Avoimen tiedon ohjelma 2013-2015 Tavoitteet, lähtökohdat ja eteneminen Ohjausryhmä 10.9.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoin data Avoimuutta ja innovaatioita Jyrki Kasvi TIEKEn Avoimen datan foorumi.
Advertisements

Avoimen tiedon ohjelma
Tutkimusaineistot ja aineistopolitiikka Tutkimuksen infrastruktuurien tiekartan aloitusseminaari Juha Haataja
Helsinki Region Infoshare Julkiset tietovarannot avoimeksi dataksi Projektipäällikkö Ville Meloni & Pekka Vuori Forum Virium Helsinki & Helsingin kaupungin.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Tiedon saatavuuden edistäminen – avoimuutta ja arkkitehtuuria Juha Haataja
Avoimen tiedon ohjelma (LUONNOS) ”Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja.
Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelma Vuonna 2011 käynnistetty kansainvälinen hallinnon kehittämisen kumppanuushanke avoimuus, tehokkuus,
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen LUONNOS.
JulkICT Lab Ideoista palveluihin Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Markus Rahkola – JulkICT/YRO Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Helsinki Region Infoshare -palvelu Kokemuksia ja suunnitelmia JHS 189 Avoimen tietoaineiston käyttölupa -seminaari Projektipäällikkö Tanja Lahti.
PSI-direktiivi ja avoin data Anne Kauhanen-Simanainen.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon.
Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
JulkICTLab Projektipäällikkö Kirsi Pispa, CSC. JulkICTLab lyhyesti JulkICTLab on avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö Osa VM:n julkisen.
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Avoimen tiedon ohjelman viestintä. Pääviestit  Ohjelman pääfokuksena on tietovarantojen avaaminen  Kansalaisyhteisöt voivat rakentaa palveluja kansalaisille,
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Avoin data, TK ja virallinen tilasto
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Kansallinen avoimen datan palvelu
Mitä on avoin data ja kuinka kartoittajat voivat hyödyntää sitä?
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Avoimen tiedon julkaisuprosessi ja lisensointi
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
Suomidigi.fi.
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Esityksen transkriptio:

Avoimen tiedon ohjelma Tavoitteet, lähtökohdat ja eteneminen Ohjausryhmä

Hallitusohjelman kärkihanke  Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja yritysten käyttöön. Näin avataan markkinoita uusille palveluille ja liiketoimintamahdollisuuksille.  VM, TEM, LVM, OKM (Hallitusohjelman strateginen toimeenpanosuunnitelma: Strateginen painopistealue II: Kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen ) 2

3 Julkishallinnon tietovarantojen avaamisen linjauksia ja toimia  Valtioneuvoston periaatepäätös  Hallitusohjelma  Julkisin varoin tuotettujen tietovarantojen avaaminen kansalaisten ja yritysten käyttöön hallitusohjelman strategisen toimeenpanosuunnitelman kärkihankkeena, VN periaatepäätös , vastuuministeriöt VM, TEM, LVM, OKM  EU:n avoimen datan strategia  EU:n PSI (Public Sector Information) direktiivi ja sen muutos 2013 ja Inspire- direktiivi  Open Government Partnership – Avoimen hallinnon kumppanuushanke  Julkisen hallinnon ICT –strategia  Tietoluovutusten periaatteet ja käytännöt –raportin ehdotukset 2012  Kehysvalmistelu ja  ICT2015 –työryhmän ehdotukset  Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan visio 2030  Taustalla myös  Open Data ja Linked Open Data – globaali kehitys  Big Data, julkishallinto katalysaattorina

4 Tietovarantojen avaamisen tavoitteet ja odotetut hyödyt Kansantaloudelliset hyödyt  Palvelujen raaka-ainetta, tuotekehityksen ja uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia, sitä kautta uusia työpaikkoja ja innovatiivisempia palveluja Yhteiskunnan läpinäkyvyys ja demokratia  Lisää viranomaistoiminnan läpinäkyvyyttä  Kansalaisvaikuttamisen ja tiedonsaannin uusia mahdollisuuksia Hallinnon sisäinen tehokkuus  Parantaa hallinnon sisäistä tehokkuutta, tuottavuutta ja vaikuttavuutta sekä tietovarantojen näkyvyyttä. Luovutaan päällekkäisestä tietojen keruusta ja tuotannosta. Laajempi tietojen käyttö ja käyttäjäpalaute laadun parantajana. Koulutukselle ja tutkimukselle monipuolisia aineistoja

