Kokemuksia kypsyysnäytekokeilusta Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta Johanna Vaattovaara, pedagoginen yliopistonlehtori Toini Rahtu, yliopistonlehtori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Työrauha ja haastavat tilanteet
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Seminaarityön rakenteesta
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Proseminaarin 1. kokoontuminen: tavoitteet
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Essee – tekstien jalokivi
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teemaseminaari  Tutkimusaiheen valinta –keskustellaan seminaarin osallistujien pohtimista aihepiireistä –rajataan aihetta.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tieteellisen tekstin konventioita
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto KT HANNU Heikkinen
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Tieteellisen tekstin konventioita
JOHDANTO.
Asiatekstin rakennemalleja
Tutkielman teko-ohjeet
MIKSI LUKIOON???.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiatekstin rakennemalleja
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
3. Terveystottumusten tutkiminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
ESSEE.
Kypsäripohdintaa EXAM-kehityksessä
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
MIKSI LUKIOON???.
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia kypsyysnäytekokeilusta Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta Johanna Vaattovaara, pedagoginen yliopistonlehtori Toini Rahtu, yliopistonlehtori (suomen kieli)

2 Kypsyysnäyteuudistus pähkinänkuoressa Päätavoite: tieteellisen kirjoittamisen oppimisen laadun parantaminen  Maksimaalinen pedagoginen mielekkyys entisillä resursseilla Tieteellisen kirjoittamisen kurssi linjakkaaksi Proseminaari opintopoluksi Kypsyysnäyte Resurssien suuntaamista palautteenantoon Uudistuksen pilotointi kl 2008 Palautteen keruu opettajilta ja opiskelijoilta sl 2008 Jalkautus pääasialliseksi käytännöksi sl 2009

3 Kypsyysnäytteen tekstilaji Tiivistelmä kandidaatintutkielman pohjalta  Opiskelija laatii samalle tiivistelmälomakkeelle kuin maisterivaiheessa gradutiivistelmän. Opiskelija saa aina palautetta tekstistään ja joutuu pääsääntöisesti muokkaamaan sitä. Tarkastusjärjestys: 1) äidinkielen tarkastaja 2) ainelaitoksen ohjaaja (tarvittaessa uudelleen äidinkielen tarkastaja) Suoritusaikataulu ja paikka joustava  ei sidottu tenttipäiviin, kirjoitetaan koneella kotona Kypsyysnäyte mielletään oppimistehtäväksi.

4 OPISKELIJOIDEN KOKEMUS N= 67 vastaajaa

5 Vanhan ja uuden käytännön vertailua: Kielentarkastajan näkökulma

6 Essee vai tiivistelmä? Essee tekstilajina  Funktio: ”tenttivastaus”? ”yo-aine”? ”tutkielma”? ”mainos”?  Vaihtelu johtuu tehtävänannon vaihtelusta: annetaan 1−3 aihetta ja/tai näkökulma + tekstilaji / lukija / tilanne  Rakenne: riippuu tehtävänannosta; vaikea antaa muuta kriteeriä kuin kappalejako  Pituus: konsepti käsin kirjoitettuna (käsialan vaikutus?)  Arviointikriteerit suhteutettava monenlaisiin muuttujiin → arviointi keskittyy oikeakielisyyteen

7 Tiivistelmä tekstilajina Funktio: ”tuote-esite” tutkielmasta Rakenne: ”IMRD” (Introduction, Methods, Results, Discussion) Pituus: vajaa A4 (lomake) Kokemuksia palautteenannosta:  Älä tee ”johdantoa”: älä taustoita, johdattele, viittaa  I: tutkimuksen tavoite + rajaus (esim. teoriatausta)  M: aineisto + mahd. metodi  R: pääpaino tulosten esittelyllä  D: päätelmä / yleistys / sovellus tms.

8 Millaista palautetta tiivistelmän kielestä? Rakenteen funktionaalisuus: tuloksilla pääpaino Referoinnin tempus Viittaukset tutkijaan: yks. 1. pers. / passiivi / 3. persoonan origo Terminologian korrektius ja johdonmukaisuus Tyyli Lause ja virke Välimerkit Palaute opettaa tekstilajitietoisuutta. Palaute koituu gradun/tutkielmien rakennukseksi.

