HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA 12.11.2015 ULLA MÄNTYKANGAS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Uudet perustutkintojen perusteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen? Tule ammattilukioon! 1.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
Yhteisten valinnaiset opinnot Liike-elämän palvelut maaliskuu 2017
Osaamisalan valintainfo
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
ABISTA YLIOPPILAS Tiedotekirje kokelaille YTL:n sivustolla
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Arviointi.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ykkösten vanhempainilta
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Viittomakielisen ohjauksen perustutkinto (180 osp), Näyttötutkinto VOP
Liiketalouden perustutkinto
Kahden tutkinnon polku
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Vapaasti valittavat 10 osp
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS

MÄÄRÄYKSET MUUTTUIVAT… MUUTTUIKO MEIDÄN TOIMINTATAVASSA MIKÄÄN? OSAAMISPERUSTEISUUS, OSAAMISPISTEET YKSILÖLLISET OPINTOPOLUT JOUSTAVAT OPINTOPOLUT KATTAVUUS, MERKITTÄVYYS JA LAAJUUS TYÖSSÄOPPIMINEN SÄILYY JEDUSSA VÄHINTÄÄN 36 OSP UUSINA TUTKINNON OSAN OSA-ALUEINA TYÖELÄMÄTAIDOT, YRITTÄJYYS JA YRITYSTOIMINTA SEKÄ TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKKA JA SEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ LIIKUNTA- JA TERVEYSTIETO YLI 18V. KAIKILLE PAKOLLISINA

..TÄLLÄ VIIKOLLA UUTISISSA KOULU-UUPUMUS JA KYYNISTEN NUORTEN SUKUPOLVI.. SUOMALAISET NUORET PÄRJÄÄVÄT KOULUSSA HYVIN, MUTTA KOULUVIIHTYVYYDEN KANSAINVÄLISISSÄ VERTAILUISSA SUOMI ON TIPAHTANUT KÄRKISIJOILTA LISTAN JUMBOKSI. TYTÖILLÄ STRESSI JOHTAA UUPUMUKSEEN JA POJILLA KYYNISYYTEEN. PSYKOLOGIAN PROFESSORI KATARIINA SALMELA-ARO ON PEREHTYNYT ERITYISESTI OPISKELIJOIDEN KOULU-UUPUMUKSEEN OPISKELIJOIDEN UNIVAIKEUDET JA STRESSI OVAT LISÄÄNTYNEET 2000-LUVULLA. NUORISON PAHOINVOINTI HEIJASTAA YHTEISKUNNAN KOVENTUNEITA ARVOJA. YKSILÖITYMINEN, KILPAILU, HUIPPUSUORITUSTEN TAVOITTELU JA EPÄVARMA TULEVAISUUS AHDISTAVAT YT_TAI_UUPUNUT_KOULUNKAYNTIIN/ YT_TAI_UUPUNUT_KOULUNKAYNTIIN/

OLEMMEKO TEHNEET JA OSAAMMEKO… TEHDÄ TAVOITTEET/ AMMATTITAITOVAATIMUKSET NÄKYVÄKSI OPISKELUIJALLE JA ITSELLEMME OPETTAJINA; OSAAMISEN HANKKIMISEN PORTAAT? TUNNISTAA JA TUNNUSTAA AIKAISEMMIN TAI MUULLA HANKITUN OSAAMISEN? SELVITTÄÄ OPISKELIJAN LÄHTÖTASON JA OSAAMISEN ? HOPSIN LAADINNAN? OPETUKSEN TOTEUTTAMISTAPOJEN MUUTOKSEN?

