEN VIRKISTYSKÄYTTÖÖN
Yliopistolaki ja kirjastojen kokoelmat ─ Näkökulmia ja kysymyksiä Harri Ahonen Suomen tieteellinen kirjastoseura, kokoelmatyöryhmä.
VESIHUOLTOLAIN UUDISTUS
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
VIHERALUEIDEN TILAPÄISET MAANKÄYTTÖLUVAT
Eläinsuojan ympäristölupa Valvonnan näkökulma
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät Hyvinkäällä Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitushankkeiden rahoitus.
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Työolosuhteiden järjestelytuki
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Tietoturvallisuus osa 6
Ohjeistus työntekijätiedoista
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät , Hyvinkää Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitusten riita-asiat.
1 SOSIAALINEN YRITYS. 2 Palkkatuki Palkkatukea voidaan maksaa sosiaaliselle yritykselle pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän palkkauskustannuksiin.
SUK-verkoston palkitseminen Ansioristit – kriteerit, aikataulut ja hinnat.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
Valtakunnallisten nuorisojärjestöjen avustaminen, järjestöpäivä
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
KIINTEISTÖALAN TOIMINTAYMPÄRISTÖ - lainsäädäntövertailun johtopäätökset ja suositukset VT Sirkka Terho.
Vesialueiden yhdistäminen
Tutkijan identifiointi –seminaari Kommentteja Eeva Rantala |
Yhteismetsän perustaminen ja oman maan liittäminen yhteismetsään
Rasitteet Aune Rummukainen Kevät Rasite Voidaan perustaa kiinteistön hyväksi joitakin rasitetyyppejä voidaan perustaa myös kunnan hyväksi = Oikeus.
Maanmittauslaitoksen rooli järvien kunnostuksessa Vesistönkunnostusverkoston valtakunnallinen seminaari Lahti Kalle Konttinen Maanmittauslaitos.
VALTION AVUSTUKSET YKSITYISTEIDEN PERUSKUNNOSTUKSEEN.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Työolosuhteiden järjestelytuki Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 10 luku 3 § VnA JTYPL, 9: Ohje JTYPL, sivut 275, , ja.
AMPUMARATAVASTAAVA Ampumaratalaki 763/2015 Jorma Riissanen
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
VALTIONEUVOSTON ASETUS Ampumaradoista. AMPUMARATAA KOSKEVA HAKEMUS JA ILMOITUS Ampumarataa ja ampumaurheilukeskusta koskevassa hakemuksessa tai vähäistä.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Kuntatieto-ohjelma - valtionavustusohje - Ohjeen kuvat
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuus omaisuuden suojan kannalta
Aune Rummukainen Kevät 2013
Työelämässä eivät vallitse viidakon lait
Kiinteistövaikutukset ja niiden arviointi
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Anniskeuluvan myöntäminen
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Miten teen hyvän hakemuksen
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Tieteellinen tutkimus
Ympäristön tila YSL luku 15 Laatuvaatimukset
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Hanketilusjärjestelyt
Anniskeuluvan myöntäminen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Luonnos ( ) asetukseksi metsästysasetuksen muuttamisesta
Sosiaaliturva erityistilanteet
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Lainsäädäntötyö Voimaantulo
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Liittyminen olemassa olevaan yhteismetsään, Yhteismetsien yhdistyminen, yhteismetsän purkaminen Suomen Yhteismetsäpäivät 2019, Oulu Kari Tuppurainen.
Vahingonvaaraselvitykset
Siun soten päihdeohjelma
Esityksen transkriptio:

Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen

1. Ennakkoselvitykset Vedenkorkeuden seuranta (aloitettava hyvissä ajoin) Keskiveden tavoitekorkeuden määrittäminen Kaikkien mahdollisten hyödynsaajien kartoittaminen, rantakiinteistöt, suojeluarvot ym. Kannatuksen arviointi Haittojen arviointi Hakijan selvittäminen !! Mahdolliset esteet hankkeen luvan saannille Yhteisön perustamistarve Hankkeen rahoitus