Arvon luonti avoimen datan ja tiedon pohjalta (OECD 2013)  Parantaa hallinnon vastuullisuutta, läpinäkyvyyttä, vastaanottavaisuutta ja demokraattista kontrollia  Edistää kansalaisten voimaannuttamista, osallistumista ja sitoutumista  Kehittää uudenlaisia tiedon analysoinnin, tuottamisen ja kommunikoinnin virkamiestaitoja  Vahvistaa hallinnon palveluiden innovatiivisuutta, tehokkuutta ja vaikuttavuutta  Luo taloudellisia mahdollisuuksia yhteiskunnalle  Avatuilla tietoaineistoilla saadaan lisäarvoa avoimen tieteen ja opetuksen kautta 5 pp.kk.vvvv

6 Data on avointa, kun se on uudelleenkäytettävissä 1.laillisesti (lainsäädäntö, käyttöehdot)  Data on avoimesti lisensoitu eli sen käyttöä ei rajoiteta käyttäjäryhmän tai käyttötarkoituksen mukaan. 2.teknisesti (teknologia)  Riittävän rakenteellisessa muodossa (koneluettava) ja avoimessa tiedosto- formaatissa oleva data on ladatta- vissa ilman rekisteröitymistä. 3.maksutta (talous)  Datan käytöstä ei peritä maksua. (Lähde: Avoimen datan foorumi 2012) l

Avoimen tiedon ohjelma  Vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamista ja käytön lisäämistä. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia ja edellytyksiä tiedon avaamiselle sekä sisältöjen ja palvelujen kehittämiselle.  Osana ohjelmaa toteutetaan tietovarantojen löytämistä ja hyödyntämistä helpottava dataportaali ja avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö.  Valtiovarainministeriö asettanut ohjausryhmän sekä koordinointi- ja valmisteluryhmän  Muodostetaan yhteistyöverkosto. Ministeriöt omilla toimialoillaan kokoavia solmuja.  Ohjelma kokoaa ja koordinoi toimenpiteitä, jotka vastuutetaan ja aikataulutetaan organisaatioille ja tehtäväkohtaisille ryhmille. 7

8 Avoimen tiedon ohjelma Tietovarantojen avaamisen Periaatteet ja kriteerit, lainsäädäntö, taloussuunnittelu, ohjeistus Datan käytön edistäminen Tietovarantojen avaamisen prosessi virastoissa Datan avaamista, löytämistä ja käyttämistä tukevat rakenteet, palvelut ja käytännöt Koulutus, osaamisen edistäminen Tutkimus, kehitys ja innovaatiotoiminta Vaikutusten seuranta ja arviointi Avoimen tiedon ohjelman yhteistyöalueita Tavoitteet: Julkishallinnon tuottamat julkiset tiedot ovat hyödynnettävissä käyttökelpoisessa ja koneluettavassa muodossa taloudellisesti ja turvallisesti, ottaen huomioon yksityisyyden suoja ja muut lainsäädäntöön perustuvat rajoitukset. Keskeisimmät julkisen hallinnon tietovarannot ovat avoimesti saatavilla verkossa ja niitä käytetään laajasti ja monipuolisesti. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia tiedon avaamiselle sekä palvelujen kehittäjäverkostojen ja ekosysteemien työlle. Tehtävä: koordinoidaan ja vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamiseen ja käytön lisäämiseen tähtääviä toimenpiteitä.

Toimenpiteiden kohteet  Lainsäädännön kehittäminen  Tietovarantojen hallittu avaaminen  Rakenteet ja yhteiset palvelut  Yhteiset käytännöt  Demokratia- ja kansalaisnäkökulman vahvistaminen  Osaaminen  Yhteistyö ja ekosysteemi  Vaikutusten arviointi ja seuranta

Lainsäädännön kehittäminen: PSI (Public Sector Information) –direktiivin toimeenpano  Julkisen sektorin hallussa olevien tietojen uudelleenkäyttöä koskevan EU:n direktiivin 2003/98/EY muutos 2013/17/EU on tullut voimaan heinäkuussa 2013  Direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset hyväksyttävä ja julkaistava viimeistään  Niitä on myös sovellettava tästä lähtien. 10

11 PSI-direktiivin keskeiset muutokset -pääperiaate: julkisten tietojen uudelleenkäyttö kaupallisiin ja muihin tarkoituksiin -laajennus kulttuurisektorille: kirjastot, arkistot ja museot -uudelleenkäyttöä koskevien maksujen määräytymisperusteet -puolueeton muutoksenhakuelin -käytännön järjestelyt (luettelot ja metatiedot)

12 PSI-direktiivimuutoksen toimeenpano ja sen valmistelu  Koordinointivastuu VM, kukin ministeriö omalla toimialallaan  VM asettaa työryhmän tekemään selvityksen tarvittavista lainsäädännön muutoksista (työryhmään julkisuuslainsäädännön, maksuperustelain, tietohallintolain asiantuntemus), jotka tekemällä edistettäisiin tehokkaammin direktiivin perusperiaatteita ja tiedon uudelleen käyttöä  VM tiedottaa ja ohjeistaa ministeriöitä direktiivimuutoksesta, ministeriöt tekevät tarvittavat muutokset omalla toimialallaan  Avoimen tiedon ohjelma tukee direktiivin toimeenpanoa (mm. dataportaali, avointen tietoaineistojen käyttölupa)