MUUTOKSEN PERUSKIVIÄ.. MITEN JEDUN STRATEGIA TUKEE OSAAMISPERUSTEISUUDEN KÄYTTÖÖNOTTOA ARJESSA? TUNNETKO TUTKINNON PERUSTEET, MITEN SINUN EDUSTAMASSASI TUTKINNOSSA TUTKINTO MUODOSTUU? PERUSEDELLYTYS TUTKINNON PERUSTEET  OPS  HOPS OPS TUNNETKO MÄÄRÄYKSET, OPPAAT JA OHJEET ARVIOINNIN OPAS 2015 TUTKINTOJEN TOIMEENPANON OPAS AMPE KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA TODISTUSMALLIT => NIITÄ ON OPISKELTAVA! MISTÄ LÖYTYVÄT Henkilöstön osaamisen kehittäminen, edellytysten luominen jne..

AMMATILLISET TUTKINNON OSAT, 135 OSP PAKOLLINEN TAI PAKOLLISET TUTKINNON OSAT, OSAAMISALAN, PAKOLLISET TUTKINNON OSAT VALINNAISET TUTKINNON OSAT KAIKISSA TUTKINNOISSA LISÄKSI YRITYSTOIMINNAN SUUNNITTELU 15 OSP TUTKINNON OSA AMMATILLISESTA PERUSTUTKINNOSTA, (VAIN JOISSAKIN TUTKINNOISSA TARKALLEEN MÄÄRÄTTY) 10–15 OSP TUTKINNON OSA AMMATTITUTKINNOSTA TAI ERIKOISAMMATTITUTKINNOSTA* TUTKINNON OSA AMMATTIKORKEAKOULUOPINNOISTA* TYÖPAIKKAOHJAAJAKSI VALMENTAUTUMINEN, 5 OSP YRITYKSESSÄ TOIMIMINEN, 15 OSP HUIPPUOSAAJANA TOIMIMINEN, 15 OSP PAIKALLISIIN AMMATTITAITOVAATIMUKSIIN PERUSTUVIA TUTKINNON OSIA, 5-15 OSP TUTKINNON OSA VAPAASTI VALITTAVISTA TUTKINNON OSISTA, 5-15 OSP * TÄMÄN VALINNAISEN TUTKINNON OSAN LAAJUUDEKSI LASKETAAN 15 OSP. MITÄ Sinun toiminnassa tarkoittaa?

UUDENLAISET YHTEISET TUTKINNON OSAT, 35 OSP TÄSSÄ ENITEN MUUTOKSIA VIESTINTÄ- JA VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN 11 OSP (ÄIDINKIELI, RUOTSI, ENGLANTI) MATEMAATTIS- LUONNONTIETEELLINEN OSAAMINEN 9 OSP (MATEMATIIKKA, FYSIIKKA, KEMIA, TIETO-JA VIESTINTÄTEKNIIKKA) YHTEISKUNNASSA- JA TYÖELÄMÄSSÄ VAADITTAVA OSAAMINEN 8 OSP (YHTEISKUNTATAIDOT, TYÖELÄMÄTAIDOT, YRITTÄJYYS- JA YRITYSTOIMINTA, TYÖKYVYN YLLÄPITÄMINEN, LIIKUNTA JA TERVEYSTIETO) SOSIAALINEN JA KULTTUURINEN OSAAMINEN 7 OSP ( KULTTUURIEN TUNTEMUS, TAIDE JA KULTTUURI, YMPÄRISTÖOSAAMINEN JNE. TARJONNAN JA OPISKELIJAN MIELENKIINNON MUKAAN)

3 Yhteiset tutkinnon osat ammatillisessa peruskoulutuksessa, 35 osp PakollisetValinnaiset 3.1 Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp8 osp3 osp Äidinkieli Toinen kotimainen kieli, ruotsi Vieraat kielet –3 3.2 Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 9 osp6 osp 3 osp Matematiikka Fysiikka ja kemia Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen –3 3.3 Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, 8 osp5 osp3 osp Yhteiskuntataidot Työelämätaidot Yrittäjyys ja yritystoiminta Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto –3 3.4 Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, 7 osp 7 osp Kulttuurien tuntemus Taide ja kulttuuri Etiikka Psykologia Ympäristöosaaminen Osa-alueita kohdista 3.1.1– –3 19 osp16 osp Tutkinnon perusteissa määrättyjen osa-alueiden (3.1.1–3.4.6) valinnaisten osaamistavoitteiden lisäksi tai niiden sijaan koulutuksen järjestäjä voi päättää erilaajuisia muita valinnaisia osaamistavoitteita. Koulutuksen järjestäjän itse päättämille valinnaisille osaamistavoitteille määritellään osaamisen arviointi ja laajuus osaamispisteinä. Tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet voivat olla myös opiskelijan aikaisemmin hankkimaa osaamista, joka tukee kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden osaamistavoitteita.