9 Palautetta uudistuksesta laitoksilta, opettajilta ja opiskelijoilta

10 Opettajat ja opiskelijat tyytyväisiä tiivistelmään kypsyysnäytteen tekstilajina PALAUTEKYSELYN AVOIMIA VASTAUKSIA: Tiivistelmä tutkielman pohjalta on hyvä, koska tiivistelmän kirjoittaminen on asia, johon muissa opinnoissa saa melko vähän ohjausta. Lisäksi kypsyysnäytteen voi tehdä rauhassa kotona, eikä sen suorittaminen jää yhtä helposti roikkumaan pitkään proseminaarin suorittamisen jälkeen. (OPETTAJA) Tiivistelmän laatiminen ja palautteen antaminen ovat mielestäni erinomaisen luonteva tapa keskustella tärkeistä tutkimuksen kysymyksistä ja sisäistää tutkimuksenteon perusasioita. Uusi kypsyysnäyte on ehdottomasti parempi. (OPETTAJA) Vaikka olen nähnyt ja arvioinut vain yhden, mielestäni se oli paljon mielekkäämpi kuin vanhanmallinen kypsäri. Äidinkielen taito näkyy lyhyessäkin tekstissä ja tiivistäminen mittaa hyvin 'kypsyyttä.' Tarkastuspolku on hyvä näin päin. (OPETTAJA)

11 PALAUTEKYSELYN AVOIMIA VASTAUKSIA: Tiivistelmän teko selkeytti omaa ajattelua työn tarkoituksesta, metodeista ja tuloksista. (OPISKELIJA) Prosessi toimi ja sujui nopeasti. [--] Ohjaajan aika rajoitettu, mutta parempi näin, kuin ei mitään palautetta. (OPISKELIJA) Itsenäinen ja kiireetön työskentely tiivistelmän parissa oli tärkeää. (OPISKELIJA) Oman tutkielman tiivistäminen ja selkokielistäminen antaa nykyään korkeakoulusta valmistuneille parempia valmiuksia yliopiston jälkeiseen elämään kuin oman tutkielman ulkoaopettelu ja tenttiminen. (OPISKELIJA) Tiivisteen tekeminen oli uutta mutta varmasti erittäin hyödyllinen taito oppia. (OPISKELIJA) Aivan loistavaa! Valmentaa graduun. (OPISKELIJA) En osannut suhtautua kypsyysnäytteeseen ollenkaan tarpeellisella vakavuudella. Koin sen vaan pakollisena byrokratianjäänteenä.

12 Ongelmia ja kehittämisideoita Uudessa mallissa, jossa kypsyysnäyte tuotetaan valvomattomissa olosuhteissa, ei voida varmistua siitä, että kyseessä on itsenäinen suoritus. Kypsyysnäytteiden ”tipahtaminen” tarkastettavaksi aiempaa ennakoimattomampaa. Tiivistelmäteksti voi jäädä liian lyhyeksi? Ainelaitoksen tarkastajan tulisi tarkastaa kypsyysnäyte ennen kielentarkastusta. Palautteen antaminen teettää aiempaa enemmän töitä.  Kielten laitoksilla natiiviopettajat eivät hallitse suomea/ruotsia tarpeeksi hyvin tarkastaakseen kypsyysnäytteitä; natiivi joutuu lukemaan.

13 Palaute opiskelijalta: “Olin onnekas, kun sain tehdä proseminaarin ja kypsyysnäytteen rinnakkain tieteellisen kirjoittamisen kanssa, joka oli suunnattu proseminaarivaiheessa oleville opiskelijoille. Näin sain tieteellisen kirjoittamisen kurssilla runsaasti eväitä kirjoittamiseen ja ohjeita tiivistelmän tekoon. Proseminaarissa kirjoittamiseen liittyviä asioita ei käsitelty kovinkaan paljon. Koin oppineeni tästä ‘paketista’ paljon!”

14 Kysyttävää kokeilustamme? Kielentarkastus, TiKi-uudistus Kypsyysnäytteen uudistaminen kokonaisuutena, saatu palaute