Tietovarantojen hallittu avaaminen  Tietovarantokartoitukset osana kohdealueiden tietoarkkitehtuurityötä  Virastoja kannustetaan avaamaan tietovarantojaan budjettinsa puitteissa  Tietovarantojen avaamisessa edetään kehyspäätöksen mukaisesti  Uusien kehyspäätöstä vaativien varantojen avaaminen käsitellään osana valtion kehys- ja talousarviomenettelyä  Tuloksena täsmennetyt tietovarantojen avaamissuunnitelmat kustannuslaskelmineen ja vaikutusarvioineen

FORGE YHTEISÖT - Varmuus tiedon alkuperästä - ”innovaatiot” Avoimen datan palvelu v. 0.9 Organisaatioiden tietovarannot Ohjeistus Dataportaali -Käytäntöjen pilotointi ja tukitoiminnot, tiedonhaku, tekninen saavutettavuus Datan käytön edistäminen Sovelluk- set Kuvailu- tiedot Tiedon avaamisen ohjelma DATAN TUOTTAJAT - Tietovarantojen tunnistaminen - Datan arviointi ja avaaminen - Rajapinnat, tiedon rakenne - Tietovarantojen kuvailu Palaute, jatkuva kehittäminen Sovellusten käyttäjät ja ”suuri yleisö” -Saavutettavuus - Sovelluskokeilu - Sosiaalinen media - jne. / ym. Hautomo Sovellustkehitys Sovellusten esittely CoCreation Sovelluskehittäjät - Käyttökelpoisten aineistojen tunnistaminen ja käyttö - Kehitys ja testaus Käytännöt Koordinointi, toimintaperiaatteet Säädökset Ohjaus, seuranta Tietovarantojen kuvailu LUONNOS Lisenssimalli, metatietomalli, viitearkkitehtuuri TUKIPALVELU Tutkimus, kehitys ja innovaatiot - Tutkimustieto - Uudelleenkäyttö - Lisäarvo JulkICT-Labs Muut -Yritykset, jne. -- Osaamisen kehittäminen KOULUTUS

Dataportaali v. 0.9 Dataportaali Kuvailu- tiedot FORGE Hautomo Sovelluskehitys Sovellusten esittely CoCreation BigData JulkICT-Labs Sovellusten käyttäjät ja ”suuri yleisö” - Saavutettavuus ja tietoisuus - Sovelluskokeilu ja lataus Sovelluskehittäjät - Käyttökelpoisten aineistojen tunnistaminen - Kehitys ja testaus -- innovaatiot, lisäarvo Organisaatioiden tietovarannot TUKIPALVELU KOULUTUS Sovelluskehitys, vuorovaikutus Tiedon avaamisen ohjelma Pilotointi, kokemukset Kansallinen koordinointi, toimintaperiaatteet Ohjaus, seuranta Käytännöt Tekninen saavutettavuus, kehitystarpeet Tiedonhaku, sovellukset LUONNOS

Yhteiset käytännöt  JHS Avointen tietoaineistojen käyttölupa on valmisteilla  Tietovarantojen metatietomalli, dataportaalin suunnittelun yhteydessä, kansainvälinen yhteistyö  Avointen tietoaineistojen viitearkkitehtuuri dataportaaliprojektin rinnalla

Demokratia- ja kansalaisnäkökulman vahvistaminen  Yhteistyö avoimen tiedon ohjelman ja avoimen hallinnon hankkeen (OGP) kesken: avoimen tiedon ohjelma edistää avoimen hallinnon hankkeen ehdotuksia, jotka koskeva avointa tietoa  Erityisenä haasteena päätöstiedon avaaminen koneluettavassa muodossa  Kansalaisille näkymä omiin tietoihinsa (liittyy useisiin kehittämishankkeisiin)

Osaaminen  JulkICT –strategian linjaus  Tutkimusosaaminen, avoin tiede ja opetus, OKM:n tutkimuksen tietoaineistot ja avoimen tiedon instrumentit –hanke  Tarvitaan koulutusta avoimen datan, tiedon ja tietomassojen hyödyntämiseen laajasti yhteiskunnassa

Yhteistyö ja ekosysteemi  Vuorovaikutus hallinnon, kolmannen sektorin, tutkijoiden ja yritysten kesken  Julkishallinto mm. mukana Suomen Verkkodemokratiaseuran ja Forum Viriumin järjestämän Apps4Finland eli avoimen datan innovaatiokilpailun toteutuksessa ja Aalto- yliopiston Linked Data Finland –hankkeessa  Suomella mahdollisuus päästä kehityksen kärkeen avoimen tiedon hyödyntämisen yhteistyössä