VAPAASTI VALITTAVAT TUTKINNON OSAT, 10 OSP 4.1 AMMATILLISIA TUTKINNON OSIA 4.2 PAIKALLISIIN AMMATTITAITOVAATIMUKSIIN PERUSTUVIA TUTKINNON OSIA 4.3 YHTEISIÄ TUTKINNON OSIA TAI LUKIO-OPINTOJA 4.4 JATKO-OPINTOVALMIUKSIA TAI AMMATILLISTA KEHITTYMISTÄ TUKEVIA OPINTOJA 4.5 TYÖKOKEMUKSEN KAUTTA HANKITTUUN OSAAMISEEN PERUSTUVIA YKSILÖLLISIÄ TUTKINNON OSIA 5 TUTKINTOA YKSILÖLLISESTI LAAJENTAVAT TUTKINNON OSAT YLI 180 OSP

TAVOITTEET NÄKYVÄKSI

ONKO OPISKELIJALLA JO OSAAMISTA? OHJAA OSAAMISEN TUNNUSTAMISEEN OSAKSI TUTKINTOA!

OSAAMISEN TUNNUSTAMISEN PERIAATTEET OSAAMISEN TUNNUSTAMISESTA TIEDOTTAMINEN RIITTÄVÄ SELVITYS OSAAMISESTA, AJANTASAISUUS OPETTAJAN ARVIOINTITEHTÄVÄÄ EI VOI DELEGOIDA MUULLE HENKILÖSTÖLLE, VAAN KYSEESSÄ OLEVAN OPETTAJAN TULEE PÄÄTTÄÄ OSAAMISEN VASTAAVUUDESTA. TUNNUSTETTAVAN OSAAMISEN MÄÄRÄ TUNNUSTETUSTA OSAAMISESTA SAADUN ARVOSANAN KOROTTAMINEN

HENKILÖKOHTAINEN OPISKELUSUUNNITELMA ON TEHTÄVÄ! Mistä opiskelija tietää mitä osaamista hänen tulee tavoitella? Millä tavalla ja missä? Miten opiskelija voi vaikuttaa omien opintojen suunnitteluun? Miten opiskelijaa sitoutetaan? Mistä opettaja tietää minkä osaamisen hankkimiseen hänen tulee opiskelijaa ohjata? Missä opettaja voi tuoda esille vaihtoehtoiset, yksilölliset opintopolut?

MUUTTUUKO OPETUS-JA OPPIMISYMPÄRISTÖT? VRT TYÖELÄMÄSSÄ VAADITTAVA OSAAMINEN

MITEN MÄÄRITELLÄÄN OSAAMISPISTEET TUTKINNON OSIEN LAAJUUS OSAAMISPISTEINÄ MÄÄRÄYTYY SEN MUKAAN, MIKÄ ON NIIHIN SISÄLTYVÄN OSAAMISEN KATTAVUUS, VAIKEUSASTE JA MERKITTÄVYYS SUHTEESSA KOKO TUTKINNON AMMATTITAITOVAATIMUKSIIN JA OSAAMISTAVOITTEISIIN. KATTAVUUS = KUINKA SUUREN OSAN PERUSTUTKINNON SUORITTANEEN AMMATTITAIDON KOKONAISUUDESTA KYSEINEN TUTKINNON OSA MUODOSTAA VAIKEUSASTE = TUTKINNON OSAN VAIKEUS VERRATTUNA MUIHIN SAMAN PERUSTUTKINNON TUTKINNON OSIIN MERKITTÄVYYS = TUTKINNON OSAN TÄRKEYS TYÖMARKKINOILLE OSALLISTUMISEN, TOISELLE TUTKINTOTASOLLE ETENEMISEN TAI SOSIAALISEN INTEGRAATION KANNALTA. KTS. TUTKINTOJEN TOIMEENPANON OPAS S.78