2.Suunnitelma/Hakemus Keskivedenkorkeuden pysyvää muuttamista koskevassa hakemuksessa on esitettävä vesilain 6 luvun 9 tai 10 §:ssä tarkoitetun vesioikeudellisen yhteisön vahvistetut säännöt sekä selvitys yhteisön rekisteröinnistä taikka tarvittavat tiedot yhteisön sääntöjen vahvistamiseksi vesilain 12 luvun 5 §:n mukaisesti. (mikäli yhteisö hakijana)

2.1.Suunnitelma/Hakemus Sen lisäksi, mitä 1 ja 2 §:ssä säädetään, keskivedenkorkeuden pysyvää muuttamista koskevassa hakemuksessa on esitettävä: 1) tiedot vallitsevista ja hakemuksen mukaisista ali-, keski- ja ylivedenkorkeuksista; 2) selvitys järven tai lammen syvyyssuhteiden olennaisista muutoksista; 3) vesilain 6 luvun 5 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetut suostumukset sekä selvitys niiden vesi- ja maa-alueiden omistussuhteista, joiden puolesta suostumukset on annettu; 4) hankkeen kustannusarvio; 5) laskelma vesilain 6 luvun 2 §:n mukaisesta hankkeen hyödystä; 6) selvitys vesilain 6 luvun 7 ja 8 §:ssä tarkoitetuista hyödynsaajista; 7) hankkeen kustannusosittelu kiinteistöittäin ja sen perusteella tehty laskelma kustannusten jakamiseksi; 8) ehdotus perattavien ja kaivettavien uomien sekä tehtävien rakennelmien ja laitteiden hoidosta ja kunnossapidosta aiheutuvien kustannusten jakamisesta, jos näiden kustannusten osittelu poikkeaa hankkeen kustannusosittelun mukaisesta jaosta

2.2 Suunnitelma/Hakemus Keskivedenkorkeuden nostamista koskevaan hakemukseen on liitettävä kartta, johon on merkitty vallitsevan ja hakemuksen mukaisen keskiveden rajat. Kartta on laadittava sellaisessa mittakaavassa, että veden alle jäävät maa-alueet voidaan selvittää kiinteistökohtaisesti.

3. Hakija Hyötyä saava kiinteistön omistaja Vesioikeudellinen yhteisö Vesialueen omistaja tai osakaskunta Valtion viranomainen Kunta

4.Luvan hakeminen Lupaa haetaan AVI:sta Luvan myöntäminen edellyttää että vähintään ¾ veden alle jäävän maa-alueen omistajista suostuu kirjallisesti hankkeeseen Lupa voidaan myöntää, mikäli hakija hallitsee enempää kuin puolta veden alle jäävästä alueesta. Alueen omistajien suostumusta ei tarvita, mikäli hanke on yleisen edun vaatima

4.1. Luvan epääminen Lupaa ei voida myöntää, jos hankkeesta aiheutuu yksittäiselle kiinteistölle kohtuutonta haittaa eikä kiinteistön omistaja ole hankkeeseen suostunut tai hankkeesta aiheutuu erityisen luonnonsuojeluarvon huomattavaa heikentymistä

5. Luvan myöntäminen Luparatkaisu perustuu hyötyjen ja haittojen vertailuun. Jos hyödyt ovat haittoihin nähden merkittävät, voidaan hankkeelle myöntää lupa Sekä taloudellisia että ei-taloudellisia mittareita (yleiseltä kannalta katsominen) Hyötyinä otetaan ensisijaisesti huomioon rantakiinteistöjen arvon nousu sekä hankkeesta johtuva kiinteistön käyttöhyöty sekä virkistyskäytön ja järven ekologisen tilan paraneminen Haittoina veden alle jäävän maan arvo 1,5-kertaisena sekä muut vesioikeudelliset velvoitteet Hankkeen toteuttamiskustannuksia intressivertailussa ei oteta huomioon Taloudellisessa mielessä hyötyjen tulee olla karkeasti 1/3 haittoja suuremmat, että lupa voidaan myöntää

6. Yhteenveto Lupakäsittelyssä vielä laintulkinnallisia ongelmia mm. - veden alle jäävän alueen omistus, jos yhteisö hakijana - hyötyjen ja edunmenetysten arviointi - käyttöoikeuksien myöntäminen… Kiinteistöoikeudelliset säännökset (ei vielä käytännön kokemuksia) - kiinteistötoimituksen ja tilusjärjestelyn tarve ja ja kustannukset.

Tauon paikka…