20 Avoimen tiedon ohjelman organisoint i ICT-2015 toimeenpanon seurantaryhmä HALKE JUHTA Valmistelu- ja koordinointityöryhmä Yhteistyöverkosto Yhteistyöohjelma 1 Esim. Avoimen hallinnon hanke Asiantuntijaryhmä : Esim. Avointen tietoaineistojen käyttölupa Projekti Asiantuntija- ryhmä JulkICT-Labs Palvelumuotoilu paja Dataportaali- projekti Projekti Asiantuntija- Ryhmä Virastot ja laitokset Kunnat Kehittäjäyhteisöt Yritykset Tutkijayhteisöt Yliopistot, oppilaitokset Ohjausryhmä Kansalaisryhmät Intressiryhmät

Avoimen tiedon ohjelma toteutetaan verkostomaisena yhteistyönä  Vastuuministeriöt VM, OKM, LVM, TEM  Kaikki ministeriöt omilla toimialoillaan  Valtion virastot ja laitokset  Kunnat, Helsinki Region Infoshare HRI  Yliopistot ja tutkimuslaitokset, koulutuslaitokset  Kehittäjäyritykset ja –yhteisöt  Kansalaisyhteisöt  Tutkijayhteisöt 21

Yhteistyö ja vuorovaikutus avointa tietoa edistävien ohjelmien ja hankkeiden kesken 22 Julkisen hallinnon ICT-strategia/VM: Avoin tieto ja tiedon yhteiskäyttö Avoimen tiedon ohjelma: Tietovarantojen avaaminen ja saatavuus Kitkaton Suomi ICT 2015 –raportin ehdotukset/ Seurantaryhmä Osaaminen, tutkimus, koulutus, tietoinfrastruktuurit Avoimen tiedon instrumentit AVOIN/OKM Tutkimustiedon infrastruktuuri/OKM Tutkimus- ja innovaatiopolitiikan toimintaohjelma TINTO/ OKM ja TEM Avoimet kehittämisympäristöt ja älystrategiat KIDE LVM Tutkimus, kehitys ja innovaatiot, TEM ja Tekes: Suomen Akatemia Avoin hallinto (OGP): Avoin toiminta, selkeä kieli, avoin tieto, hallinto mahdollistajana VM Alueiden ja kuntien ohjelmat ja hankkeet

23 Vaikutusten ja riskien seuranta- ja arviointi - luodaan seuranta- ja arviointimalli ja mittaristo Tulokset Talous Tiedot Julkishallinnon toiminta Yhteiskunta Kustannukset virastoille Vaikutukset yritystoimintaan Vaikutukset työpaikkoihin Uudet palvelut Yhteiskunnallinen keskustelu Kansalaisten osallistuminen Päätöksenteon tietopohja Vaikutukset toimintaan Vaikutukset henkilöstöön Vaikutukset päällekkäisyyksiin Avatut tietovarannot (laajuus ja sisältö) Käyttömäärät Tietojen laatu

Avoimen tiedon ohjelma Kansallinen dataportaali 02/2014 (JulkiCTLab 2014) PSI-direktiivin toimeenpano Tietovarantojen avaaminen, linjausten, kehysvalmistelun ja PSI-direktiivin mukaisesti JHS Avointen tietoaineistojen käyttölupa 03/2014 Vaikutusten, hyötyjen ja riskien arviointimalli, tutkimushanke 12/2014 Avointen tietoaineistojen viitearkkitehtuuri 06/2014 Demokratianäkökulmaa vahvistavat toimenpiteet jatkuvasti Avoimen tiedon yhteistyö, avoimen datan ekosysteemi, koulutus, viestintäjatkuvasti

25 Avoimen tiedon ohjelma ToimenpideAjoitus PSI-direktiivin toimeenpano mennessä (lainsäädäntö, asetukset) Tietovarantojen avaaminenVaiheittain mahdollisimman nopeasti Dataportaali ja digitaalisten palvelujen kehittämisympäristö/muotoilupaja Dataportaali 02/2014 JulkICT Lab 2014 Avointen tietoaineistojen JHS-käyttölupa Avoimen tiedon viitearkkitehtuuri 03/ / /2014 Avoimen hallinnon kumppanuushankkeen toimenpiteet, , demokratia ja kansalaisnäkökulman vahvistaminen Vaikutusten, hyötyjen ja riskien arviointi- ja analysointimalli, tutkimushanke 2014 Avoimen datan, tiedon ja tietomassojen hyödyntäminen Toimialakohtaiset ohjelmat, koulutus, innovaatiokilpailut, tapahtumat

Tietoa avoimen tiedon ohjelmasta http: hare.vn.fi