TYÖKOKEMUKSELLA HANKITUN OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN MIKÄLI OPISKELIJA ON HANKKINUT TYÖKOKEMUKSELLA SELLAISTA AMMATILLISTA OSAAMISTA, JOKA KATTAA SUORITETTAVAN PERUSTUTKINNON JONKUN PAKOLLISEN TAI VALINNAISEN AMMATILLISEN TUTKINNON OSAN KOKONAAN, OPISKELIJA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖÖN => ARVOSANA. TUTKINTOTODISTUKSEEN MERKITÄÄN NORMAALISTI TUTKINNON OSAN NIMI JA ARVOSANA. JOS TYÖKOKEMUKSELLA HANKITTUA OSAAMISTA HALUTAAN TUNNUSTAA VAPAASTI VALITTAVIIN TUTKINNON OSIIN, PITÄÄ  MÄÄRITELLÄ, MITÄ OPISKELIJA ON TYÖSSÄÄN OPPINUT.  TUTKINNON OSA NIMETÄÄN HANKITUN OSAAMISEN PERUSTEELLA.  OSAAMISEN LAAJUUS MÄÄRITELLÄÄN SEN MUKAAN, MIKÄ ON HANKITUN OSAAMISEN VAIKEUSASTE, KATTAVUUS JA MERKITTÄVYYS SUHTEESSA AMMATILLISTEN TUTKINNON OSIEN AMMATTITAITOVAATIMUKSIIN.  ARVOSANA VOIDAAN MERKITÄ KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN PÄÄTÖKSELLÄ MERKINNÄLLÄ HYVÄKSYTTY (A 329/2015, 10§).

ENTÄPÄ JOS OPISKELIJA EI OLE TYYTYVÄINEN ARVIOINTIIN? VOI UUSIA; LISÄOSAAMISEN HANKKIMINEN VOI KOROTTAA, MYÖS OSAAMISEN TUNNUSTAMISTA VOI TEHDÄ ARVIOINNIN OIKAISUN (JEDUN LOMAKKEET JA OHJEET) 1- VAIHE: ARVIOINNIN TEHNEELLE OPETTAJALLE TAI REHTORILLE, OIKAISU TAI KIRJATTAVA. PÄÄTÖS ANNETTAVA KIRJALLISESTI! 2- VAIHE: JEDU ARVIOINTITOIMIKUNTA PARASTA ON PEREHDYTTÄÄ ARVIOINTIIN

MUUTAMIA HUOMIOITA MISSÄ/MISTÄ SINUN OSASTOLLASI NÄKYY OPISKELIJOILLE TAVOITTEET TAI AMMATTITAITOVAATIMUKSET? => TAVOITELÄHTÖISYYS? MITEN SINUN OSASTOLLASI OPISKELIJAA KANNUSTETAAN OSAAMISEN NÄKYVÄKSI TEKEMISEEN? JA SEN DOKUMENTOINTIIN MISSÄ JA MITEN OPETETAAN TYÖELÄMÄTAIDOT? MITÄ VAADITAAN, ETTÄ NIIDEN OSAAMINEN VOIDAAN HYVÄKSYÄ? TYÖSSÄOPPIMISEN TAVOITTEIDEN MÄÄRITTELY KOROSTUU ENTISESTÄÄN? MITÄ SINUN ALALLASI TYÖSSÄOPPIMISEN TAVOITTEISIIN KIRJATAAN JA MITEN OPISKELIJOITA TAVOITTEIDEN ASETTAMISEEN OHJATAAN?